dat nooit maar ze bedoelen onder de +7 graden en weer een filmpje gevonden in de sneeuw kun je zien dat het inderdaad veel scheeld echter dat ligt er maar 3dagen per jaar in de regen met koude temp onder de +7graden is verschil heel mimimaal auto's zijn zichbaar het zelfde en banden allemaal gok ik op continental dit zijn stuggere banden dan michelin dat weet ik, qua wang of rubber ook harder is durf ik zo niet te zeggen [youtube]elP_34ltdWI[/youtube] dus als je in de winter fractie meer afstand houdt is dit al genoeg ps let op de sneeuw test hij zegt ook noodstop op abs niet noodstop, als je 4banden stistaan is remweg altijd langer in zo'n geval
Gewoon wat vroeger uit je nest komen, dan is het vaak genoeg onder de 7 Op wintersport lach ik iedereen uit met sneeuwkettingen
Dat laatste filmpje laat toch echt wel zien dat winterbanden een verschil maken. Alleen voor het verschil in remafstand zou je al winterbanden nemen. Waneer de auto met winterbanden stilstaat rijdt de auto zonder winterbanden nog ruim 30 km per uur. Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen hoeveel schade er is waneer je met zo'n snelheid op je voorganger rijdt. Natuurlijk is afstand houden een hele goede remedie, maar als ik zo elke dag op de snelweg kijk wordt dat niet veel toegepast. Een veilige afstand zou dan de "2 seconden regel" plus de extra remafstand van 7 meter moeten zijn. Daar houden zich maar weinigen aan. En hoe vaak komt het voor dat het tussen november en maart onder 7 graden is met een nat wegdek?
Nou, discussie of geen discussie, heb sinds 2 winters ook winterbanden en ben er heel blij mee. Had ik jaren eerder al moeten beslissen er winterbanden onder te leggen. Ik vind ze heerlijk, die Nokian's.
Het beroerdste vind ik nog dat als je de 2 seconden regel aanhoud er altijd wel iemand is die meent er nog weer tussen te moeten gaan zitten, kun je weer afzakken. Ik zit meestal net niet aan de 2 seconden, zo is er toch behoorlijk ruimte tussen mij en mijn voorganger en schuiven er weinig mensen nog tussen.
je moet wel paar dingen rekening mee houden, wat hun niet hebben gedaan de weg is kompleet laag water op, dus acuaplanning is groot. dankzij de overheid zijn er regels voor hoe de weg de regen water uit naturen van de weg haald door zwaartenkracht. verder is er ook nog openasfalt hierdoor staat er nog minder water op de weg zelf weg is nat maar licht geen 1mm water op in een regen bij klopt het dus wel inderdaad echter in nederland zijn de regenbui niet extreem lang en iedereen houdt meer afstand ivm het regent, op natuurlijk mongoolen na die niet kunnen rijden en denken dat de zon schijnt zoals je het snapt een goeie zomerband is gelijk aan een slechte winterband en als je filmpje kijkt van top gear zie je dat veiligheid komt van de electronische systeem abs-esp en tc winterbanden zorgen alleen voor dat die 3 systemen effectiever kunnen werken
elk jaar weer dezelfde discussie, de 1 vind het onzin, de ander zweert erbij. Het is gewoon vrij simpel, vanaf 7 graden en lager heb je een verhoogd risico op minder grip met zomerbanden omdat het rubbercompound te hard word en dus zijn grip verliest met het wegdek, word het wegdek dan nog eens nat of besneeuwd dan houd je steeds minder grip over. Dus heb je in de winter te weinig grip met je zomerbanden, ga dan niet lopen zeuren of klachen, is gewoon je eigen koppigheid, eigen schuld dikke bult...in je motorkap ach, het is maar je eigen veiligheid, en die van je passagiers en mede weggebruikers
ik heb ook nooit gezegd dat ze geen nut hebben maar mensen denken dat ze meer grip hebben dan zomerband ivm de band het verschil maakt. dit is dus niet waar als je systeem uitzet en dan is zomer of winterband even slecht (ivm blokkerende wielen niks kunnen doen) zoals gezegd zorgt het systeem ervoor dat je beter uit de weg komt. heb je alleen abs dan spinnen je banden net zo makkelijk als een zomerband op ijs. Ga je er dan goed mee om dan kom je iets makkelijker voorruit T.c. zorgt ervoor dat je helemaal goed/makkelijk mee weg kan komen zelfs all-season banden zijn nog beter dan zomerbanden echter in de zomer is een zomerband fijner met het rijden en in de winter is een winterband weer beter
Dit vind ik complete waanzin. Een winterband heeft echt wel veel meer grip, los van alle electronische hulpmiddelen. Bij mij komt het idee naar boven dat je nog nooit op winterbanden hebt gereden. Just my 2 cents.
Eens. Bij normaal rijden komen de electronische hulpmiddelen niet of nauwelijks in werking. ABS is bij normaal remmen ook nooit actief, alleen bij een noodstop en dan alleen pas als banden dreigen te blokkeren grijpt ABS is. Idem met traction control, gaat pas werken als banden (dreigen te gaan) gaan doorslippen. Bij gebruik van winterbanden zullen deze electronische hulpmiddelen pas veel later in werking hoeven komen omdat winterbanden op sneeuw en ijs veel meer grip hebben dan zomerbanden. Tot het moment van doorslippen doen de hulpmiddelen niets.
Dat betwijfel ik of een All season band beter is dan een zomerband. Het is erg moeilijk om de voordelen van twee verschillende banden met elk hun eigen rubber samenstelling in één band te verwerken. Zelfs Michelin kiest alleen voor zomer- en winterbanden
Ik denk dat hij bedoeld dat all seasonbanden beter in de sneeuw zijn dan zomerbanden. Van allseasons heb ik het idee dat het van beide net niks is.
Net als de topic-writer heb ik in het verleden ook op zo'n hellinkje gestaan vlak voor een garagedeur. Probeerde op koppel naar boven te rijden maar dat lukte niet. Toen ik remde gleed mijn auto terug en ramde de garagedeur (die niet van mij was). Met winterbanden ben ik steeds in alle gevallen weg kunnen rijden. Trouwens als je al op een helling staat en je hebt VWA dan heb je gelijk al minder grip aangezien de voorkant bij optrekken omhoog komt. Ik heb verschillende redenen waarom ik naast zomerbandenset ook winterbanden heb. a. Mijn gepolijste zomervelgen hou ik liever pekelvrij. b. Mijn zomerbanden zijn 225 breed en winterbandjes 205. Dus sowieso minder last van aquaplanning. c. In het verleden een keer verrast door een hevige sneeuwbui en met mijn toendertijd zomerbanden nauwelijks of geen grip. Met 20 km over de snelweg lijkt me toch niet echt geweldig. Op het moment dat ik op de motor wilde afremmen en dus mijn gas moest lossen ging de auto alleen maar rechtdoor. Vanaf die tijd altijd winterbanden, kost een paar centen maar het is een goede investering. (mijn setje lichtmetaal is tweedehands gekocht voor 450 euro. Michelin met 7 mm profiel)
Buiten de grip die winterbanden meer bieden dan zomerbanden in koudere situaties, (een ieder die beweert dat winterbanden een marketingtruc zijn en niet helpen in een nederlandse winter doet behoorlijk aan struisvogel politiek) heb ik ze ook om mijn zomervelgen te bescherming tegen pekel en mogelijke door gladheid ontstane glijpartijtjes tegen stoeprandjes. Wel heb ik voor de winter een zelfde soort lichtmetalen velg als zomers.