Hallo allemaal, Ik heb al een tijdje een probleem met mijn Focus fase 1. Hij loopt trillend stationair de ene keer erger dan de andere keer, soms loopt ie zelfs onregelmatig (schommelend tussen 600 - 800 )stationair. Ik heb al een grote beurt uitgevoerd maar zonder succes. iemand enig idee wat ik eens kan proberen en is dit een bekend probleem? Het gaat om een fase 1 1.6 16v uit 2000.
Ok ga ik doen. Wat ik er nog even moet bij vermelden , soms doet ie het helemaal niet en soms wel. Ook merk ik (af en toe) met acceleren dat heel licht in houd rond de 2500rpm maar, verder presteert de motor perfect. hij rijdt niet onzuinig hij verbruikt geen olie of kvs.
Je moet hem er echt afhalen en inspecteren. Gelijk alles goed schoonmaken . Ik was hem vergeten bij montage dan weet je ook niet wat je overkomt
Ik heb de slang vanaf de Cil kop naar filterhuis bekeken niks aan te zien , ook heb ik hem snel gestart zonder maar dat maakt ook geen verschil
Ik heb de slangen achter het inlaatstuk vervangen. De oude leken zo zacht dat deze samentrokken als de motor aan was. Gelijk het aflsluitertje schoongemaakt en het gasklephuis. Nadien liep de motor aanzienlijk beter stationair. (nu nog overigens)
Nu we alle slangen hebben gehad.....zoek eens naar je stationairregelklep en gasklephuis, ga die eerst eens reinigen voor verder te testen
Dennis; gasklephuis doet niks voor het schommelen qua stationair toerental. De regelklep weer wel, hetzij in mindere mate. Wanneer de stationair regelklep voor problemen zorgt dan blijft het "gas vaak" hangen. En volgens mij heeft de TS (Luuktb) het probleem al wel gevonden, aangezien hij zich niet meer gemeld heeft. Tenzij je op de opmerking van Dennis Focus doelt. Naar het zich laat zien heeft ook hij het euvel wel gevonden.
Welk afsluitertje bedoel je? Heb laats het slangetje verwisselt onder het spruitstuk maar welk klepje bedoel je precies.
Ja is bekend....maar als ze dan toch aan het reinigen zijn, neem dan gelijk het gasklephuis mee, want die heeft toch een minimum invloed hierop, als er aanslag op de vlinderklep zit, welke onregelmatig op de vlinderklep zit, dan moet de ecu de boel terug gaan regelen omdat hij een te hoog gehalte meet, en zal dus de inspuiting verlagen, als de klep te vuil is, kan hij buiten zijn regelbereik komen en kan dus gaan schommelen. Heb dit dus gehad bij onze 1.6i, alles gehad, alle slangen correct, en toch schommelen en te laag stationair, daarna het gasklephuis gereinigd en klaar. Dus ja, de slangen en stationairregelklep zijn de meest voorkomende, maar vlak de invloed van het gasklephuis ook niet uit ...en het is een kleine moeite om in 1 keer alles te reinigen