1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

PWM lampen

Discussie in 'Electronica' gestart door sot, 23 nov 2019.

  1. Weet iemand hoe de PWM aansturing van de koplampen afgeregeld, ik heb het idee dat de Osram Night Breakers laser niet meer licht opbrengen dan de originele lampen.
    Een groot deel van het extra licht zal komen door een hogere amperage, wat terug geregeld zou kunnen worden door de elektronica, en dan heb je niet veel meer licht....
    Of ben ik te verwend met xenon van de ST.
     
  2. lichtopbrengst word bepaald door het wattage van de lampen
     
  3. Dat is bij de Focus niet helemaal waar. De koplampen worden door middel van een PWM regeling aangestuurd.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  4. #4 sot, 23 nov 2019
    Laatst bewerkt: 23 nov 2019
    licht opbrengst zou meer moeten zijn bij de osrams, =meer vermogen dan op doosje staat.? en een cap door de elektronica ?

    Ik zal eens meten wat de lampen doen op een 12v, accu.
     
  5. Wettelijk gezien moeten gloeilampen in auto's zijn ontworpen voor een spanning van 13,2 Volt (12 Volt + 10%). Daarnaast is ook het maximale vermogen van de lamp wettelijk vastgelegd.

    Halogeen lampen die pretenderen een hogere lichtopbrengst te hebben zijn zo ontwikkeld dat ze bij de wettelijk voorgeschreven spanning van 13,2 Volt exact het wettelijk voorgeschreven maximale vermogen hebben. Dit houd dus in dat de betreffende H7 lamp exact bij 13,2 Volt een vermogen heeft van 55 Watt. Goedkopere lampen hebben over het algemeen grotere productie toleranties wat tot gevolg heeft dat de meeste goedkopere lampen het wettelijk voorgeschreven maximale vermogen niet bij 13,2 Volt maar pas bij een hoger voltage halen.

    In de praktijk is de boordspanning bij de meeste moderne auto's tegenwoordig aanzienlijk hoger als de 13,2 Volt testspanning van de halogeen lampen . Een boordspanning van 14 tot 15 Volt is niet ongewoon. Bij een hogere spanning wordt een gloeilamp die ontworpen is voor een maximale spanning van 13,2 Volt heter waardoor de levensduur beduidend korter is. Bij de meeste nieuwere auto's is dit probleem opgelost door de spanning die op de lampen staat omlaag te brengen d.m.v. een PWM (Pulse Width Modulation) regeling. Bij deze PWM regeling wordt de spanning op een zeer hoge frequentie in / uitgeschakeld. Het resultaat hiervan is dat de lamp wordt gedimd wat een positieve invloed heeft op de levensduur van de lamp.

    Mijn ervaring is dat bij de PWM koplamp regeling van de Focus 3, C-max 2 en Kuga 2 de spanning die op de lampen komt te staan aan de lage kant is. Ik heb dit bij 2 verschillende auto's (Focus 3) gemeten en bij beide auto's lag de spanning op de halogeen lampen onder normale omstandigheden net onder de 12 Volt. Het gevolg is dat dus niet de maximaal haalbare lichtopbrengst van de lamp wordt gerealiseerd.


    Overigens ben ik van mening dat zelfs de duurdere halogeen lampen die pretenderen een hogere lichtopbrengst te hebben totaal niet te vergelijken zijn met Xenon of LED koplampen. Wanneer je eenmaal Xenon of LED gewend bent en daarna in een auto met halogeen lampen rijd zal de lichtopbrengst altijd tegen vallen. Het vervangen van de standaard halogeen lampen door duurdere exemplaren met een hogere lichtopbrengst kan enige verbetering geven maar bij lange niet de lichtopbrengst van een goede Xenon of LED lamp.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  6. Wat als je geen xenon of led heb, wat is dan het beste alternatief om er zo dicht mogelijk in de buurt te komen?
     
  7. Eigenlijk is er geen echte manier.
    Overigens rij ik nu een auto met af fabriek LED projector lampen en zo heel overtuigend is het ook niet. Ja er is meer licht maar de hogere kleurtemperatuur (veel witter dan halogeen en Xenon) heeft in mij ogen een nadelig effect, vooral bij regen.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  8. #8 sot, 24 nov 2019
    Laatst bewerkt: 24 nov 2019
    @JW, je kan die PWM regeling toch ook uitschakelen door over te gaan op de alternatieve verlichting instelling. dan heb je het voordeel weer wel.
    Jammer dat ik met mijn omgebouwde ELM stekker niet in de hoofdmodule kan komen, bij mijn 3-1 ST ging dat probleemloos. zou een Obdlink mx+ dat wel kunnen ?

    Ondertussen kan ik weer met mijn 'oude " ELM in de main unit. alleen welke keuze zou ik moeten maken,
    er staan er 9 in waarvan 5 met automatische hoogte regeling, die vallen dus al af.
    Heb helaas geen screenshot gemaakt van alle opties,
     
  9. Je kan de lampen zodanig configureren dat de koplampen niet meer voorzien worden van een PWM signaal maar door de boordspanning. Bij halogeen lampen is dit naar mijn mening echter geen optie omdat de lampen dan 14 tot 15 Volt spanning krijgen. Het resultaat hiervan is dat je om de paar maanden dan de lampen kunt vervangen.

    Een mogelijke oplossing hiervoor is een DC - -ยป DC converter toe te passen welke de licht fluctuerende / relatief hoge boordspanning converteert naar een stabiele 13,2 Volt op de lampen. Dit gaat echter wel wat ver voor een (vermoedelijk) marginale verbetering van de lichtopbrengst.


    De hexadecimale code voor de Focus 3 met xenon koplampen met handmatige hoogteregeling (alleen in de USA toegepast) is 03. In de praktijk bleek deze instelling echter ook uitermate geschikt te zijn voor aftermarket xenon of LED waardoor deze instelling bij enkele Russische diagnose programma's al snel de omschrijving "Aftermarket HID" heeft gekregen.
     
  10. Nu snap ik ook waarom er praktisch nooit lampen stukgaan in mijn vorige focussen 3.1 /3.2 en mijn huidige cmax.
    Dat is dan wel weer een voordeel van de lagere spanning op de lamp.
     
  11. Dc naar DC is inderdaad overkill, maar volledig op de volle spanning bied denk ik toch veel meer licht, lampen worden afgegeven voor 400 uur= 20.000 km of meer, voor mij voldoende als ze veel meer licht geven. ;-)
    Ik moet eens kijken of ik de juiste instelling kan vinden.
    Wilco weet jij of de PWM regeling ook voor grootlicht geld, het lijkt erop dat ik daar wel veel meer licht heb.
     
  12. Bij mijn weten werkt de PWM aansturing alleen voor het dimlicht. Ik heb dit echter nooit nagezocht of gemeten.
     
  13. Die branduren zijn alleen voor continu branden. Het in en uitschakelen zorgt voor meer slijtage.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  14. Oh! Dus daarom zou het kunnen dat ik mijn leds een beetje vind tegenvallen. En daarom lijkt mijn grootlicht zo'n felle lamp.

    Dat PWM gedoe, is dat puur iets wat in de software aangepast kan/moet worden? Niet dat er kabels getrokken moeten worden ofzo.
     
  15. @JW
    Deze config krijg ik te zien als ik de edit gebruik voor de lampen in forscan.
    Optie 3 staat er niet in :mrgreen:
    Enig idee wat de instelling zonder PWM is, de korte levensduur neem ik maar ff voor lief ;-)




    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina