MK 4 1.o P2096 foutmelding, lambda sensoor vervangen probleem nog steeds niet weg

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by soheilmd, Oct 1, 2022.

  1. Ik heb sinds gister het motor management lampje branden.
    Na het uitlezen geeft forscan de volgende meldingen:

    PCM P2096:00-ED
    OBDII P2096-C

    Na Dit gelezen te hebben hoop ik dat het aan de lambdasonde ligt.

    ik kom overal op internet P2096 tegen maar nergens P2096:00-ED weet iemand wat de rest van de code betekent?

    Zijn er ook andere die dit probleem hadden? zo ja wat was de oplossing?
     
    bws723 likes this.
  2. ik vind dit :
    |What are the Possible Causes of the Code P2096 Ford?
    • Faulty Heated Oxygen Sensor
    • Heated Oxygen Sensor harness is open or shorted
    • Heated Oxygen Sensor circuit poor electrical connection
    • Exhaust leaks
    • Contaminated Heated Oxygen Sensor
    En dit:
    P2096 code on Escape, Focus, Fusion
    Fix P2096, Escape, Focus, Fusion
    Ford has issue a service bulletin #16-0101 to address a P2096 trouble code on the vehicles listed below. Ford has determined that motor oil my migrate from the variable valve timing (VVT) oil control solenoids and flow through the engine wire harness to the catalyst monitor sensor (CMS).

    Vehicles affected
    2013-2014 Escape, Focus, Fusion

    2013-2014 Lincoln MKZ

    Maar allemaal zoder de ED erachter, dus P2096 generiek zeg maar.
    Werkt resetten van de DTC niet?
     
    soheilmd likes this.
  3. P2096 betekend Fuel trim to lean, of te wel, hij krijgt te weinig brandstof OF te veel lucht.
    Dit gebeurd nog wel eens als de motor valse lucht aanzuig na de MAF/MAP sensor.
    Dan krijgt hij meer lucht binnen dan hij eigenlijk heeft gemeten om zijn hoeveelheid brandstof op af te stemmen.
    Bekijken eerste even goed het inlaattraject op lekke slangen of intercooler.
     
    soheilmd likes this.
  4. die 00-ED geeft eigenlijk juist aan wat er aan de hand is. Of je dus teveel of te weinig lucht krijgt.
    zoals edgar aangeeft zou je idd stekker boven op de VVT los kunnen halen en checken of je daar olie ziet.
     
  5. Heren bedankt voor jullie input,

    @Edgarcmax
    Helaas niet, ik heb hem gereset maar het probleem blijft en na enkele kilometers komt de fout melding ook terug.

    @Mansie
    Bedankt voor de tip ik ga even alles visueel na kijken.

    @trucker0werner zodra ik achter ben wat en waar de VVT is zal de stekker los halen en kijken :D
     
  6. soheilmd likes this.
  7. Dankjewel!
    ga morgen meteen kijken


     
  8. en, is het al opgelost @soheilmd ?
     
  9. "Morgen" is nog niet gekomen

    Heb nkg nket de kans gehad. Met beetje geluk heb ik vandaag wat tijd ervoor.
     
  10. Heb alles na gekeken en na gelopen.

    Helaas niets te zien, alle stekkers zitten goed, alles is droog, geen scheuren in de slangen.
    Had zelf ook een lambda sensor besteld omdat ik vaker gelezen had dat het ook daaran zou kunnen liggen, toen dacht ik die maar vervangen. Kom ik achter dat autodoc de verkeerde geleverd had. Contact opgezocht ze blijven vol houden dat dit de juiste is. Dus een foto gemaakt en gemaild. De mijne heeft 4 connectoren en die van hun 6.
    Dus uiteindelijk nog steeds niet opgelost.

    Morgen maar de dealer bellen kijken wat een lambda sensor bij hun kost
     
  11. :nocheer:
     
  12. Vandaag de lambda sensor eindelijk vervangen. foutmelding gereset . 10 minuten stationair laten lopen, nog geen foutmelding. Morgen even stukje rijden en kijken of het terugkomt. Wat mij opvalt is dat stationair de auto boven 4000 toeren tegen de toeren begrenzer aanloopt. Is dat normaal bij de mk4 als die stil staat?
     
  13. Na rond zoeken blijkt het dat het normaal is dat stationair bij 4000 toeren de limiter aangaat.
    Morgen stukje rijden kijken of het fout terugkomt.
     
    gerardTDCI likes this.
  14. Lijkt me niet goed als ie stationair 4000 toeren draait. Hoort rond de 900-1000 te zijn volgens mij.
     
  15. Hij bedoeld dat wanneer hij in zijn vrij staat en je gas geeft hij niet verder gaat dan 4000tpm.

    vermoed een softlimiter, zie je steeds vaker
     
  16. Maar dan moet ie dat niet stationair noemen, dat is heel wat anders.
     
  17. De auto is in zijn geval stationair dus ja het klopt wel ;)
     
    Mpothoven likes this.
  18. De auto staat stil en de motor draait stationair….
     
  19. #19 soheilmd, Oct 16, 2022
    Last edited: Oct 17, 2022
    Gister de lambdasensoor vervangen met hoop dat het opgelost zou zijn maar helaas.
    Het was:

    PCM P2096:00-ED
    OBDII P2096-C

    Na het resetten en klein stuk rijden heb ik nu:
    PCM P2096:00-27
    OBDII P2096-P

    Dat 00-27 kan ik nergens vinden.

    Iemand nog een idee?
     
    Edgar Focus likes this.
  20. Kan zomaar zijn dat 00-ed en -c zelfde betekenen. Dat 00-27 en -p zelfde is.
    Waar p en 27 denk dan permanent is en de andere tijdelijk.
    Maar dat is puur een gok. Want kans is dat je met lopende motor uitgeleze hebt en dus permanent code is.

    Ivm je kan uitlezen heb je forscan. Kan mogelijk meer info geven. Vooral de freeze frame data die bij de code wordt opgeslagen kan je meer vertellen. Meeste apps lezen alleen storingcode uit. Forscan doet wel inc freeze frame data.

    Keer storing wissen. Rijden met forscan app op gsm, want daar kan je meer als 10sensoren monitoren.
    Dan zo veel mogelijk dat iets mee kan te maken hebben.

    Ivm te arm is het ook deels te weinig benzine. Hie zijn jouw brandstofsdrukken.
    Heb je gevoel/idee wanneer de storing vooral naar voren komt. Bijvoorbeeld met afremmen of optrekken. Dit kun je met freeze frame data ook vaak zien hoe en wat precies
     
    soheilmd and Edgar Focus like this.

Share This Page