DwayneNMGN | | Ford Focus 2.0 '99

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door dwayneNMGN, 2 aug 2012.

  1. Beste lezers,

    Iedereen op dit forum weet hoeveel ergernis er kan ontstaan wanneer een auto er niet bij staat zoals gewenst. Alle kleine dingen komen op een grote hoop en de drang om hier wat aan te doen is ver weg. Het resultaat wordt toch niet bereikt. Gelukkig kunnen detailers nog een hoop bijdragen om een auto weer te laten stralen zodat de eigenaar ook weer met een lach op zijn gezicht in de bolide kan rond rijden.

    Bas had ook dit gevoel... Wellicht kon ik hem een handje helpen. Mijn nieuwe woning staat slechts 10 minuten rijden van hem af en niet geschoten is altijd mis. Op voorhand kon ik al zeggen dat ik meerdere dagen nodig had voor het maximale resultaat, maar met 2 kinderen (die niet altijd voorzichtig zijn) in de auto en het feit dat het gezin maar over 1 auto beschikt was het praktischer om de auto 1 dag onder mijn hoede zou nemen. Het doel was om in 1 dag een zo goed mogelijk resultaat te boeken.

    Dinsdag stond de auto op de planning, maar gelukkig kon ik de auto de dag ervoor al in de avond ontvangen. Hierdoor had ik wat meer speling.

    Voor:

    Voordat ik start aan een auto loop ik deze altijd even helemaal na zodat ik weet waar de auto de aandacht het hardst nodig heeft. Bij deze auto was de conclusie snel getrokken. De gehele auto zat onder de krassen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De trims waren door iemand gespoten, maar de verf liet flink los. Hier kan ik vrij weinig aan doen, maar wie weet kan een geschikt product het aanzicht wat verbeteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen begon het te regenen en kon ik dus nog niet starten.

    [​IMG]

    Na de regen direct begonnen met het wassen van de auto. Bas had de auto al gewassen afgeleverd, maar wassen is altijd nodig! De shampoo die veel door mij gebruikt wordt is Chemical Guys Citrus Wash and Gloss.

    De velgen konden wel een opfrisbeurt gebruiken. De teerspetters zaten er flink op en aan de binnenkant was de velg helemaal zwart. Met het oog op de tijd die ik had heb ik alleen het front van de velgen onder handen genomen.

    Aanpak velgen:
    * Wassen met shampoo
    * Behandelen en borstelen met Meguiar's Wheelbrightener en Iron-X
    * Teerspetters verwijderen met Tardis

    Helaas waren de teerspetters op bepaalde plekken zo erg ingebrand dat ik dit niet kon verhelpen.

    De lak werd erna gekleid en dat was nodig! De auto is nooit gekleid geweest sinds Bas deze in zijn bezit heeft.

    De Meguiar's Milde Clay icm Adams Polishes Detail Spray konden de klus niet klaren.

    [​IMG]

    De auto is erna gekleid met Meguiar's Agressive Clay met als groot nadeel dat de hele auto onder de marring komt te zitten. Omdat de auto gepolijst moest worden wist ik op voorhand dat deze marring te verwijderen was. De auto is na het wassen direct gekleid, erna afgespoeld en gedroogd. De auto is dus niet eerst droog gemaakt voor het kleiproces. Dit levert tijdwinst op.

    Hierna de lak nogmaals inspecteren. De marring was duidelijk zichtbaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het werd al erg laat en besloten werd om de volgende dag in de ochtend weer te starten. De auto is in de ochtend afgenomen met een dikke microvezeldoek en Adams Polishes Detail Spray. Er kan natuurlijk weer stof op de lak gekomen zijn wat extra schade kan betekenen wanneer er gepolijst wordt. Elk paneel is voordat er gepolijst werd eerst afgenomen om dit probleem in de buitenlucht te voorkomen.

    De lak is gepolijst met diverse middelen en pads.
    * Diepere krassen - Facdos P1/Virtus 426 Fast Cut icm Hamach 3 inch Cuttingpad
    * Normale swirls - Meguiar's M105 icm Hamach Polishing Pad/Lake Country Cutting pad (rotary), dit ging erg goed! De lak was bijna strak!
    * Afwerking - Chemical Guys Vertua Bond icm Hamach Finishing Pad. Dit gaf direct een boundary voor de waxlagen.

    Uiteraard na elke hit is de lak afgenomen met Meguiar's M34.

    Omdat ik flink moest door werken heb ik niet heel veel 50/50 foto's gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De linkerachterportier gaf problemen. Wat in hemelsnaam was dit?

    [​IMG]

    Uiteindelijk bleken de krassen onder de blanke lak te zitten. Hier kon ik dus niets mee behalve de lak laten glimmen.

    Op dezelfde deur kwam nog een bijzonder geval naar voren. De deur was op 2 verschillende manieren gespoten. Een gedeelte met blanke lak en een gedeelte zonder blanke lak. Ik ben hier dus heel voorzichtig te werk gegaan omdat ik geen onnodige risico's ga nemen. De lak gaf behoorlijk af.


    [​IMG]

    Ook de lampen zijn niet vergeten. De linkerkoplamp was erg dof.

    [​IMG]

    De laatste weken heb ik bewezen dat dit goed tot zeer goed te corrigeren valt. Door middel van wetsanden en polijstwerk valt er zeker nog wat van te maken. Dit is terug te zien bij de eindfoto's.

    Ook de plekken bij de handgrepen worden niet vergeten.


    [​IMG]

    [​IMG]

    De auto is tussentijds 2 keer gewassen. Dit vanwege de stof die vrij kwam bij het polijstwerk.

    [​IMG]

    * De lak is beschermd met middelen die makkelijk op te brengen en af te nemen zijn. Mijn keuze viel op High Definition Car Care Poxy en als toplaag Wolfgang Fuzion.

    * De banden zijn behandeld met producten van Gloss-It. Gloss-It T.R.V. en Gloss-it Signature Tire Gloss icm de Tire Sponge.
    * De velgen zijn beschermd met Poorboys Wheelsealant.
    * De trims zijn behandeld met Gloss-it T.R.V.
    * De uitlaat en grills zijn behandeld met Meguiar's NXT Generation All Metal Polysh.

    Nadat ik helemaal klaar was begon het te regenen. Dat gaf mij direct de gelegenheid om beadingshots te nemen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De auto is hierna drooggemaakt en afgenomen met detailspray.

    Na:

    Het eindresultaat (helaas niet in de zon).


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteindelijk kan ik zeggen dat ik dik tevreden ben met het resultaat van anderhalve dag. Bas kan weer tevreden rond rijden in zijn Ford Focus.

    Bedankt voor het lezen,


    DwayneNMGN
     
  2. Zo :shock: De Focus is weer een plaatje :kwijl: :thumbs:
     
  3. Wat zag die auto er uit zeg :shock:

    Gelukkig is het nu weer een mooie :focus:

    Mooi werk geleverd in zo'n korte tijd :thumbs:

    Wat heb je gedaan met de stootstrips? Zit er nog verf op of zijn ze gestript?
     
  4. Dat heb je netjes gedaan! :D
     
  5. Wow! mannen wat een mooie klus is dit geweest!
    En een super resultaat!
    Respect!
    En Bas; je kan weer trots zijn op je Focus.
    :thumbs:
     
  6. :wow: :wow: :wow:

    Dat is echt ff bikkelen geweest maar wat een schitterend resultaat in zo'n korte tijd :thumbup:
     
  7. Mooi resultaat Dwayne, is je wel toevertrouwd :)
     
  8. Puik resultaat met 1 dagje werk zeg! :wow:
    Ook weer een mooi verslag van je werkzaamheden! :thumbs:
     
  9. Zo jij had je auto al een tijdje niet meer met liefde behandeld zie ik wel Bas! Foei!!!
    Nu straks houden... :thumbs:
     
  10. dat ziet er super uit en dat na 1 dag werk.
     
  11. :wow: Wat een klus! En wat een super resultaat!!!! Respect hoor dat je in zo'n korte tijd dit resultaat hebt weten te behalen!

    Bas kan idd weer met een blij gezicht in zijn Focus rijden....
     
  12. Geweldig resultaat weer, Dwayne!
    Respect!
     
  13. Nonju,wat een verschil :thumbs::thumbs:
    Bas kan weer happy zijn :thumbs::thumbs:
     
  14. Ziet er goed uit, eer van je werk...

    En weer een happy focus rijder..
     
  15. @Dwayne: Mocht je een keer in de buurt van Alphen aan den Rijn zijn. Weet ik nog wel een leuke uitdaging. Stukje jonger maar ook ruim voorzien van krassen en kleine deukjes.
     
  16. Mooi verslag en mooi resultaat!
    Vraagje: Hoe haal je die krasjes bij de handgrepen weg? Heb ik ook last van.
     
  17. Ik gebruik daar Ultimate Compound van Meguiar's voor, gewoon op een handpadje.
    Dwayne zal ongetwijfeld een ander middeltje gebruiken... ;)
     
  18. Erg mooi resultaat voor de tijd dat je ermee bezig bent geweest!:thumbs:

    Leuk verslag ook!
     
  19. Dwayne, bedankt voor het verslag! Leuk om te lezen hoe je onze auto onder handen hebt genomen. :D

    Het resultaat is ook echt super, de auto is echt opgeknapt. We zijn er erg blij mee, niet alleen dat ie weer mooi glimt maar ook vooral dat ie voor een heel groot deel weer krasvrij is! :thumbs:

    Ik ga 'm zeker ook goed bijhouden nu, er is nu een goede basis dus dan is het ook te doen om 'm bij te houden.

    Nog even in samenwerking met Dwayne een lijstje opstellen van spullen die ik nodig heb en dan zorg ik er voor dat ie blijft glimmen ;)

    :wax:
     
  20. mooie :focus: weer Bas, lekker houden zo :thumbs:

    Dwayne, superresultaat en dit bewijst maar weer dat jij weer alle :respect: verdient in het detailen :worship:
    heerlijke write-up met lekker veel foto's :thumbup:
     

Deel Deze Pagina