1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rookpluim uit TDCi

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DannyTDCi, 3 sep 2007.

  1. Hallo experts,

    Kheb al even rondgesnuffeld op het forum voor een oplossing van het (ingebeelde?) rookprobleem van m'n Focus.

    Even wat details:
    Ford Focus Wagon TDCi Trend 115 PK
    KM - 189.000
    Ex-Lease
    Autom. Airco

    Als ik met een koude motor boven de 1800-1900 toeren uitkom wordt het wat mistig achter me. Vooral in de koplamen van achterliggers is dit goed te zien. Als de auto warm is, en de 115 paarden allemaal aanspoor, is dit ook te zien, maar dan alleen in de koplamen van achterliggers.

    Mijn vraag is:
    Is dit normaal? Ik ben sinds april een dieselaar dus heb verder geen ervaring. En als het niet normaal is, wat zou het kunnen zijn. Ik heb me door een klasgenoot bang laten maken dat de turbo weleens kapot zou kunnen zijn (had hij ervaring mee bij een TDdi) Aan vermogen niets tekort (komt misschien ook doordat ik uit een 60PK Ford ka gestapt ben). De auto ging (met 5 personen, caravan en flinke belading) met gemak bij luik naar boven deze zomer...

    Er staat al een grote beurt gepland maar ik heb niet zo'n zin de garage een vrijbrief te geven om dit uit te zoeken.

    Verder heb ik een afspraak gemaakt voor het installeren van een roetfilter. Zijn er mensen onder jullie die dit afraden / toejuichen?

    Groet,

    Danny
     
  2. roet=goed :lol:
    een focus is nu eenmaal een roetkachel, je kan altijd je egr klep laten afsluiten of er een plaatje met klein gatje tussenplaatsen :wink:
     
  3. Op de eerste plaats als ik hem koud start heb ik ook een pluimpie hoor,en als ik hem de sporen geef ook ,maar je blaast ook je systeem schoon :lol: :lol: .
    En zeker is dat je turbo niet kapot is,anders kan je hem niet de sporen geven :) .
    En voor bumperklevers is het ideaal ,gelijk nemen ze afstand :wink:
    Gewoon een beurt laten geven lijkt mij.
    Misschien dat een ander een andere mening is toegedaan???????
     
  4. Zag ik al vaker langskomen op het Forum, zo'n EGR-Klep. Gaan ze me uitlachen bij de garage of wordt ik per direct serieus genomen als ik dit opper. Ik zag ook al iets over storingen in het Motormanagementsysteem langskomen....

    Anyway, thanx voor de geruststelling vast...
     
  5. EGR klep afsluiten is de beste oplossing. Heb ik ook gedaan op mijn Mondeo en daarna totaal geen roetpluim meer. Motor loopt ook iets rustiger.

    Op de Mondeo club nl website is een persoon die kant en klare sets verkoopt voor het afsluiten van de EGR klep. Kost je 10 minuten om dit erin te zetten en werkt perfect.
     
  6. Als de vorige eigenaar zeer rustig gereden heeft, dan kan hij motorisch
    wel vuil zijn, dit los je op door wat vaker hoger in toeren te rijden,
    uiteraard wel met warme motor, dan krijgt het blok de kans de vervuiling
    eruit te gooien (dus dat zijn je pluimen denk ik).
    Turbo stuk lijkt mij niet aan de orde, dan zou je geen vermogen meer
    over houden, het is inderdaad wel zo dat Ford turbodiesels altijd meer
    pluimen als bv een Mazda, dus dat is niks nieuws.
    Roetfilter is alleen goed voor het milieu, zo'n filter kost vermogen en dat
    vind ik het niet waard, en zo'n filter gaat met een aantal jaren ook weer
    defect door vervuiling.

    Mocht je het niet vertrouwen met die pluimen, houd dan even je oliepeil
    in de gaten.
     
  7. Ik heb ook regelmatig pluimen achter me hangen als ik ff flink doortrek. Is normaal.
     
  8. Werkt ook bij de nieuwere TDCI's (waarbij de EGR electronisch wordt gecontroleerd op werking)?
     
  9. Heeft iemand de Workaround #2 van focushacks al eens geprobeerd? Hierbij zouden er geen Insufficient EGR flow EOBD melding meer moeten volgen, omdat de DPFE sensor een verschil blijft registreren.

    Of is dit specifieker voor de US Focus?
     
  10. Ik heb het ook gehad; het bleek een scheur in de Turbo slang te zijn. Je hebt dan iets minder vermogen (maar niet heel extreem verschil) en dat geeft rookpluimen vooral als je flink gas geeft.

    Kun je dus heel eenvoudig zelf nakijken (klep open, slang nakijken en onder de klep kijken naar teveel vet).
     
  11. Heb ooit gelezen bij onze zuiderbuuren dta je dan in jouw geval een
    plaatje met een klein gaatje erin, dacht 6mm (anders 10mm), dan blijft
    hij net genoeg meten, en heb je de minste vervuiling.
     
  12. Dit steekt er in bij mij, en het helpt jammergenoeg niet.. :?

    Mvg,
     
  13. Hen nu mijn EGR ook afgedicht en de rookpluimen zijn er niet meer :)
     
  14. Apk?

    Hoe zit 't eigenlijk met de roetmeting tijdens de APK? Moet ik me daar dan zorgen over gaan maken? Ik heb namelijk dezelfde verschijnselen als hierboven zijn genoemd. De EGR heb ik trouwens nog niet bekeken.
     
  15. Heb je nog geen APK keuring met je huidige auto gehad?
    Denk dat het allemaal wel meevalt met die roetmeting, ook al roet een diesel vaak flink.
     
  16. #17 PattiMan, 15 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2009
    Jawel bij de aankoop van de auto in januari van dit jaar. Ik moet dus binnen nu en een maand de keuring herhalen.
     

Deel Deze Pagina