Sinds afgelopen week mag ik mij tot de Focus rijders voegen. Voorheen reed ik voornamelijk Bmw met een enkel uitstapje naar een Opel en later een Kawasaki. Onze Bmw had zijn beste tijd gehad en dus op zoek naar een goede vervanger. Ivm met het gezin (2 kids waarvan 1 nog geen 2 jaar is met Down en een 13 jarige) hadden we wel de ruimte nodig voor een en ander maar een beetje vermogen om op vakantie te kunnen zou ook wel prettig zijn. Zodoende kwamen we bij een nette zwarte Focus 1.8 Titanium uit 2009. De navigatie viel me een beetje tegen en dus maar meteen een aftermarket Android systeem bij aangeschaft met achteruit rij camera. Het systeem werkt enorm goed maar om apps te installeren moet de telefoon wel als hotspot ingesteld zijn. Nu heeft mijn aanstaande helaas geen onbeperkt internet dus daar moest wat op worden gevonden. Dat is inmiddels opgelost dmv een MiFi. De rest van de family kan daar ook meteen gebruik van maken. Bijgevoegd ook een aantal foto’s van het inbouwen van de camera. Wat nog rest is de speakers achter. Daar komt op het moment helemaal niets uit dus binnenkort maar eens de panelen er af om te kijken wat er loos is.
Welkom ! , ziet eruit als een nette mk2.2 Wel even een nieuwsgierige vraag, wat zit er voor geheimzinnig rechthoekje aan de rechter kant in je bovenste grille ?
De motor is een Flexifuel motor en in de grill zit de stekker voor de voorverwarming van de motor bij zeer lage temperatuur en gebruik van E85.
Ook wanneer je niet op E85 gaat rijden moet je bij deze motor de voorgeschreven lagere onderhoudsintervallen aanhouden. Bij de 1.8 Flexifuel is de onderhoudsinterval 10.000 KM terwijl de onderhoudsinterval bij de "normale" 1.8/2.0 Duratec HE motoren 20.000 KM is. Bij zware omstandigheden (bijvoorbeeld wanneer er voornamelijk korte ritten worden gereden) is de voorgeschreven onderhoudsinterval van de 1.8 Flexifuel 7.500 KM en van "normale" 1.8/2.0 Duratec HE motoren 15.000 KM De reden van de lagere onderhoudsinterval is dat de PCM van de Flexifuel niet kan herkennen of er normale benzine of E85 (of een mengsel hiervan) in de tank zit. Derhalve wordt er bij elke start meer brandstof ingespoten als noodzakelijk (zeker wanneer je uitsluitend op benzine rijd). Doordat er bij elke start teveel brandstof wordt ingespoten verdund de motorolie relatief snel (zeker wanneer er veel korte stukjes met de auto worden gereden). In de praktijk betekent het dus dat de 1.8 Flexifuel tussen de reguliere onderhoudsbeurten een extra oliewissel vereist. Hierdoor zijn de onderhoudskosten van de Flexifuel wat hoger als van de "normale" 1.8/2.0 Duratec HE.