zal ergens rond de 120-140nm zijn, op werk is het brembo remklauw 120nm en mando remklauw 135nm brembo is 4zuiger klauw en mando een enkel zuiger zwevende klauw. https://www.wurth.nl/nl/wuerth_nl/u...span_en_aandraaimoment_1/voorspanaandraai.php lijst met maximaal aanhaalmomenten wat een bout zou mogen hebben
Dacht dat ik in de buurt zat met de 135Nm, zie nu dat ze met 175 Nm vast moeten zitten. dat is wel erg veel, voor een stalen bout in een aluminium plaat. Zit ik er naast, de 175 Nm komt uit de Helm manual
130nm moet op zich wel meer dan voldoende zijn, helemaal als je met loctite hebt gedaan. zet ze altijd met de hand vast, doe dat met sleutel en dan goeie snuk er na geven. zit je rond de 100-120nm. op werk hebben we voor elke remklauw een aparte momentsleutel klaar liggen. dit is een vaste momentsleutel, dus niet afstelbaar met behulp van schaalverdeling. 175nm is wel heel veel. het is een m12 bout waarschinlijk m12 10.9 is 137nm voorspankracht, 12.9 is 160nm haal je nog niet met je 175nm. de kans dat het breekt is dan aanwezig. m12 is dop 18 a 19. voor tesla gebruiken we 175nm voor de wielmoeren, dat is dus alluminium conisch, het materiaal kan de klemkracht wel hebben. enige die het precies kan weten zijn denk ik @rfknol of @JW
Het voorgeschreven aanhaalmoment voor de M14 bouten waar de remklauw brackets mee vast zitten is inderdaad 175 Nm.