Poets - How to's & Info

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door Boyd, 7 nov 2007.

  1. Ok, alle tips zijn welkom:

    Dit is er gebeurd:

    1) auto afgespoten op hardste straal van de gewone tuinslang (heb geen HD)
    2) auto gewassen met 2 emmer methode met Meguiars autoshampoo en de Washmit (zaten beide in het Leko beginnerspakket)
    3) weer auto afgespoten met een dikke, trage straal water van de gewone tuinslang
    4) auto gedroogd met watermagnet (tevens bij het Leko beginnerspakket). Deze was doornat, maar niet uit te wringen. Hoewel m'n wagen net gewassen was, zag deze eigenlijk vrij vuil en had blauwe sporen op zich (auto is state-blue). Ben eigenlijk zeker dat ik alles mee heb gewassen.
    5) auto geclayed samen de Meguiars Quick Detailler (clay zag bij momenten zwart :oops:)
    6) auto gewaxed met de Meguiars Cleaner Wax (zat bij het Leko... ;))

    Aangezien dit de eerste poging is, zijn alle bijkomende tips welkom voor de volgende zitting :-)

    Dan nog de obligate n00b-vragen: brengt het op om vandaag al een 2de laag erop te zetten, of zou ik beter de auto wassen, clayen, opnieuw wassen, terug clayen, en dan pas waxen (en eventueel meerdere lagen)?
     
  2. Weet het niet zo met de tweede laag cleanerwax, Alchy. De cleaner in de cleanerwax zal een stukje van je eerste laag afsnoepen. Het zal wel zorgen voor een betere dekking (stukjes die je misschien gemist zou hebben).
    Met clayen zul je ook een stuk van je waxlaag verwijderen, dus dat zou ik nu niet doen (is ook niet nodig als je pas je auto geclayed hebt).
    Ik zou gewoon de auto een keer wassen, drogen en dan een volgende laag aanbrengen.
     
  3. Gewoon de na de volgende wasbeurt eventueel een tweede laag aanbrengen, kleien heeft weinig zin als je dit net gedaan hebt
     
  4. Mee eens. Mooi resultaat! Keep going. Hoe vond je de watermagnet?
     
  5. Achteraf smerig :baeh:

    Ik had mijn initiële bedenkingen, maar uiteindelijk heel handig om mee te werken: opleggen - over de carosserie trekken - en (quasi) droog (de wind van gisteren heeft ook een beeke geholpen)
     
  6. Tot nu toe heeft de watermagnet mij nooit weten te overtuigen en is mijn voorkeur altijd uitgegaan naar een microvezelvariant. Heb je al een microvezel variant geprobeerd? Anders is dit een goede toevoeging voor je. Hoe bevalt het autodetailen je nu? Van plan om nog meer te halen?

    In het vervolg kun je ook 2 waxlagen achter elkaar aanbrengen. Na het curen en uitbuffen van de 1e laag, kan een 2e laag met gemak aangebracht worden. Nu zou ik dit pas doen nadat je de auto opnieuw hebt gewassen. Het klei proces zal alleen je waxlaag verwijderen en heeft nu geen nut.
    Het termijn tussen 2 klei sessies is ongeveer 6 maanden. Dan is het wel weer tijd om de boomhars etc. te verwijderen. Ik doe het wel vaker, maar dat ben ik :D
    De klei zal pas op zijn als je voelt dat deze uiteen valt. Mocht je de klei op de grond laten vallen deze nooit meer gebruiken op je lak !!!

    Gr,

    Dwayne
     
  7. Die watermagnet werkt inderdaad niet!
    Heb er ook spijt van dat ik die gekocht heb :(
     
  8. Overstappen dus ;) Dodo Juice heeft een mooie MF doek en uiteraard Chemical Guys ook met de Miracle Dryer en de Orange Babie. Heb er wel een stuk of 10 liggen. Super doeken! En niet alleen voor het kleien, ook voor het opnemen van de Quick detailer, of het uitbuffen van een wax.
     
  9. Neen, nog geen MV-variant geprobeerd. Het detailen valt wel mee, maar ik weet nu al dat ik er geen freak van ga worden. Ik rij graag met een propere wagen, maar ik hoef daarom niet elke dag of elke week in een wasbox gaan staan of mijn auto gaan wassen.
    De reden waarom ik mijn auto eens onder handen heb genomen, is omdat de auto "vuil" bleef, ook al kwam ik juist uit de carwash.

    Plus: elke 3 weken car-wash à 13 euro is na een tijdje het starterspakket van Leko.

    Dit zijn nu eens de tips waaraan ne mens eens iets aan heeft. :thumbs:
    Volgende wasbeurt eens een dubbele wax-laag aanbrengen. In het groot verlof (juli/augustus) trek ik altijd eens een aantal dagen naar de bossen van de Eifel. Rond deze tijd had ik al halvelings de volgende kleibeurt "ingepland", en dan alles eens voorzien van een goede wasbeurt. Zou ik dit beter doen als ik terug ben van vakantie, of ervoor?

    Hoe lang laat ik de wax het beste "curen"? Nu heb ik eerst de hele auto ingewaxed, en dan als 2de ronde de auto uitgebuffed (afgewreven met een MV-doek)

    De klei is niet gevallen, maar werd wel extreem vuil (door het kleien). Kan dit kwaad. Kun je de klei terug proper maken?

    Hij bleef wel mooi kneedbaar.
     
  10. Het uitbuffen van een wax kan je controleren door je vinger over de laag te halen. Blijft er een vettige streep achter dan moet je de wax nog even laten kuren. Wanneer je vinger alle wax mee neemt en er alleen een schone laag lak zichtbaar blijft kun je ervan uitgaan dat de wax lang genoeg heeft gekuurt. Jouw manier kan met het uitbuffen, je kunt ook per paneel werken zodat er niet extra stof op je waxlaag komt die swirls kunnen veroorzaken. Uiteraard kun je swirls nooit 100% vermijden..

    Breng de wax DUN DUN DUN aan. Alles wat wit uitslaat is residu en zonde van je wax. Een hele dunne laag is al voldoende.

    In principe kun je 2 kanten op met je vraag voor of na de vakantie. Je auto moet natuurlijk wel goed beschermd worden als deze blootgesteld wordt aan barre omstandigheden. Aan de andere kant kun je zeggen, na de vakantie is de auto helemaal vies en maak ik hem naderhand weer even schoon door te kleien. Misschien dat je dit proces dus voor én na je vakantie kunt doen, dat is uiteraard niet verkeerd.

    De klei wordt goed vies, maar gewoon kneden totdat je weer een schoon stuk hebt gevonden. Zolang de klei niet aan je handen blijft plakken of gevallen is kan je dit stuk blijven gebruiken. Wat ik zelf doe, is de klei in 2 of 3 stukken knippen. Dan heb je langer plezier van je klei.
     
  11. Ik ga morgen aan de slag, maar niet zo heel uitgebreid.

    ff goed wassen en dan behandelen met die clay met QD.

    Dan ff goed in de wax zetten

    MAAR....

    Moet je na de clay, de auto opnieuw wassen alvorend de wax?

    Alvast bedankt
     
  12. Nee, hoeft in principe niet
     
  13. Wat ik ook wel s doe, is ipv de auto na het afspoelen af te drogen, de auto nat houden en wat Quick detailer/Last touch of ander "glijmiddel" erbij spuiten en dan kleien en erna pas droog maken. Dit scheelt weer QD. Jaja, we zijn NL'ers dus zijn zuunig ;)
     
  14. Als ik een auto ga kleien doe ik hem nooit afdrogen, scheelt naast de LT ook tijd
     
  15. Precies, dat is ook belangrijk!
     
  16. Kan er iemand mij de nodige producten aanbevelen om mijn witte velgen proper te houden?
     
  17. Een (zuurvrije) velgenreiniger, eventueel kleien en een wheel sealer/wax. Op het forum van carclean.nl wordt een hoop hierover besproken.

    Zelf gebruik ik Custom Wheel Cleaner (zuurvrij) en Alloy Wheel Seal van Autoglym. Scheelt dat mijn 17 inch Rally Edition velgen makkelijk schoon te houden zijn.

    Vergeet niet de juiste borstels te gebruiken. Hoe maar spaken, des te smaller de borstel. Een borstel zoals de Daytona Speed Master Wheel Brush werkt goed. Er is genoeg keuze op de markt.
     
  18. Gisteravond een bestellingkje geplaatst bij Leko:

    1 x Miracle Dryer
    1 x EZ Detailbrush mini
    1 x Meguiar's NXT Car Wash Klein
    1 x Quik Clay Detailing System
    1 x Paint Cleaner Step 1
    1 x Deep Crystal Polish Step 2
    1 x Deep Crystal Carnauba Wax Step 3
    3 x Supreme Shine Microfiber
    2 x Even Coat Applicator Pad
    2 x Soft Foam Applicator Pad
    1 x Microfiber Wash Mitt

    Belt ie daarna op om te melden dat de NXT shampoo een rare combi met de rest van het pakket is.
    Namelijk omdat de wax organisch is en de shampoo synthetisch. De NXT omgeruild voor de Gold class dus.
    Service! :thumbs:
     
  19. De goldclass is een goede shampoo! Mooie set. Goede service weer van Leen en Ivon ;)
     
  20. Ik durf het bijna niet te vragen na een groot deel van de ruim 50 pagina's doorgelezen te hebben, maar kan je ook volstaan met alleen wassen en waxen? De resultaten die ik op jullie foto's zie zijn heel erg mooi, maar het is wel heel erg veel werk! De vorige auto ging altijd door de wasstraat, met lichte krasjes als gevolg. Ik zit er bij de nieuwe Focus aan te denken om met zo'n Washmitt te wassen en dan af en toe wax aan te brengen. Misschien glimt hij dan niet zo heel erg mooi, maar dat hoeft dan ook weer niet.
     

Deel Deze Pagina