Zwiers: Leds change: instrument lights

Discussion in 'Mijn Ford' started by R.Zwiers, Oct 3, 2019.

  1. mooi gedaan inderdaad,...ziet er weer strak uit!
     
    R.Zwiers likes this.
  2. Ik ga ze gebruiken dmv slangen, een collector om links en rechts samen te voegen en een filter pot er een gesloten cold air intake van te maken.

    Die filter box en collector zijn nog in de maak.
     
    Bramzel and Thieske like this.
  3. Vandaag m'n nieuwe rechte slijpmachine kunnen uit proberen.
    [​IMG]
    Klemmen van Ali voor de slangen die ik eerst met tyraps had vast gezet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De klemmen komen alleen in gelijke diameter. 14 om 14mm maar had 14 of 17mm nodig. Dus de boel wat uit geslepen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook van die zwarte ringetjes onder de schroefjes van de koplampen van Ali. Kleine engine bay dress up.
     
  4. het zijn de details die het 'm doen :thumbs:
     
    R.Zwiers likes this.
  5. Doe je heel netjes, lekker bezig
     
    R.Zwiers likes this.
  6. Netjes hoor.
     
    R.Zwiers likes this.
  7. Op de fiesta maar ff een kleinigheid. Morgen eens kijken of ik het CAIS kan installeren.

    Maar, zolang ik de fiesta heb heeft er nog nooit zo'n touwtje aan de benzine dop gezeten. Erg vervelend. Dus via ome Ali eens zo'n nieuwe besteld.
    Benzine dop uit elkaar gehaald.
    Moest alleen ff de ring op maat schuren want hij was te hoog.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Direct alle onderdelen maar ff schoon gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Weer als nieuw.
    [​IMG]
    Gister gewassen, maar zie dat ik een stukje gemist heb...
     
  8. Bij mij was dat touwtje toen kapot. Wat erin resulteerde, geen easyfuel systeem..., dat ik de dop ergens had laten liggen bij het tanken.
     
    R.Zwiers likes this.
  9. Nou precies dat. Om dat te voorkomen..
     
    Berrychello likes this.
  10. dat ziet er weer netjes uit.
    dat stukje gemist is al een paar keer eerder voorgekomen zie ik al :shock:
     
    R.Zwiers likes this.
  11. Ja, dat heb ik ook gehad met mijn eerste auto. Was toen helemaal teruggereden en gelukkig lag ie er nog :schater:

    Ontopic: ziet er weer netjes uit!
     
    R.Zwiers likes this.
  12. Zo vandaag dan eindelijk tijd om de CAIS te installeren.

    Begonnen met de ECU te verplaatsen. Die zat namelijk op een beugel aan de crashbar. Precies waar ik m'n filterpot wou hebben.( En ook de enige plek die kon, want tis wel behoorlijk dicht gebouwd onderhand haha)

    [​IMG]
    [​IMG]
    Corrosie even d'r afgeborsteld.
    [​IMG]
    Stekkers afgeplakt en de sticker met info.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dat staat toch een stuk beter. Zeker omdat die zo een stuk meer in t zicht hangt.
    Vervolgens een plekje gezocht. Maar hij kon redelijk simpel aan de accu bak gemaakt worden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Extra beugeltje en 1 bout is voldoende om hem stevig op te hangen. Wat cel/schuim tape er onder tegen het trillen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nou dat gelukt is. Kon ik me focussen op de filter pot en collector.
    [​IMG]
    En zo paste die perfect.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En dat aangesloten aan de inlaten in de grill.

    Voor dat de CAIS was geïnstalleerd. Had ik de temperatuur opgenomen tijden het rijden met warme motor. Zonnige dag. 1200 uur.

    [​IMG]
    Maar even uitgaande van dit. Warm gereden motor.
    [​IMG]
    Rustig rijden(bebouwde kom)
    [​IMG]
    Auto starten na even kort stil gestaan (10 min stilstand)
    [​IMG]
    Constant 90 rijdend behoorlijk sportief opgetrokken.

    Dus tussen de 41 en 34 graden inlaat temperatuur.

    Vandaag CAIS geïnstalleerd
    [​IMG]
    In de namiddag. 1730 uur.
    Warme motor.
    [​IMG]
    Stil staan om de weg op te gaan.
    [​IMG]
    Constant 90 rijdend.
    [​IMG]
    Vol gas optrekken (100+ ) toeren tot 6000 rpm.

    Dus met warme buiten temperatuur 15 ipv 13, blijft de temperatuur veel lager. En ook veel constanter. 26 max 21 min. Dat is toch een behoorlijk verschil toch 41 max 34 min.

    Waar je t nu (zonder tuning) in merkt is dat hij constant fel is. Voorheen was die als de boel nog wat koud was, lekker fel, maar als die warm werd moest je meer pushen om die felheid te voelen. Nou blijft die fel. Je merkt t echt.
    Nou al contact gehad met de tuner, omdat ik hem er graag weer op af laten stellen, hij vond het ook een goede verbetering. En is benieuwd wat t gaat doen voor de fiesta.

    En wie weet hou ik hem dan toch NA en kan ik de turbo toch vergeten/laten(haha).

    Ooh en nog een klein dingetje, m'n filtertje van de catch can was niet echt een lekkere passing. Dus nu maar een ram air filtertje er op gezet. Staat wel netjes dat zwarte filter bij al t andere zwart.
    [​IMG]
    Final kiekje
    [​IMG]
    Goede upgrade weer deze filterbox is goed voor 400pk. Dus smoort hem niet. Ook met 2 x60 mm aanzuig, heeft die zeker genoeg aanvoer.

    Op naar de volgende
     
    Duje, Dragunov, Ecobeast and 5 others like this.
  13. impressive zeg ik dan. Lekker bezig!!!
     
    R.Zwiers likes this.
  14. Dat is een mooie upgrade! Je zou bijna zeggen dat 't een beetje fungeert als intercooler, lucht temp is echt veel lager!
     
    R.Zwiers likes this.
  15. Thanks mannen, ja ik sta er ook wel van te kijken. Nou verkocht t bedrijf die die filterpot had ontworpen hem ook als zijnde dat t een soort buffer met koude lucht is. Ook is de collector speciaal ontworpen door hem als zijnde stuwing van de lucht richting de pot. (Hij heeft zich uitgeleefd want vroeg om iets simpels. Kwam die zelf met dit haha)

    Ik was altijd behoorlijk sceptisch over een koude inlaat. Dit omdat turbo(scheeps) motoren een inlaat temperatuur hebben van +-50 graden. Dit om koude temperatuur corrosie tegen te gaan in de cilinders. Icm met zwavel uit brandstof (diesel).
    Ook dacht ik dat er verschil zat in type sensoren die gebruikt werden bij auto's. Ik dacht dat bij een MAF sensor wel uit maakte omdat je de dichtheid van je lucht meet. Maar bij een TMAP zoals de fiesta niet. Dit blijkt dus niet zo te wezen en bij beide sensoren maakt t wel degelijk uit hoe koud de lucht is die die aan zuigt. Weer wat geleerd.

    Ben erg benieuwd wat die op de dyno gaat doen met een her tune
     
  16. #456 R.Zwiers, Mar 26, 2022
    Last edited: Mar 27, 2022
    Vandaag toch nog maar even de collector verplaatst. Want hij stak net onder de auto uit.. had al een stoeprandje geraakt. Krassen geen schade.

    Bij de kit had ik ook een airduct gekocht. Die kwam nu goed van pas.

    Uit eindelijk zit die nu op de deksel van de versnellingsbak. Prima oplossing zo.
    [​IMG]
    Tyrap houders geplakt en gepopnagelt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kan mooi zo. Stevig en steekt niet uit.
    [​IMG]
    Helaas geen foto gemaakt van hoe die eerst zat. Maar je zag als je recht tegen de bumper keek 2 halve bollen uit steken van die collector.

    Wel beetje een tyrap spinnen web. Maar hé tis een project auto hé haha. Bij nader inzien zitten die tyraps naar de crashbalk niet slim. Als de motor kantelt trekt die de collector misschien los. Morgen ff ergens anders aan maken

    Update, anders vast gezet. Aan de filterpot zelf. Ook nog ff de kabel van de ECU netjes ingetaped. Nu is dit allemaal weer voor elkaar.

    BTW doordat die uitstak direct een set bumper, sideskirts en achter bumper extenties van Maxton besteld bij mebu. Wou ik al een poosje. Nu was t een goede rede
     
  17. Zit er ook nog ergens een gaatje in om regenwater af te voeren
     
    R.Zwiers likes this.
  18. Goed punt, nog niet. Moet nog bedenken waar en hoe groot. Heb je een idee @paul vingerhoets ? De kortste slang loopt omhoog na de inlaat en dan pas na de collector. De lange buis loopt pas op t laatste omhoog. Maar gewoon een paar gaatjes boren in de slangen?

    Heb er nog aan zitten denken om er nog gaas van een hor tussen te doen bij de collector. Als soort van watervanger. En dan daar onder gaatje te prikken?

    Sws met echt rotweer/ stortregen reed ik al niet met de fiesta.
     
  19. Maar je kan natuurlijk onderweg zijn en dat je een bui treft. Het gaat zou ik maken op laagste punt, zodat het er ook weer uitloopt.
     
    R.Zwiers likes this.
  20. In ieder geval dan op het laagste punt, als je de beide slangen wat kunt plaatsen zodat het T stuk het laagste is zou je daar een gaatje in kunnen maken. Misschien eens navragen wat de bedenker erover zegt.

    Heb 1 keer met een Volvo FH12 onderweg gestaan met een bevroren intercooler stond gewoon een aantal liters water onderin net genoeg om niet meer te kunnen rijden, bleef nog net stationair draaien maar gas geven was al te veel gevraagd
     
    R.Zwiers likes this.

Share This Page