Afgelopen week kwam ik er achter dat mijn rechter schokdemper lekt, ik moet dus nieuwe schokdempers op mijn RS2 hebben. Ik wil gaan voor een complete set rondom omdat de rest ook al 122k ervaring heeft. Eigenlijk is het heel simpel, ik rij nu al ruim 75K met OEM dempers, ik weet dus niet beter Nu er 1 lek is en de olie langzaam maar zeker verdwijnt uit de demper wil ik een nieuwe set die beter of minstens net zo goed is als de OEM (kan eigenlijk alleen maar beter worden na 122k ervaring) Ik ga er vanuit dat elk merk prima in staat zijn te doen waar ze voor gemaakt zijn maar wel ieder hun specifieke eigenschappen hebben. De RS is een sportieve auto die in alle omstandigheden een strakke wegligging behoord te hebben en daarbij de pk's/Nm's (375/525) ook nog een kwijt moet op het asfalt en natuurlijk ook weer veilig tot stilstand moet komen. Nu kan ik kiezen tussen: Bilstein B6 , Koni Rsport, Monreo, KW, BS, Sachs, Gabriel, TRW, OEM of nog een ander merk maar welke heeft de voorkeur? RS2 is niet verlaagd en dat wordt die ook niet. Dus geen schroefset. Dus de vraag is wat is de beste demper die bij deze auto past? Vul de enquête even in en onderbouw indien nodig in de comments
Dempers is altijd een persoonlijke keuze. Wat de een lekker stug vind, vind de andere een stuiterbak. Ik heb zelf goede ervaringen met Bilstein B4 dempers. B6 is volgens mij als je auto wil verlagen. Koni geel vond ik persoonlijk ook erg goed dempen. Lekker sportief. Ik zou persoonlijk voor Bilstein B6 inclusief nieuwe veren gaan. Nieuwe veren omdat je dan zeker weet dat de eerste ton de boel niet meer los hoeft om eventueel een gebroken veer te vervangen
Hmmm lastig iets. Koni schijnt nogal te roesten. KW is hard, Monroe juist weer niet. Bilstein of Sachs (= Vaak OEM gebruikt) zou mijn voorkeur hebben. Op mijn MKI had ik KYB Excel(?) zitten. Dit waren dempers bedoelt voor verlaagde wagens. Reed prima. Al werden de achterste na een ton toch wel zachter dan ik had gewild. Maar even mierencopuleren; vervang je alleen de dempers of nog meer delen vh onderstel? Veerpootlagers en rubbers is misschien wel aan te raden. Stabistangen en stabirubbers ook wel. En dan ook je spoorstangen en stuurkogels. Want uitlijnen moet je toch wel doen. Dan krijg je er een heerlijk strak sturende auto voor terug.
De veerpootlagers hebben niet veel te doen bij een RS Marco. Daarnaast vind ik je opmerking over KW is hard en Monroe is zacht kort door de bocht, want beide merken maken verschillende modellen met verschillende eigenschappen.
Koni is troep.... had ze onder mijn Mondeo, na 30K al kapot (3 stuks lekten), alles toen vervangen(garantie) , na 50K knapte een schokbreker zelfs doormidden, kop was compleet doorgeroest, 2500 euro schade en Koni gaf niet thuis..
Herkenbaar, dat is ook mijn ervaring met Koni. Doorgeroeste schotels heb ik alleen bij auto's met de nodige ervaring gezien, én! bij zo goed als nieuwe Koni's. Ik heb goede ervaringen met Sachs, KYB en Bilstein.
Hier bilstein b8 dempers eronder zitten. Had al op je fb bericht gereageerd. Geen seconde spijt van gehad.
Dan is Koni de laatste jaren slechter geworden. Vroeger had ik onder een BMW E30 ook gele Koni's. Daar heb ik 13 jaar mee gereden zonder problemen. Ze werden alleen wat stugger door de jaren heen. En met deze wagen ben ik destijds niet echt zachtjes mee omgegaan
Oké, dat heeft met het Revo Knuckle te maken? [MENTION=3602]Sbro.nl[/MENTION]: heb jij bij 75k zelf de dempers vervangen of waren dit de originele die je bij koop vd auto erbij kreeg?
Ja er draait alleen een fusestuurstuk in een fuse stuk dat weer vast zit. Fuse kogel draai staat ook stil met het draaien. Best een mooi ontwerp. Zal even foto zoeken. Fototje gevonden
Ik denk dat je me verwart met Dimitri , die had een KW schroefset eronder tijdens aankoop en heeft er weer originele dempers onder laten zetten. Dat klopt, toen ik ze bij Dimitri los heb gehad zagen ze er ook nog als nieuw uit, ik verwacht dat het bij mij niet veel anders zal zijn. Pff, dan heb ik gelukkig inmiddels de juiste keuze gemaakt Dus om de spanning gelijk maar ff weg te halen............ Er komt een Bilstein B6 set onder met een verse set Eibach veren................ Ja ik weet het, ik ben van mijn geloof gevallen Ik ga wel zien hoe het in de praktijk gaat met de vele drempels hier in de woonwijk, mocht het echt niet lukken en ben ik alleen maar aan het bumpermollen dan gaan de OEM veren er weer onder, dan heb ik er een paar uur extra werk aan maar dat zij dan maar zo. De opgeknapte RS front splitter die er nog op zou gaan gaat er dan sowieso niet onder met de eibachs. De veren zijn vandaag al binnen gekomen en de dempers komen volgende week samen met de kleine OEM stabi stangen voor de achterzijde. De hele combinatie zal dan, althans daar ga ik van uit, weer zorgen voor een snaarstrak sturende RS De RS rijdt nu een beetje als een oude deinende eend................>>> niet echt prettig zeg maar
Ook bij jou in de wijk gaat dat prima lukken met die verlaging buurman. Ik kom er ook veilig door met zowel de RS als de ST. En de ST ligt een stuk lager