Beste forumleden. Ik ben bezig met het bepalen wat voor uitlaat ik onder de auto wil. Echter kan iemand mij vertellen wat het as vermogen is van de 1.6 zetec motor? Dus het werkelijke as vermogen na het vliegwiel. Voor de wiel over brenging en de versnellings bak. Of misschien een indicatie. Daarnaast nog de vraag. Als ik een 2" systeem wil even van uitgaande 100pk. Is het dan nadelig als ik een 2.5" 200cell katalysator dr tussen zet met verloop stukken naar 2"? Kan namelijk goedkoop een 2.5" overnemen. Alvast bedankt.
Zou niet zo’n grote diameter uitlaat nemen, je gaat juist vermogen en koppel kwijt raken. Helemaal in de lage toeren Bij een turbo motor is het een ander verhaal
Inderdaad, bij een atmosfeer komt de uitlaat wel iets nauwer. Zou ook eerder voor een goed merk gaan of bij een betrouwbare specialist iets laten bouwen dan een mengelmoesje eronder knopen. Bij een geblazen motor kan je gewoon een stortkoker naar achter werken, bigger is better
een 1.6 sneller maken ga je niet alleen maar redden door een uitlaat en vooral niet door een grotere naar mijn idee ik heb hem zelf ook aardig aan gepast hij heeft nu op papier 119pk maar dat is bij 5000toeren ik merk het verschil niet aangezien ik aardig zware velgen heb en aardig wat audio materiaal je haalt meer winst uit gewicht besparing
Ik verwacht ook geen wonderen. En weer dat een turbo motor natuurlijk veel meer effect heeft. ( das voor een volgende auto) Maar als techneut wil je toch dingen proberen. En als ik het nou probeer met een doordacht uitlaatsysteem in plaats van een 3" uitlaat en maar hopen dat t werkt. Spruitstuk rvs 4-1 heb ik al. En als je hem wil laten bouwen dan ben ke vanaf het spruitstuk 800.- kwijt. Vind ik het niet echt waard. Om jet zelf te doen is leuker en scheelt je 200-300 euro. Ik las ergens dat de vuistregel is as pk's / 60 = uitlaat diameter in inch. Als je dan 100/60=1.7" maarja die 100 pk is gemeten aan de wielen. Voor de berekening heb je je as vermogen nodig. Anders word het denk ik gewoon een 2 " want die komt het dichst in de buurt. Uitlaat van het rvs spruitstuk is ook 2". En die kat die ik kon krijgen laat ik dan wel achter wegen. Beter een pijp of een 2" kat
Het vermogen dat Ford opgeeft is op de krukas gemeten en niet op de wielen. Het is niet voor niets dat op een rollenbank het vermogen op de wielen wordt omgerekend naar vermogen op de krukas. Dit is nodig om een vergelijking te kunnen doen t.o.v. de fabrieksopgave. In jouw geval heeft de motor dus een vermogen van 100 PK op de krukas. Het vermogen dat daadwerkelijk op de wielen komt is lager omdat hier de verliezen van de aandrijflijn nog vanaf gaan. Deze verliezen zijn over het algemeen zo tussen de 10 en 15%. Uiteindelijk heb je op de wielen van zo rond de 85 tot 90 PK.