Goedendag, De Focust st station heeft op bepaalde bouwjaren, een dubbele uitlaat centraal onder de auto. Hoe kan daar een trekhaak onder deze modellen gemonteerd worden? Ze blijken wel 1500kg geremd trekgewicht te hebben. Mvg Simon
Voor zover ik weet heeft geen enkele Focus ST met uitlaat in het midden een trekgewicht op kenteken ?
Klopt, was maatwerk. Het eindstuk van de uitlaat wordt los gemonteerd. Als de trekhaak er op gaat, eindstuk eraf, 90 graden uitlaat pijpje er op, trekhaak er op, klaar. De trekhaak was Duits weet ik nog, maar ik weet geen merk meer. De trekhaak was verder een standaard, maar wel eentje die precies onder de achterbumper door ging. Dus er hoefde niets uit de bumper gezaagd te worden. Er is geen type goedkeuring bij de RDW voor een trekhaak. Dus hij zit er wel “illegaal” op. Als je alles op kenteken wil zetten moet je een keuring aanvragen bij de RDW.
Je kan ook eens informeren bij Hoppenbrouwers motors te Berkel-Enschot, zij maken zelfs voor de meest exotische voertuigen trekhaken op maat. Zoek maar eens op internet, zijn ook nog eens goedkoop. Ik heb bij hun een prijsopgave gedaan voor mijn Focus hatchback, prijzen incl. montage en programmeren was vanaf 465 euro voor een vaste haak. En nee, ik heb geen relatie met dit bedrijf.
Grappig dat Ford wel een trekgewicht opgeeft voor de ST. Dan moet dat bij de typegoedkeuring dus ook getest zijn door de keuringsinstantie toch?
Ik vraag me af of hij de Focus 1, 2 en 3 niet door elkaar haalt. Vanwege "dubbele uitlaat centraal" ga ik uit van de Focus 3, maar deze hebben geen trekgewicht, dus waar komt die 1500kg dan vandaan?