We hebben weer uitbreiding in de familie, nu alvast een Ford Ka voor onze dochter gekocht, nu eerst lekker klussen aan de auto en zorgen dat we 100% zeker zijn dat dit veilig genoeg is voor haar. Een korte introductie: Deze Ford Ka zag op 13-05-2010 het licht vanuit de fabriek en werd op 23-06-2010 in Duitsland voor het eerst op kenteken gezet, na ruim 100.000km werd deze op 10-12-2016 in NL op kenteken gezet en werd er nog eens 75.000km bij gereden, en dan nu in ons bezit. Het is een Ford Ka 1.2i Trend (RU8) met een indrukwekkende 69pk, geleverd in de kleur Sunrise Red met rode Fairland interieur, heeft een airco en een 6 speaker geluidsinstallatie. Dan eerst wat foto's: Na een goede proefrit dus besloten dat dit degene moest gaan worden, na alles geregeld te hebben op naar huis, op de terugweg af en toe een rammel onder de auto vandaan, ach de leeftijd, bij thuiskomst toch maar even naar het werk om de bodem te inspecteren, ik had wel wat roest verwacht op de ophanging, voor was er niets te zien, achter wel wat meer, dus dat gelijk in de bodycoating gezet. En toen gekeken waar het rammeltje vandaan kon komen, gauw gevonden, het flexibele tussenstuk is verrot, dus die komt op de "To Do" lijst
Okee, wat is er allemaal recent gedaan: - remschijven en blokken vervangen - handremkabel beide wielen - schokbrekers achter - multiriem - distributie set - waterpomp - koelvloeistof Dus een mooie basis om mee te beginnen dacht ik zo, geen idee wanneer de olie en het filter is gedaan, bougies ook onbekend, dus daar ga ik binnenkort naar kijken, is prima zelf te doen. De rammel van de uitlaat blijkt dus de tussenpijp met flexibele stuk te zijn, deze krijg ik nog van de verkoper, waarschijnlijk koop ik er dan gelijk een nieuwe einddemper bij, die ziet er ook niet al te fris uit, dan is dat maar klaar. Dan vind de dochter de velgen niet mooi, in overleg met haar gaan we die eerst wit spuiten, dan eens zien of het er beter uit ziet, het stuur en tellerkap zijn ook geleverd met een crème inleg, die gaan we eens zoeken op de sloop, er zitten ook geen mistlampen in, dus of ik die ook erin kan zetten Dus de lijst wat ik allemaal mag gaan doen: - andere radio met carplay, 7" inch scherm en camera - andere stuur met crème inleg - tellerrand in crème - andere kleur interieur - mistlampen inbouwen - andere koplampen ivm defect en verkleurd - led koplampen - led kentekenplaat verlichting - led achteruitrijd licht - luxe kentekplaten - velgen wit spuiten met sticker Ford logo - all-season banden eronder - usb-c laadpunt op de plek van de sigarettenaansteker - voor en achter nieuwe Ford bagde - uitlaat sierstuk in de vorm van een hart - instaplijsten met "Ka" logo erop - revisie set voor de klap sleutel - reserve sleutel - plekjes bijstippen - poetsen en in de coating - sowieso middenpijp uitlaat vervangen, misschien ook de demper Al met al genoeg leuke kleine klusjes te doen, en dat ga ik hier proberen bij te houden
Leuk wagentje, ik heb zelf een zwarte niet zo lang geleden gekocht. Let wel op, deze fiat bakken zijn niet de beste. Die rammel kan ook uit de bak komen. Ik heb bij die van mij het lager van de ingaande as moeten vervangen omdat hij de helft van de kogels miste.
Vrolijk autootje voor je dochter, veel plezier er mee! Een familielid had dezelfde ervaring met een probleem met de prise as, was met een Fiat 500. Volgens mij gebruiken de Ford Ka, Fiat Panda en Fiat 500 dezelfde onderdelen. Dus mocht het rammeltje aanwezig blijven, dan kan het de versnellingsbak nog zijn
Ik las ergens op internet dat ledverlichting niet een goed idee is door de zwakke fiat elektronica grote kans op storing. https://www.autozine.nl/ford/ka-2008-2016/forum
Bedankt voor het leesvoer Bertus, staan interessante dingen in, dus extra min draad naar de radio maken, en geen idee wat voor kwaliteit led die persoon heeft gebruikt, maar als het dan Fiat elektronica is, dan kan ik dus ook niks met Ford uitlees software.....jammer.
Een vriendin van mijn dochter heeft er een gehad (ook met wat meer km's op de teller), die was er erg tevreden over. Leuke auto om te zien en past bij een jonge dame!
Klopt, met foscan vind die bij mij niks en met mes (multi ecu scan) maar een paar modules. Ik wilde de irritante piep van de gordel deactiveren maar daar kom ik niet bij Het is eigenlijk een fiat 500 met wat extra's van ford in de ophanging.
Die onderkant ziet er nog netjes uit trouwens voor de km en leeftijd van de auto. En voor dochter lief is het natuurlijk top dat ze zo een handige papa heeft en papa heeft weer wat leuke klusjes
Klopt, klopt en klopt Op de achterophanging met de veerschotels na is alles roestvrij en ziet er keurig uit, dat waar roest zat, zit nu een mooi laagje bodycoating overheen, dus weer heerlijk zwart, en ja ze is heel blij met mij, zeker ook omdat haar nichtje een te dure auto heeft gekocht met geleend geld, en straks zit er dus meer op dan wat haar nichtje heeft, daar verheugd ze zich nu al op (geen idee van wie ze dat heeft )
Goed, de eerste dag van de klusjes lijst, toch handig als je 6 mnd per jaar op maandag vrij bent. Na best wel laat wakker geworden te zijn, de verkoper gebeld of de middenpijp klaar lag, ja ....dus gauw wat ontbijten aankleden en hop naar Amersfoort, zeer vriendelijk ontvangen en met de pijp in de Ka weer naar huis, lekker binnendoor getuft met de Ka. Onderweg bedacht ik mij ineens....ik kom langs een sloperij, dus de route iets aangepast en even wezen buurten op de sloop, heb ik weer.... blijkbaar zijn die Ka's best betrouwbaar, ze hadden er maar 1 staan, dus aangehoord wat ze allemaal niet hadden, maar er kon mogelijk wel een stuur met inleg in zitten. Dus ik opzoek naar die Ka, nou daar was weinig meer van over, stuur en dashboard eruit, maar toch even doorzoeken in de auto, verrek, onder wat stukken dashboard lag een stuur, bingo, die dus afgerekend en thuis eens goed schoongemaakt. Hier was die nog vuil, daarna goed schoongemaakt, geen idee of mijn vrouw dit ook leuk vind met haar doeken.....oepsie Okee, er zit iets kleurverschil in, maar ze is er heel blij mee, dus hier hoef ik al niet meer naar te zoeken Toen vond ik nog ergens in de schuur een nieuw uitlaat sierstukje, en zolang die andere nog niet binnen is, deze er maar op gezet en past er best wel bij, alleen zit die iets scheef.....boeien, gaat er binnenkort toch weer af En toen het verhaal accu, ik twijfelde of deze nog wel goed was, start voor de rest prima, maar het merk riep bij mij deze vraag op, dus de meter erop.....en jahoor, die is gaar en kan de accubak in. Vanochtend stond die zelfs op 243Ah EN, nog maar 58% over, dus ver onder de grens van 70%, gelukkig had ik nog wat staan, en had die zaterdag al aan de lader gehad (iets met een voorgevoel) en die had vanochtend 388Ah EN over, dat bleek nog 88% boven de grenswaarde te zijn, die er dus maar ingezet. Gelijk met het massa verhaal uit de link van Bertus bedacht om een extra massa kabel naar het chasis te maken, had er nog 1 liggen die normaal gesproken makkelijk 900Ah EN aan moet kunnen, misschien een beetje overdreven, maar hier kan het niet meer aan liggen Dus het was vandaag weer een productieve dag.
Heb je ook naar de massakabel vanaf het chassis naar de vbak gekeken. Dit is zo'n koper gewoven ding en die vergaat gewoon.
Dat is een goede....nee dus, hij gaat binnenkort toch de brug op voor de uitlaat, zal dan eens kijken wat ik kan zien
Mes is een fiat tool. https://www.multiecuscan.net/ En daarmee heb ik meerdere panda's en puntos uitgelezen.
Top, ga ik eens mee stoeien....altijd leuk om te kijken wat er mogelijk is. Sowieso heb ik een OBD handuitlezer, deze gaf geen storingen aan, voordeel is dat hij gewoon in de jaszak past, dus met proefritjes gewoon uit te lezen Zit nu net te denken, wij hebben FiCom op het werk, aangeschaft om km-standen uit te lezen om het terug draaien van tellers te kunnen inzien, wie weet kan ik daar ook mee programmeren
Na een drukke week, nu pas weer even tijd voor de Ka gehad. Begonnen met het starten, eens zien of dat probleemloos gaat, en ja hoor, sleutel om en direct aan, dat geeft toch een wat meer vertrouwd gevoel, maar was niet helemaal tevreden met hoe hij liep. Ik vond sowieso dat als je overschakelde, dat de toeren zeer snel naar beneden gingen, en dan schakelt het lastiger over, dus maar even naar het gasklephuis kijken....die stond nog niet op het lijstje. Dus vanmiddag vol goede moed gereedschap gepakt en naar de auto gelopen, de boel gedemonteerd en er eens in gekeken, ik vermoed dat die al eens is gereinigd, maar dat kan altijd nog een keer, dus heerlijk ingespoten met carburateur reiniger, even borstelen en starten maar. Ik denk dat er nu wat weg is aan vuil, want er kwamen mooie rookpluimen uit, daarna een steen op het gaspedaal gelegd en de toeren op 3000tpm afgesteld, toen maar wat zooi erin gespoten, met rooksignalen gaf hij aan dat het werkt, toen er geen rook meer uit kwam gestopt met die zooi, daarna nog 10 min na laten draaien. Ik moet zeggen dat hij nu nog iets makkelijker start, mooier op het pedaal reageert, en komt mooi egaal terug in toeren, dus het lijkt toch iets geholpen te hebben. Vuil maar niet extreem vuil te noemen En weer schoon. Toen een poging gedaan om het stuur te vervangen, helaas moet de kap van het stuurkolom eraf, en dat wou even niet, dus daar ga ik nog eens op mijn gemak naar kijken. Intussen zijn er al een hoop onderdelen besteld, onderweg zijn: - 7" inch radio met verloop frame naar enkel din - 2x koplampen - 2x mistlampen - einddemper - Ford emblemen voor en achterzijde - H4 led lampen - dorpel lijsten met "Ka" erop - nieuwe behuizing sleutel - 5 ltr ruitensproeier vloeistof -20gr (zit nu nog zomer in) - uitlaat sierstuk in de vorm van een hart - USB 2 + USB C oplaadpunt - kabelboom set voor mistlampen Dus binnenkort nog genoeg te doen