Kuga Mk2 1.5 eigenlijk een 1.6?

Discussion in 'Performance' started by Dirk83, Jul 6, 2023.

  1. Hi!

    Naar aanleiding van eea uitzoeken over trekgewicht van mijn Kuga viel mij iets op en ben benieuwd of iemand van jullie dit iets zegt;

    Ik heb een Kuga Mk2 1.5 ecoboost 182 pk AWD. Deze heeft een trekgewicht van Max 1300. (Vond ik opvallend omdat de 150pk versie 2000 heeft maar oké, zal transmissie enzo zijn).

    Mijn auto is uit 02-2015 en is geïmporteerd uit Duitsland. Daar staat hij als 1.6 in de boeken, hij heeft ook 1596cc inhoud ipv de 1498 die de 1.5 heeft. Die 1.6 heeft eigenlijk een trekgewicht van 1850.

    Nu maakt het feitelijk niet veel meer uit aangezien de RDW vindt dat het 1300 is. Maar gevoelsmatig is het fijn als ik weet dat het in Duitsland bijvoorbeeld 1850 was geweest.

    En waarom heet het een 1.5 terwijl het dus stiekem een 1.6 is?
     
    Edgar Focus likes this.
  2. Dat heeft te maken met de bpm en hoe hij is geïmporteerd. Als hier bijvoorbeeld helemaal geen 1.6 is verkocht of geregistreerd om welke reden dan ook bestaat er dus geen NL type goedkeuring voor en in plaats van die aan te vragen wat gecompliceerd is wordt hij geïmporteerd als dichtstbij liggende versie die hier wel verkocht is en type goedkeuring heeft.
     
    Dirk83 likes this.
  3. Dank! Op de papieren uit Duitsland die er nog bij zaten zag ik 1.6 staan dus ik raakte nieuwsgierig. Verder is hij ook hetzelfde qua gegevens alleen heeft de RDW dus gekeurd op de 1.5 zeg je eigenlijk. Blijft bijzonder bij import auto’s.
    Extra vraag, hoe weet je eigenlijk of je PowerShift hebt, is dat ergens terug te vinden of aan te zien?
     
    Edgar Focus likes this.
  4. Dat is een hele goede vraag en ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
     
  5. Via ETIS kon je makkelijk zoeken en dan zag je welke bak er in zat.
    Aan de 1.5 heeft de 6F35 gezeten en dat is een conventionele automaat met koppelomvormer.
    Als de auto ouder is en dus de 1.6 heeft zou er een Powershift in kunnen zitten.
    Misschien kan je het ook aan de schakelhendel zien, de Powershift had volgens mij (kan ik fout hebben) een PRNDL schema en de 6F35 een PRNDS schema.
     
  6. Je kan ook kijken naar de motor zelf. Als de motor een watergekoelde intercooler heeft dan is het de 1.5 EcoBoost. Heeft de motor een luchtgekoelde intercooler is het de 1.6.

    Wat je op deze foto ziet is de 1.5 waarbij je aan de voorkant van het blok de intercooler ziet zitten (aluminium plaat met slangen voor de toevoer en afvoer van koelwater).

    [​IMG]
     
    Edgar Focus and Dirk83 like this.
  7. Ah top, dat is wel even iets om te checken straks. Dankje!
    In papieren uit een Duitse garage staat wel de 1.6 SCTi, dus ik ga er redelijk vanuit dat die het is. De 1.6 werd in Nederland tot eind 2014 geleverd, daarna werd het de 1.5. Mijn Kuga komt uit begin 2015 maar dat was in Duitsland wellicht anders natuurlijk.
    Jammer van ETIS, dat het niet meer werkt. Zal nog even in zo’n andere site (7zap dacht ik) kijken of er wat boven komt met m’n VIN. Op m’n schakelhendel staat iig PRNDS dus dat is mooi, heb liever de conventionele bak haha.
     
    Edgar Focus likes this.
  8. Op zich kan je elke auto uit duitsland in nederland zo invoeren. Tuv typegoedkeuring is ook geldig voor NL. Rdw schrijfy dan alles over.
    Het punt is, dat waarschijnlijk ze van bestaande kuga uit zijn gegaan en dus alleen de 1.5 konden selecteren ivm bouwjaar.
    Dat daarna alle gegevens auyomatisch zijn overgenomen.

    Rdw is wel vaker van kopiëren en plakken. Ook een JDM auto ( japanse auto) als die al keer is ingevoerd. Nemen ze deze data gewoon over.
    Ondanks wat je op je invoer formulier allemaal hebt vermeld.

    Comouter heeft dus soort van autofil.
     
    Edgar Focus likes this.
  9. In Duitsland is de Kuga tot september 2014 geleverd met de 1.6 Ecoboost.
    Vanaf oktober 2014 is de 1.5 Ecoboost geleverd.
    Als jouw Kuga van februari 2015 is en het is een 1.6 dan heeft die dus even zonder kenteken bij de dealer gestaan.

    De 1300kg klopt overigens wel weer met de 1.6 EcoBoost met automaat. Ik denk dat het toch de Powershift is in verband met het beperkte trekgewicht.

    https://www.adac.de/rund-ums-fahrze...delle/fahrzeugvergleich/?kfzIds=243968,234771
     
  10. Nou, even m’n VIN gecheckt op ford.7zap.com, daar komt uit dat het inderdaad een 1.6 SCTi is met een 6F mid-range schakelbak, de conventionele dus. Ga ik daar maar vanuit. Dan heeft de RDW gewoon andere info gebruikt inderdaad. Dank!
     
  11. Kan kloppen van zonder kenteken staan ja. Zag dat productiedatum oktober 2014 is, maar pas voor het eerst op kenteken gezet in februari 2015 dus.
     
  12. Blijft toch bijzonder dat op basis van gegevens in 7zap, ADAC en de plaatjes op de auto er gegevens zijn die passen bij óf de 1.6 óf de 1.5. Bouwjaar en maand van de 1.5, leeggewicht van de 1.5, gegevens geven aan 1.6 etc.
    Is Ford niet consistent daarin en voegen ze zaken samen rondom de overgang van modellen?
     
    Edgar Focus likes this.
  13. Dan heb je denk gewoon de 1.6 en heeft rdw alleen naar bouwjaar gekeken. Daardoor was alleen de 1.5 optie in systeem bekend.
    Hebben totaal niet gekeken naar de gegevens van duitsland of wat er precies in ligt.
    Ze hebben de makkelijke weg gekozen. Ipv kijken wat het echt moet zijn
     
    Edgar Focus and Dirk83 like this.
  14. wat dacht je dan voor dat geld?
    dat ze er ook echt voor werken :schater:
     
    Dirk83 and Edgar Focus like this.
  15. Ach mijn kuga staat als vignale geregistreerd maar is een titanium x volgens de verkoper waar de fout gemaakt wordt geen idee
     
    ruudswany and Edgar Focus like this.
  16. als het VIN nummer maar klopt, anders krijg je wel andere onderdelen erop bij bv. een voorschade :schater:
     
    Dirk83 and Edgar Focus like this.
  17. Vignale gril is niet erg natuurlijk :lol:
     
    gerardTDCI and Edgar Focus like this.
  18. Denk niet dat het een probleem zal geven inderdaad, ende meeste opties zitten er al op. Mis alleen de geheugen opslag in de stoel en de volledig lederen bekleding
     

Share This Page