Hoi Forumleden, Even een vraagje m.b.t. het vervangen van de brandstoffilter. A.s. weekend wil ik de brandstof filter van mijn auto vervangen, heb vandaag met Ford garage gebeld en deze vragen onderdeel+arbeidsloon= 89 euro Daarom wil ik de filter zelf vervangen, heeft iemand dit ooit gedaan en is het een moeilijke klus? Ik doe regelmatig wel kleineonderhoudsbeurten verrichten aan de autos in mijn omgeving dus heb geen 2 linkse handen, kwa gereedschap ben ik volledig uitgerust zou je kunnen noemen. Graag zo snel reacties.
Kan alleen uit ervaring met een Focus I TDDi praten, daar zat het filter met klemmetjes vast, dus was er zo uit, alleen niet vergeten om de filter weer tot zijn nok toe vol te vullen met diesel, of met een dieselreinigingsmiddel in mijn geval. Vul je hem niet, dan krijg je lucht in het systeem met alle effecten van dien
Hoi Dexter bedankt voor je reactie. Als ik de demping/bescherm kap eraf haal zie ik aan de linkerzijde van de motorblok de slangen van de brandstof lopen naar een ronde niet al te hoge pot, zit de filter hier in dan? Ik heb wel bij diverse benzine auto's wel eens de brandstof filters vervangen maar echter deze zaten links achter vlakbij de wiel. Ik heb net even op Mann-filters gezocht en deze filter geeft hij voor mijn auto aan.
Volgens masterbase is dat idd je brandstoffilter, werkt dus anders als bij de oude 1.8 TDDi, daar zat overigens de filter links achterin onder de motorkap, dus het zou kunnen dat hij daar bij jouw ook zit.
Bij de benzineversies is dat makkelijker gezegd dan gedaan.... Je kunt er bijna niet bij. Spreek uit ervaring:mad:
Dat probleem had ik vorig jaar dus ook. Wilde 'm vervangen maar omdat er zoveel leidingen enzo in de weg zaten, heb ik het maar niet gedaan Lag dus gelukkig niet aan mij ;-)
Het is wel te doen, zal alleen wel een veiligheidsbril en handschoenen aan doen. Doordat je er onder staat loopt de benzine zo je gezicht in. En ohja, niet de rode leiding loshalen (afkamtig van je tank) dan loopt je tank leeg.... Spreek ook weer uit ervaring....
89 euro is zeker een enorm bedrag voor een klusje van denk nog geen 15 minuten werk voor een monteur die ervaring heeft bij Ford dealer, maar jah... Ik heb het even nagevraagd en inderdaad is het de pot die aan de linkerzijde van de motor hangt en daar in gaat zo'n inlegfilter erin. Ik heb het afgelopen zondag vervangen en voor de eerste keer was het toch gelukt binnen 25 minuten. Ik moest wel de pot met wat diesel vullen om lucht niet toe te laten in de circuit en de filter plop je er zo erin en leidingen+kapje erop en eerste keer heeft hij van die ouderdoms kuren en bij de tweede start even laten lopen en dan gas geven en beetje rond rijden en hij haalt de ingehangen lucht zelf eruit (dit volgens monteur ford). Ik ben klaar voor de vakantie laat maar komen
vindt wel mee vallen..zit elke dag in de franse rommel auto's en alst goed is ligt het zelfde blokje hier in dus ik vindt wel mee vallen dan...
dat wist ik niet maar dat valt ook best te doen als y op de brug staat...kheb hem van mun pa en van me zelfs op de grond gedaan..wel wat gepiel maar wel te doen maar de brandstof knalt wel naar je oksels das weer wat minder
Ik heb gisteren zelf het brandstoffliter vervangen van mijn 18TDDi , maar dat was binnen 5 minuten gedaan hoor. Brandstoffilter volledig vol gegoten met diesel en dan monteren maar. Helaas had ik een slang er niet goed opgezet en kwam er lucht in het systeem na 100 meter rijden . Doorstarten ging niet, geen enkele tip op internet gaf resultaat en een vacuumpomp had ik niet. Na een uurtje of twee klooien besloten we om de auto aan te trekken. Dus, auto in zijn twee en na nog geen 30 meter liep de motor.. Hoezo verhalen over ontluchtmoeilijkheden en meer van die onzin?? Gewoon die bak aanslepen dus en hollen met die band(en)!
Mannen, Ben ook van plan om mijn brandstoffilter zelf te gaan vervangen van mijn '08 1.6 tdci. Is dat een beetje te doen en waar moet je op letten? Het gaat om dit type: Potje diesel, paar slangetjes en een injectiespuit moet voldoende zijn om de klus te klaren? 3 vraagje: - Waar dient het schroef aan de bovenzijde voor? - Het slangetje onderaan, is dat een overloop of aftap punt ofzo? - Bij ontluchten, moet je dan iets losschroeven of pers je gewoon de diesel in 1 van de 2 aansluitingen tot het ter bij de ander weer uit komt?
Vandaag van onze Focus II Fase I 1.6 tdci ook weer eens het brandstoffilter vervangen (is de 2e keer nu in ongeveer 100.000km). Geen enkel probleem. De kunst is om de het nieuwe filter vol te gieten met diesel & dan monteren. Wanneer je daarna de auto start, moet je 'm op toeren houden, ik hield 'm op 1500rpm. Wanneer je dit niet doet en je laat 'm stationair draaien, dan valt ie uit en kan het een grotere uitdaging worden. Schroefje blijf je verder vanaf. Zorg gewoon dat het filter vol is en toeren houden bij starten.
Volgens het onderhoudsschema moet het brandstoffilter elke 60.000 KM worden vervangen. In de praktijk is dit nog weleens te lang waardoor er problemen op kunnen treden. Daarom is het niet geheel onverstandig om een relatief goedkoop onderdeel als een brandstoffilter wat vaker te vervangen.