1.6TDCi blazend / snerpend geluid. Turbo/Roetfilter zijn al vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jacco, 17 mei 2013.

  1. Goedendag,

    Wie kan mij verder helpen om de volgende klacht op te lossen op mijn Focus uit 2006 met 245000 km.

    Bij gas geven (2000 - 3500 toeren in elke versnelling) hoor je de turbo inkomen met een blazen geluid waarna bij nog meer gas geven er een snerpend/schurend geluid optreedt. Het lijkt erop alsof de turbo de druk niet kwijt kan. Vermogen is verder prima, dat is ook het rare.

    In eerste instantie dacht ik dat het de turbo was (245.000 gelopen) en hij fluitte ook al een tijdje dus die gedemonteerd. Ook het carter en oliezeef en olie filter / koeler gedemonteerd en gereinigd zoals voorgeschreven.
    Inlaatkanaal en intercooler gereinigd waar veel olie in zat. Nergens metaaldeeltjes of aangekoekte olie gevonden derhalve besloten om de vacuüm pomp oliepomp te laten zitten. Ook de waaiers van de turbo waren niet ingesleten dus vermoede dat ik op tijd was en de lagers net aan het kapot waren gaan. Op de as zat ook wat speling.

    Revisie turbo (officieel ford dealer) zit er nu in met alles vernieuwd (banjos, leiding, filter) zoals het hoort. Olie opbrengst naar turbo gemeten via afvoer, die was ruim voldoende.

    Bij de eerste keer wegrijden tot mijn grote schrik dat het probleem er nog in zit met het blazende / snerpende geluid , dus dat is wel balen, wellicht was de eerdere turbo dus niet kapot, maar zit het probleem ergens anders.

    Roetfilter is 20000 KM geleden vervangen alsook brandplaatjes. Ik zie wel veel aankoeking in het inlaat huis als het throttle huis is verwijderd en vochtige plekken rondom inspuit nozzles. Ik wil dit gaan openschroeven, maar hoor graag de ervaringen van anderen.

    Heeft iemand dus ervaring met dit type geluid en wat ik verder kan checken.
    Het liefst los ik het zelf op, maar sta op het punt naar de Ford dealer te gaan, maar wellicht is het iets simpels.
     
  2. Zitten de slangenklemmen nog goed vast? En zit er misschien ergens een scheurtje in een van de slangen?
     
  3. Hallo, bedankt voor de reactie. Dit is ook iets wat ik vermoede. Vandaag met zeepsop het inlaat circuit nagelopen maar zie geen bellen. Ga het morgen nog een keer doen als de auto opgekrikt is en draait en overal beter bij kan.

    Wat ik vanochtend opmerkte is dat het geluid er niet is als je stilstaat, erg vreemd, maar geeft wel meer info.
    Motor accelereert prima en tussen 2000 en 4000 hoor je het normale, zacht blazende geluid van de turbo. Als ik ga rijden dan neemt het blazende geluid toe in volume eindigend in een snerpend geluid komende (lijkt het) vanuit de turbo, alsof er tijdens het rijden (motor belast), een tegendruk komt of een klep niet lekker regelt waardoor de turbo z'n druk niet kwijt kan.

    Als ik morgen geen scheuren vind in de slangen of slangklemmen dan ga ik morgen de EGR en inlaat losschroeven om te kijken wat daar allemaal zit.

    Toevoegingen of andere ideeën zijn welkom!
     
  4. Wat wel eens voorkomt is dat de regelsolenoide van de turbo defect raakt, waardoor de turbodruk te hoog wordt, meestal gaat er dan een lampje branden en gaat hij in de noodloop.
    Echter dit is niet altijd het geval, en het eerste punt waar er dan wat kapot gaat is de plastic buis direct uit de turbo, in de bocht zit dan een gaatje.

    Als deze dus kapot is nieuwe buis+regelsolenoide
     
  5. Waar zit de regelsolenoid ergens en is er een manier om die te testen / omzeilen? Plastic buis minitieus nagekeken, alsook het inlaat circuit, maar geen scheur of gaatje.

    Aangezien er rond de verstuivers behoorlijk olie en diesel lag ben ik nu de brandplaatjes aan het vervangen en ga dan meteen de EGR klep schoonmaken.

    Ik laat de resultaten weten, wordt wat later.
     
  6. Al gevonden, stond in een ander bericht. Rechts net boven de wielophanging als ik zo lees.
     
  7. Nee boven de rechter aandrijfas
     
  8. EGR en inlaatspruitstuk schoongemaakt. Waren erg vervuild.
    Verstuivers ook voorzien van nieuwe brandplaatjes want ik vond veel olie / diesel rondom verstuivers.
    vaccuum regel klep (= turbo regelsolenoid) vervangen.

    Probleem zit er nog steeds in, wordt nu wel wat radeloos.

    Wat ik wel merk is dat het geluid er niet is als ik de koppeling intrap. Adviezen zijn welkom. Ga 'm volgende week naar de Ford garage brengen.
     
  9. Probleem eindelijk gevonden. Was toch een gaatje in de buis van de intercooler (uitlaat zijde) naar het gasklephuis.

    Wijze les dus dat dit soort geluiden door zo'n gaatje worden veroorzaakt.
     
  10. Ik heb precies het zelfde probleem momenteel.
    Geluid komt indd in rond 2500 toeren en is weg na 3100 toeren.
    Ook als je goed gas geeft hoor je het ook niet.
    Echter bij mij klinkt het alsof het uit de egr komt.

    Gaat hier om een 1.8TDCi van 2005.
     
  11. pakking van je egr lek?
     
  12. Blazend geluid onder de kap.

    Ik denk dat ik het nu ook heb (1.6 TDCI, 2006).
    Als ik rustig gas geef (geen turbodruk zeg maar) dan rijd ie gewoon normaal. Wanneer ik normaal gas geef komt er een blazend geluid onder de kap vandaan dat steeds harder afblaast. Rare is dat ik het idee heb dat deze lucht via de kachel naar binnen wordt geblazen (kachel staat dan op "0").

    Dacht idd ook aan een lekke IC buis. Morgen eens druk op zetten om dit te controleren. Heb wel het idee dat ie ook wat minder vermogen heeft dan voorheen (nog geen noodloop), maar dat zou logisch zijn als tie gemeten lucht afblaast.

    Verdere suggesties/tips zijn welkom! :cheer:

    Grtz,
    Daniel
     
  13. Rookt ook meer als normaal als je gas geeft?


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  14. Waarschijnlijk geen lek in de IC buizen. heb verder niemand nu om gas te geven en onder de kap te kijken dus dat is weer frustrerend. Lucht komt iig van rond de turbo en als het contact uit gaat hoor je hier nog het e.e.a. nadraaien met een piepend geluid. Klinkt in mijn optiek niet ok.
    Nu wat hitteschilden etc. weggehaald en de boel weer aangesloten zodat straks mn vriendin wat gas kan geven en ik verder op zoek kan naar de lekkage.

    Rook heb ik dus ook nog niet kunnen checken, maar waterpeil is nog keurig op niveau dus geen lekke koppakking gok ik.

    Ik ben deze auto nu echt al ZO beu aan het worden. Wat zijn die 1.6 tdci blokken bagger...
     
  15. Met name bij slecht onderhoud worden ze bagger.
     
  16. Zal het tegen de dealer zeggen :cool:
     
  17. Inlaat onder druk gezet en een scheur gevonden in de rubber IC-buis bij de dynamo.
    Nieuwe bestellen dus en hopen dat dat em was.
    Verder nog maar even het e.e.a vast gezet wat de dealer vergeten te doen was na kettingwissel vorige maand... :?
     
  18. 1.6 tdci zijn prima blokken hoor. Je moet er alleen voor zorgen dat ze regelmatig verse olie krijgen (om de 10k of max 15k) en fatsoenlijk warm rijden. Er zijn er ook al genoeg die de 4 ton zonder veel problemen hebben gehaald... Het is wel een blok wat gevoeliger is als het zijn normale onderhoud niet krijgt zoals Marco ook al zei:mrgreen:
     
  19. Er zullen er enkele zijn die 400.000 halen, maar als je bij de gemiddelde goed onderhouden 1.6 tdci het kleppendeksel eraf haalt springen de tranen in je ogen. Nokkenassen zijn vrijwel altijd ingelopen.

    Prima blokken zou ik dus niet willen zeggen. Super slecht zijn ze ook niet, maar goed zou ik ook niet willen zeggen.
     

Deel Deze Pagina