Waarom is API SP de juiste kwaliteit motorolie voor oude en nieuwe motoren?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henk uit Rotterdam, 8 jan 2023.

  1. Ha mensen,

    Heb over dit onderwerp eerder gesproken met de man (naam vergeten) wiens Focus 2 de 2e plaats behaalde op ons "concours de elegance" tijdens de laatste club meet.
    Hierin voor hem en ander geinteresseerden een link naar een uitstekend Webinar over motoroliekwaliteit.

    Waarom dit kwaksel?
    De meeste Focus rijders zijn goed tot zeer goed ingevoerd met mechanische kennis over onze voertuigen. Voor vloeistoffen is dat een stuk minder.

    Echter op het gebied van motorolien zijn er nieuwe ontwikkelingen welke zowel voor rijders van ongeblazen oude, als voor nieuwe turbomotoren van belang zijn.

    Voor ongeblazen motoren resulteert de nieuwe motorolie kwaliteit API SP oa tot verminderde valve train slijtage en verminderde kettingslijtage. Dit door toepassing van verbeterde additieven (dispersants) tegen sludge vorming bij lage temperatuur.
    Dat betekent dat de vervangingsinterval voor een distributieketting verlengd kan worden bij gebruik olie van deze kwaliteit. (Of je motorolie verversingsinterval kunt verlengen).

    De viscositeitskeuze is 5W30 of bij hoger olieverbruik 5W40 voor ongeblazen motoren.

    Voor turbo motoren zijn er nog meer voordelen.
    (Zie Webinar | Engine Oil Evolution vanaf circa 28 minuten).



    Algemeen kun je zeggen dat gebruik van motorolie in de kwaliteit API SP betere bescherming biedt tegen overmatige slijtage.

    Groet van ex-Castrol Henk



    NB Heb eerder voorgesteld aan de forumdirectie om over dit specifieke onderwerp een standaard topic te schrijven, maar dat is afgewezen helaas.
     
  2. blijf wel gewoon bij me castrol kwaksel... :D
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  3. Ik blijf gewoon lekker elke 10.000 tot 12.000 km / jaarlijks m'n olie verversen. Ik vind de intervallen van 30.000 km / 2 jaar voor een 1 liter motor met een carter inhoud van 4.6 liter echt veel te lang. Motorolie vervuild nou eenmaal, en ik wil niet met vervuilde olie een turbo smeren.

    Maar dit is voor ieder natuurlijk persoonlijk. Ik rij mijn auto's particulier. Mijn Transit is van LeasePlan, en die staan erop dat ik me gewoon aan het service interval houd. Dus die mag pas bij 40.000 km nieuwe olie hebben. Ik peil zo nu en dan de olie, en als ie te laag staat gooi ik er een kannetje olie in, that's it. Ik gok dat de meeste lease-rijders zo denken, als ze überhaupt al olie peilen.
     
  4. Hier bij de Focus ook max iedere 20.000 kilometer verse olie erin, oftewel iedere 9 tot 12 maanden.
    Bij mijn eigen auto iedere 15.000 kilometer zoals de fabrikant ook als termijn heeft gesteld.
     
  5. Ik hou me aan wat de fabrikant aanbeveelt.
     
  6. Ja echte hé..ik heb bij die intervallen ook geen goed gevoel, doe het hier ook elke 15.000km voor beide auto's.
    Bij mijn vorige werkgever reed ik een VW Caddy, ja ook daar doen ze er longlife olie in, maar op mijn aandringen kreeg deze elke 15.000km een oliebeurt,
    en wat denk je? rond de 100.000km gingen er in het wagenpark met enige regelmaat de Caddy's bij de garage, motorisch gezeur, toen ik daar weg ging
    stond mijn Caddy op iets van 140.000km, met als resultaat: 1 uitlaatsensor door gesmolten.
    Onderhoud is behoud
     
    gerardTDCI en Rallye vinden dit leuk.
  7. De lange intervallen zijn er alleen gekomen door de leasemarkt. Hoe langer de interval, hoe minder onderhoud dus goedkoper.
    Voor een leasemij hoeft een auto maar 4 jaar mee te gaan.
    Hier gaat er eens per jaar, ongeveer 10000km, verse olie in.
    De leaseauto gaat elke 15000km naar de garage, Japanse fabrikanten houden nog steeds vast aan 15000km.
     
  8. Ja klopt, het is een spel tussen de fabrikant en de leasemaatschappij, waar de particuliere rijder wel behoorlijk de dupe van is. Een oliebeurtje tussen 2 beurten door hoeft niet duur te zijn, en is mijns inziens echt een stukje behoud voor de moderne gevoelige motoren.
     
  9. Heel het onderhoud hoeft niet duur te zijn, als je het zelf doet tenminste.
     
    gerardTDCI en Bramzel vinden dit leuk.
  10. Gewoon ieder jaar (ca 10k) nieuwe olie + filter met de voorgeschreven Castrol 5w-30, ford-specificatie
    Deze is API-SN, waarvan je recent nog beweerde dat dat de beste specificatie was ;)
     
  11. #11 trucker0werner, 9 jan 2023
    Laatst bewerkt: 9 jan 2023
    Wat een verhaal, wat een wonder olie.
    Geloof er weinig van. Want ketting en valve train gaan auto leven mee, al zijn een paar waar ketting wel aan de beurt komt. Juist op tijd olie verversen helpt het meest.
     
  12. Amazing Jerry!
     
  13. Ketting gaat een auto leven mee.
    VW, Mercedes en PSA: hold my beer.
     
  14. Die vlieger gaat met de moderne motoren inderdaad niet meer op...
    Hier zit de ketting er al 16 jaar en 300.000+ kilometer in en dat gaan de moderne motoren met ketting zeker niet evenaren :nocheer:
     
  15. Heel bijzonder dit verhaal met een hoog TellSell gehalte geschreven in een lekker schreeuwerige puntgrootte (22) ;)

    Bijzonder omdat de meeste op dit forum juist het oprekken van de onderhoudsinterval, tegenwoordig al snel 30K waar dat een aantal jaren geleden nog 20K was, al zien als een betwistbaar punt. Deze reclame, want zo is het gewoon, gooit daar nog een schepje boven op door te stellen dat als je deze olie gebruikt je de en ik citeer, "motorolie verversingsinterval kunt verlengen". Hoe ver vraag ik me dan af? Nog verder dan de huidge 30K die Ford aangeeft?

    Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich lekker bij voelt, maar bij mij gaat elke 10 tot 12K de Castrol (0W-40) motorolie eruit en komt er een lekkere lading verse Castrol (0W-40) motorolie in :thumbup:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Vooral psa 60.000km gelopen en toe aan 4de ketting.
    Bedoelde idd meer 2.0duratec
    En er is vaker geen interval voor dan wel.

    Alleen de 1.3diesel van fiat weet dat die interval heeft 90.000km en breekt bij 70.000km
     
  17. 20.000 of zelfs 30.000km tussen beurten? Leuk voor de leasemaatschappijen maar met gezond verstand haal je een hogere kilometerstand ;)
     
  18. VW....:uzi:
    Aan de lopende band bij oa de 1.4TSi blokken, en dan nog van die eikels van monteurs die alleen
    de ketting met spanrol vervangen...en niet de meegeleverde nokkenasversteller....juist, dan sta je
    er binnen 1 maand weer, en heb je een discussie van dik 3 maanden wie dat gaat betalen en moet
    je gaan dreigen met de rechtsbijstand

    oh wacht, ik merk dat het nog steeds een gevoelig punt bij mij is :rofl:
     
  19. Ach de scania doet gemiddeld 120.000 km tussen de beurten zonder bij te vullen
    Oké d’r zit een paar liter meer in dan in een pers.auto maar de moderne oliën kunnen best wel wat langer mee dan 10.000 km.

    levensduur van de olie wordt merendeels bepaald door de manier er met het voertuig om gegaan wordt , korte/lange afstanden
     
  20. Hey jij moest en zou die Paszaad hebben. Ondanks al die wijze raad van je forumvrienden. Niet gaan klagen nu hè :mrgreen:


    Ook hoe je rijdt bepaald de levensduur, ook of je motor flink getuned is speelt mee.

    Iig de Fiesta MK8 krijgt elk jaar jaar/15.000km nwe olie. De MK2 elk jaar (rij ik niet zoveel mee) en de MK4 (leaser) elke 25.000 km.
     
    DexterXL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina