1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chippen focus mk3.5 nog verstandig?

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Tommie, 3 nov 2020.

  1. Hoi allemaal,

    ik zit al een tijdje te dubben om mijn focus mk3.5 1.6 tdci met 85kw te chippen.

    volgens Mebu/ziptuning zou ik ongv 20-30pk erbij krijgen en neemt de koppel toe.
    Dit is wat ik begrijp een off the shelve tuning?

    nu heb ik ook gekeken naar eentje in mijn eigen regio en kwam uit bij rs tuning. Heel verhaal over dat hij maatwerk levert en dat de prijs daarom ook stuk hoger ligt als bij Mebu.

    nu zit ik een beetje met het volgende mijn wagen heeft al 170k gelopen. Is het nog raadzaam om te tunen? Mebu zegt geen probleem kan. En die andere meneer van RS tuning raad het niet af maar ook niet bepaald aan.

    mijn enige doel met chippen is dat ik een wat vlottere gas reactie heb en dat ik hierdoor wat sneller in kan halen of weer sneller op snelheid kom na bijv weg werkzaamheden. En dat hij bijkomend zuiniger wordt is een mooi voordeel!
    Daarnaast rij ik lange stukken maar ook korte ritjes(gemiddeld 90-100km per dag waarvan ongv 20km korte ritjes zijn)

    nu heb ik echt 0,0 verstand van chippen en de bijkomende risico’s en dergelijke. En op internet lees ik horrorverhalen.
    Dus ik hoop hier wat meer duidelijkheid te verkrijgen!
     
  2. Of de auto zuiniger wordt van een tuning, ligt helemaal aan jezelf. Wanneer je na tuning onder 100% dezelfde omstandigheden precies hetzelfde doet rijden, dan zou dat zuiniger kunnen zijn. Grote kans echter dat de auto iets minder zuinig is na tuning
     
  3. Als je op zeker wil gaan ...,gewoon afblijven....,maar ja dat willen de meeste niet horen.
    En een tuner zal niet zeggen dat het onverstandig is een auto te tunen.
    Je gaat tenslotte niet in je eigen voet schieten.
     
  4. Ik vraag mij af of het laten chippen zin heeft met de behoeften die jij hebt. Zolang je niet in het werkzame turbo gebied zit in de toeren zal die volgens mij weinig anders gaan reageren. Kan je niet gewoon een keertje terug schakelen als je wilt inhalen of versnellen?
     
  5. HAha ja dat doe ik al. Maar vandaar de vraag of het veel nut heeft. Of dat inderdaad het advies is van: joh doe lekker niet. Bedoel mijn focus is geen sneltrein maar ook geen slome slak. Vandaar dat ik wat meningen wilde horen/gedachtengangen ook omdat dit totaal nieuw is voor mij.
     
  6. @Lex Jij hebt dezelfde motor toch? Hoe bevalt je chip?
     
  7. #7 Iodokus, 4 nov 2020
    Laatst bewerkt: 4 nov 2020
    Ik begrijp de vraag maar een antwoord geven is niet zo heel erg gemakkelijk.
    De één zegt; "Niet doen je heb toch paarden genoeg, zonde van je centen, lekker door blijven rijden."
    De ander zegt, "Zeker doen ga je veel plezier van hebben."

    1) Wat is nu wijsheid??
    Wijsheid is doen wat je eigen gevoel ingeeft. Vanzelfsprekend is het belangrijk je in te lezen en ervaringen van andere aan te horen. Maar het wel of niet doen is en blijft een hele persoonlijke keuze.

    2) Risico's?
    Ja die zijn er daar kan je niet omheen. Maar als je de tuning laat doen door een erkende tuner of je maakt gebruik van een standaard oplossing van een gerenomeerd merk dan is de kans op problemen nihil. Er zijn inderdaad probleem gevallen te vinden, ik kan er een boek over schrijven, maar het aantal negatieve ervaringen valt in het niet bij het aantal positieve, maar daar lees je gemakkelijk overheen iets wat eigenlijk altijd het geval is.

    En ja ik zeg inderdaad dat je ook gebruik kan maken van een 'off-the-shelf' oplossing. Waarom? Heel simpel. Bedrijven als bv. Mountune, Dreamscience of Revo gaan echt niet over één nacht ijs. Er wordt gedegen onderzoek gedaan en getest voordat de tuning vrij wordt gegeven. Je kan jezelf ook de vraag stellen of deze bedrijven niet meer onderzoek doen dan een tuner die een tuning op maat maakt, maar goed die discussie ga ik verder niet aan. Zeg ik nu dat een tuning op maat niet goed is? Zeker niet, ervan uitgaande dat de tuner weet wat hij/zij doet en niet coûte que coûte het onderste uit de kan gaat halen en jouw Focus als proefkonijn gebruikt ;)

    3) Ga je minder verbruiken?
    Het meest eerlijke antwoord, vergeet het maar!!! :twisted:
    Het meest diplomatieke antwoord is al gegeven door Thieske ;)

    4) Heeft het nut?
    Dan zijn we eigenlijk weer terug bij mijn eerste punt. Maar wat is nut? Moet alles nut hebben in het leven of bestaat er ook zoiets als leuk of gewoon omdat het kan? Nut is niet zo belangrijk, als het iets is wat je graag wilt moet je het gewoon doen. Nut wordt vaak ingegeven door wat de buitenwereld er van vindt. Belangrijker is vind jij het leuk, wil jij het graag? Is het antwoord daarop ja dan weet je wat je te doen staat :thumbup:

    Succes met het maken van jouw keuze. :thumbup:


    Ps: Aan Jaap en zijn medewerkers (Mebu) heb je overigens een goeie.
     
    Focus Migi, Thieske, Patman en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. mooi duidelijk opinie stukje. Vooral punt 3 Haha.
    nee wat ik had begrepen maakt Mebu gebruikt van ziptuning. (Nogmaals de namen van bedrijven zeggen me niks, alleen dat Mebu bekende naam is binnen de Ford).

    het is goeie stof om na te denken. Ik dacht altijd dat uiteindelijk motor lichtelijk sneller slijt.

    maar zoals het er nu voor staat denk in dat ik gewoon ga proberen.
     
  9. Klopt, maar ze hebben ook Revo. Ik weet alleen niet of Revo naast RS en ST tuning ook diesel tuning in hun pakket heeft zitten.
     
  10. Vandaag berichtje gestuurd met mebu. Revo heeft geen pakket alleen rs en st.
     
    Iodokus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina