1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Condens in Focus MK3 koplampen en de oplossing

Discussie in 'Exterieur' gestart door VinRS, 12 okt 2020.

  1. Geen idee of meer mensen hier last van hebben. Zo ja, doe er je voordeel mee:

    Op mijn vorige ST MK3.2 (facelift) had ik veel last van condens in de koplampen na de retrofit. En toch wist ik zeker dat de lampen helemaal dicht zaten. Ik heb toen van alles geprobeerd, o.a.: drogen met de föhn, opnieuw afkitten etc etc. Niet vanaf te komen. Totdat ik deze dingen tegen kwam:

    https://www.retrofitlab.com/en/breathing-vents-2.html
    [​IMG]
    -Ventilatieschroeven (bij gebrek aan een beter woord). Ik heb twee stuks gemonteerd per koplamp en was per direct van enige condens af, ook tijdens het rijden in de regen, met licht aan, licht uit. Condens komt niet meer terug. Blijkbaar hadden mijn koplampen standaard dus niet genoeg ventilatie. De condens verdween telkens als ik de rubber dop bij het knipperlicht even verwijderde, wederom een aanwijzing voor niet genoeg ventilatie.

    Nu had ik op mijn huidige ST 3.2 wederom last van veel condens. Vooral bij het rijden met het licht aan. Deze auto is voorzien van originele OEM xenon koplampen en zijn nog nooit open geweest. Beide lampen zaten af en toe vol condens. Wederom een setje ventilatieschroeven besteld en ja hoor, weg condens!

    Ik heb de schroeven gemonteerd in de rubber afdekdoppen. Dan hoefde ik namelijk niet in de behuizing te boren. Eentje aan de knipperlicht kant en eentje aan de dimlicht kant. Werkt perfect! Foto als voorbeeld, ik heb de ventielatieschroeven gemonteerd op de plek van de kruisjes:

    [​IMG]
     
    collusion, Slider, Magure en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Voor degene die van condensast hebben. Als je dimlicht aanzet moet het binnen 10min weg trekken. Doet het dat, dan is het aan jouw wat je wil.
    Duurt het naar jouw gevoel te lang, ja dan is er een lek en komt er vocht in unit. Of zoals hierboven staat gebrek aan ventilatie
     
    Leon Focus en VinRS vinden dit leuk.
  3. Goeie tip. Bedankt Vincent.
     
    VinRS vindt dit leuk.
  4. LED of Xenon heeft sneller last van condensatie aangezien die de boel niet voldoende opwarmen om al het vocht te verdampen. Halogeen maakt alles lekker warm in de koplamp unit. Je zou verwachten dat de standaard ventilatie voldoende zou moeten zijn om net genoeg vocht naar buiten te krijgen.
     
  5. Xenon wordt ook knetterheet anders hoor..
    LED daarentegen wordt idd niet niet echt heet bij het lichtpunt.
    Ik heb overigens, nu mijn lampen goed dicht zitten, geen last van condens. En ik rijd met LED rond.
     
  6. Er is ook een TSB van de condens problemen in koplampen, de oplossing is een aantal ventilatie kanaaltjes uitboren en voorzien van een slangetje. Je kan ook kijken of de bestaande ventilatie kanaaltjes wel open zijn, heb er al een aantal gezien waarbij er netjes het slangetje was gemonteerd maar dat er geen gaatje in het kanaaltje zat......
     
    VinRS vindt dit leuk.
  7. is er van deze TSB geen plaatje toevallig, dan kan ik dit nog even bekijken. Ik heb ook steeds last van condens :( anders is de optie van @VinST een super tip!
     
  8. Een plaatje zou mooi zijn. Ik kan bij mij namelijk ook niets vinden van ventilatie.
     
  9. Goede tip! Toevallig heb ik nog een extra set xenon lampen liggen (zaten bij de auto, zijn ooit een keer vervangen en gerepareerd omdat de hoogteverstelling defect raakte). Zal deze eens bekijken
     
  10. @Dennie ten Hoopen
    Nummer van de TSB heb ik niet, wel heb ik het plaatje nog.
    Het FINIS nummer van de slangetjes is 1842985[​IMG]
     
    Dennis182, Dennie ten Hoopen en VinRS vinden dit leuk.
  11. Mag wat kosten zeg, 14 euro per slangetje
     
  12. nou, dat zag ik ook ...!
    Er zit ook nog een gaasje in dat slangetje om eventueel vuil en beestjes tegen te houden, maar of dat nou zo duur moet zijn ?!
     
  13. Jeetje, wat een geld. dan is de oplossing van Vincent een stuk voordeliger haha.
     
  14. @VinST Dank U! :D

    Na mijn projector ombouw, zag ik opeens vocht vooral in 1 koplamp. Had de reserves (halogeen reflector) terug geplaatst om te gaan onderzoeken.
    Heb delen weer opnieuw gesealed en gisteren lampen weer terug geplaatst. Moet nog controleren, maar wat ik lees zal het weinig hebben uitgehaald haha.

    Mooie vondst die ventielen, die gaan van pas komen.
     
  15. Projectje gelukt dus? ben benieuwd :)
     
  16. het vocht onstaat omdat de koplamp van plastic is gemaakt ,als het temperstuur verschil te groot is aan binnenzijde en buitenzijde van de koplamp, zal plastic eerder vocht aan de warmste kant aantrekken dan een glas variant.
    na een tijdje rijden gaat t weer weg, maar als je echt druppels krijgt , dan is er wat met de koplamp mis.
     
  17. ik moet wel zeggen dat ik xenon in mn koplamp heb gemonteerd, dus ik heb eigenlijk ook ipv zon breathing ventiel, heb ik een rubber waar de kabels doorheenlopen, dat is ook beter.
     
  18. Het is inderdaad een veel voorkomend probleem. Fabrikanten schermen vaak met een soortgelijke tekst. Het is normaal en het trekt vanzelf weg. Eerlijk gezegd vind ik het verre van normaal, als de ventilatie z'n werk doet zullen ze (bijna) niet meer beslaan. Jij hebt inderdaad nu ook wat meer ventilatie door dat gat. Dan heb je minder grote druk, temperatuur en vochtigheid verschillen en dus minder (geen) condensatie.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  19. Klinkt hoopvol, ik heb er aan 1 kant ook last van! dit lijkt een mooie oplossing ipv silicagel zakjes (wat overigens ook werkt hoor ;) ) mag ik alleen nog vragen hoe je ze op de rubber kapjes monteert? Zit de "dikke kant aan de motor zijde en die met de zilveren moer aan de lampzijde? dus aan de binnenkant van het rubber afdekkapje?
     
  20. ik zou zeggen, prik wat kleine gaatjes met een breinaald erin, dan lucht de lamp ook beter, precies t zelfde effect.
    werkt het niet, dan plak je er ducktape over
     

Deel Deze Pagina