Het zijn de synchromeshes die iedere keer sneuvelen in de versnellingsbak, maar die gaan dus klaarblijkelijk kapot door die slechte koppeling. Dat was ik hier in ieder geval nog niet eerder tegengekomen op het forum, je leest inderdaad wel veel verhalen van mensen die die synchromeshes kapot krijgen.
Op zich logisch, als de koppeling niet volledig vrij komt is er nog steeds aandrijving op de versnellingsbak en zullen de synchromesh ringen harder te werken hebben
Stel het verhaal klopt van de expert en er is een slechte batch. Dan kan ik mij voorstellen dat daar een intern schrijven is van gemaakt en dat dit dus bekend is. (Bij ons gebeurd dit wel namelijk) Dan is het toch vreemd dat Ford NL nooit de koppeling heeft laten vervangen door de dealer.
daar heb je zeker gelijk in Kees, vaak komt er dan een TSB naar de dealer toe over hoe te handelen in dit soort situaties.
Maar zouden al die synchromesh dan ook door slechte koppelingen komen? En zou Ford dit gewoon niet willen toegeven of is er nog niet voldoende bewijs voor of onderzoeken ze dat nog?
Ik kreeg dus sneler dan verwacht een telefoontje dat mijn auto klaar was. Donderdag ochtend werd ik gebeld, helaas kon ik door een volle agenda niet gelijk de auto ophalen. Dus vrijdag ochtend om 06.00 de leenauto in gestapt vanuit Den Haag, om om 07.30 bij de ford dealer in Zwolle binnen te stappen. Daarna direct terug naar t westen om een half dagje achter mn laptop te zitten voor mn opdrachtgever Ze hebben deze keer de koppeling vervangen, de bak gerepareerd(2e versnelling en synchro vervangen) en de 30.000km beurt uitgevoerd. Klinkt misschien dom, maar tijdens het terug rijden naar Den haag, viel t me op dat ik een bepaald geluid niet meer hoorde. Een soort van gebrom, wanneer ik accelereer, waarvan ik altijd dacht dat een resonantie van de uitlaat was of iets dergelijks. Ik heb er ook nooit wat achter gezocht omdat het er naar mijn beste herinnering er al sinds de afleverdag al in zat. Met het verhaal van de expert en het missende geluid, begin ik nu licht optimistisch te worden dat ik permanent van het issue af ben.
Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Ik ga eens kijken of dat kan achterhalen via de leasemaatschappij
“Technische service brief” om het maar even snel te vertalen, het is eigenlijk een engelsche afkorting
Nou nu aftellen of het deze keer wel heel blijft. weet je wanneer je ongeveer het kritische punt gaat bereiken? Je rijdt volgens mij wel aardig wat km's
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben met deze motor en bak die problemen heeft. Ik heb een 2023 ST Line X 155pk, 6 handbak. Ook in Race Red toevallig Voor mij exact hetzelfde probleem. Bak 1 vanuit de fabriek heeft het 13000 km overleefd. Bak 2 na eerste reparatie heeft het 16000 km overleefd De auto staat nu bij Ford van Mossel en wordt pas over 1,5 week bekeken wegens drukte. De monteur gaf al aan dat de vorige keer alles en dus ook de koppeling vervangen zou zijn. Maar hij verwacht dat ze de koppeling niet hebben gedaan Het brommende geluid herken ik wel. Dat was bij mij na de eerste reparatie ook weg. Maar kwam wel weer terug 3000 km voor het weer stuk ging Ik gok dat dit de koppeling is die trilt, en dan vooral bij optrekken vanuit lage toeren, tot ongeveer 2,3k toeren.
Hij is bij 30.000km ong kapot gegaan. De bak hield het elke keer tussen de 2000 en 3000 km vol. Ik zit nu op 31373 km, dus nog 1623km te gaan. We gaan t meemaken...
Dit is is 1 op 1 het zelfde issue!!!! Zo te horen is de koppeling bij jou dus ook niet gedaan. Houdt ze mijn verhaal voor, hopelijk vervangen ze je koppeling. Ik ben benieuwd naar jouw vervolg. Succes. Mooie kleur heb je gekozen
Heel bijzonder dit. Ik ga ze wel vragen of ik de oude koppelingsplaat mag hebben . Dan moeten ze die wel vervangen
Eigenlijk moeten ze je sowieso altijd de oude onderdelen laten zien en vragen wat er mee mag gebeuren. Het is tenslotte nog altijd jouw eigendom.
Ik denk niet dat ze een stappen koppelingsplaten aan de kant hebben liggen om aan hun klanten te tonen als dat maar gevraagd wordt.
Ach vroeger hadden we in de werkplaats ook nog wel wat gebruikte onderdelen liggen, voor het geval er weer eens een inruiler zo goedkoop mogelijk onderhoud moest krijgen. Een koppelingsplaat neemt niet veel ruimte in
Nou de Focus is terug! De beste man aan de balie gaf gelijk zonder vragen al aan dat de koppeling ook vervangen was. Deze keer echt want hij had meegekeken Ben benieuwd hoe lang dit blijft werken hehe. Als ik weer brommende geluiden ga horen dan meld ik me wel weer @Yashz1000 laten we hopen dat jouw bak het ook nog even overleefd! Veel rijplezier nog