Een goede stabiele Tuning is helaas niet gelukt deze keer. De testbank gaf run na run andere cijfers en daardoor is er geen soepele Tuning uitgekomen. De auto had merkbaar meer vermogen en een hoger koppel maar gaf dat niet goed af wat resulteerde in een schokkerig gevoel tijdens de acceleratie. Aan het einde van de dag is de originele software weer terug gezet. Heeft niets gekost maar ook niets opgeleverd... Binnenkort op zoek naar een andere tuner heb er al een op het oog - to be continued.
Tuningservice in Huizen gaat het worden. Ze hebben daar 16 jaar ervaring en konden mij direct vertellen wat er gisteren mis was gegaan. En daar komt ook nog eens bij dat een vriend van mij die een rijschool heeft daar altijd met zijn auto's heengaat en daar altijd positief over is. Ik heb voor volgende week woensdag een afspraak gemaakt.
Ze gaan echt niet allemaal kapot. Van de 2.5 5 cilinder zijn er ook gevallen bekend dat de blokken kapot gingen na tuning, ook niet bij allemaal. De tuning moet wel goed gebeuren.
Ik bedoel, dat de koppakking problemen kan geven, als je dan een tuning erop hebt is dat voor Ford mooi een reden (en terecht) om een garantie claim af te wijzen.
De Tuning is uitstekend verlopen. Dit tuningsbedrijf maakt gebruik van een sensor (Insoric volgens mij...) op het wiel en meet daarmee het aantal pk's en koppel wat daadwerkelijk op de weg komt ipv op een rollerbank. De eerste testrit kwam uit op 350pk en 470Nm dus dat klopt exact met de specificaties die Ford opgeeft. Na de aanpassingen komt er bij de volgende testrit 378pk en 544Nm uit. En dit is met Vpower benzine wat dus gewoon 95 blijkt te zijn met schoonmaakmiddel.... De auto is merkbaar sneller en voelt simpelweg lichter aan. Binnenkort volgt een 2e meting op BP ultimate 98 wat hoogstwaarschijnlijk meer vermogen en koppel zal geven (390pk/560Nm....) Einde van deze dag ben ik tevreden met het resultaat en kan ik www.tunningservice.nl in Huizen aan iedere Focus RS mk3 aanbevelen ze zijn daar zeer professioneel en weten precies wat ze doen.
Dat is een mooie winst in koppel! Verwacht van BP Ultimate niet te veel extra vermagen, daar V-power in Nederland een octaan getal van 97+ heeft. Euro 97 kennen we in NL niet, dus wordt het als 95 verkocht.
Mijn auto is week 17 van dit jaar geproduceerd dus dat probleem van de pre 2017 modellen is niet van toepassing bij mijn auto dus ik maak me daar absoluut niet druk over. En als een Tuning goed gebeurt kun je daar jaren probleemloos mee rondrijden dat was met mijn vorige ST ook het geval.
Ik zou zelf eerder gaan voor Mountune en het dan in België of Duitsland laten monteren. Dan ook gelijk daar de auto in onderhoud geven, zodat er bij problemen aanspraak op garantie kan worden gemaakt. Weet alleen niet helemaal zeker of dit zo gaat werken, maar Ford geeft sowieso Europese garantie. Alleen met een verlengde garantie zal het waarschijnlijk niet werken, want die gaat via Ford-Nederland en een verzekeraar. Helaas woon ik niet aan de grens en behalve dat is 350pk in het Nederlandse verkeer meer dan genoeg.
In België of Duitsland doen ze exact hetzelfde als de Tuners hier dus waarom naar het buitenland? En Mountune wordt niet goedgekeurd door Ford Nederland dus kwa garantie maakt het niets uit waar of door wie je hem laat tunen En ja 350pk is meer als voldoende hier in NL maar een hoger koppel waar het mij om gaat is altijd fijn 100-150kph gaat aanzienlijk sneller in z'n 6