1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ESP lijkt te snel in te grijpen?

Discussie in 'Electronica' gestart door rikadoo, 3 jul 2012.

  1. Hallo,

    ik heb sinds kort een Ford Focus ST uit 2006. nu merkt ik dat het ESP lampje snel gaat branden, iets te snel naar mijn idee. Als ik een bocht maak en dan niet eens heel sportief door de bocht ga dan begint die al te knipperen en zodra ik dan gas geef gebeurd er niet zoveel, net of het weg valt.

    Nu weet ik dat de vorige eigenaar 2 nieuwe banden erop heeft gedaan (voor) maar dat lijkt me geen probleem? Ik had hiervoor een Seat Leon 1P 2.0 tfsi en daarvan heb ik in dezelfde bocht dit nog nooit meegemaakt, zelfs als ik hem wel sportief neem. Is dit normaal? Of zou er een sensor of iets stuk kunnen zijn?
     
  2. Aha da's typische een ST kwaal iets waar ik destijds ook regelmatig last van heb gehad.

    Belangrijk zijn:
    1) De kwaliteit van de banden, zorg ervoor dat de banden met het meeste profiel voor zitten.

    2) De bandenspanning. In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt moet de bandenspanning voor 0,2 tot 0,3 bar hoger zijn dan achter. Dus niet achter de hoogste spanning en ook niet rondom gelijk. De beste bandenspanning is 2,7 voor en 2,5 achter of eventueel 2,5 voor en 2,3 achter maar mijn voorkeur gaat uit naar de 2,7/2,5.

    Door de bandenspanning aan te passen heb ik destijds bij mij het probleem opgelost. Je kan veel info vinden over dit probleem bij onze Britse Focus collega's
     
  3. volgens mij kan dit te maken hebben met de bandenspanning.
    Ik weet dat Iodokus er een hele tijd geleden het e.e.a. over geschreven heeft op het forum.
    Misschien dat je met behulp van de zoekfunctie er wat meer over kan vinden

    EDIT:
    hij heeft zelf al gereageerd in de tijd dat ik mijn bericht aan het schrijven was (moest ff weg)
     
  4. Aah kijk eens aan, bekend probleem dus. Ik ga eens de banden spanning doormeten en bijvullen waar nodig is.

    Voor zitten net 2 nieuwe banden op dus daar is het profiel prima in orde. En achter ook.

    ik heb nu voor 215/40/18 en achter 225/40/18. Zou dit er wat mee te maken kunnen hebben?

    Bedankt!
     
  5. Ja zeer zeker. Het vroege ingrijpen van de ESP heeft te maken met het omloop snelheidsverschil tussen voor en achter. 0,2 bar meer aan de voorzijde blijkt voldoende te zijn dit probleem op te lossen, zo gevoelig staat de ESP afgesteld.

    Het verschil in omloop snelheid is bij jou nog groter omdat de bandenmaat voor en achter niet gelijk is. Het is dus heel goed mogelijk dat de gesteld 0,2 bar bij jou helemaal niets gaat uitmaken ;)

    Je kan de ESP ook uit zetten natuurlijk :badgrin:
     
  6. Het ESP is natuurlijk ontwikkeld met de gedachte dat de bandenmaat voor en achter gelijk is (dus 225/40/18). Aangezien het systeem nogal gevoelig is voor afwijkingen kan dit zomaar een van de oorzaken zijn.

    Welk merk ligt voor (en is achter hetzelfde merk) ?
     
  7. Ik heb net de banden opgepompt, en ze hadden aardig wat lucht nodig. Voor was 2.1 ofzo nu 2.7 en achter 2.2 nu 2.5. Dus eerst maar eens kijken wat voor verschil dit geeft, want dit is wel erg veel verschil.

    Wat betreft de banden, achter zitten er Continental Contisportcontact 3 of Continental Premium Contact 3 op voor moet ik even kijken. Wel verschillend merk geloof ik.
     
  8. Toen ik de ST kocht zaten er ook Conti's onder, helaas. Helaas omdat mijn ervaring met deze band onder de Rally Edition ook niet echt geweldig was en onder de ST vond ik echt niets, maar da's persoonlijk natuurlijk, hoewel...

    Ik ben uiteindelijk overgestapt naar de GoodYear Eagle F1 Asymmetric een band die onder tussenvervangen is voor de GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2. Persoonlijk de beste band die ik ooit onder een sportief rijdende auto heb gehad.

    De bandenspanning 2,7/2,5 is ook met deze band getest, niet door mij maar door een stel Britse ST fanaten. Alle die destijds de test uitgevoerd hebben kozen uiteindelijk de GoodYear band en paste de genoemde bandenspanning toe. In het geval van de Conti's kan het zo zijn dat de resultaten beter worden als je de banden voor voorziet van 2,5 en achter van 2,3 bar.

    De ST moet echt voorzien worden van 4 gelijke banden zowel de afmeting als merk en uitvoering, dit komt de rijeigenschappen van de auto echt ten goede zeker als je wat meer gaat vragen dan gemiddeld, iets waar een ST zich natuurlijk uitstekend voor leent :mrgreen:
     
  9. Nja, de banden zijn net nieuw die ga ik nu niet vervangen, Maar als ze opzijn ga ik ook weer voor de Goodyears ik hoop dat het probleem zich nu is opgelost, iig stuk minder, door de bandenspanning te verhogen.

    Op me oude Leon had ik 2 nieuwe voorbanden gezet 2 weken voordat die gestolen werd. Waren ook 2 GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2. Niet lang plezier van gehad :(
     
  10. De banden die er voor opzitten zijn

    Bridgestone Potenza RE050A maat is dus 215/40/18

    Lijkt me dus beste goede banden als ik zo hier en daar lees.

    Ik merk dat het wel wat minder is geworden na het oppompen van de banden maar het is er nog steeds.
     
  11. Dat klopt. Mijn maat is weliswaar 205/50/17, maar ze bevallen goed :thumbs:
     
  12. ST's hebben 225 toch?
     
  13. Het moet inderdaad 225/40 R18 zijn, maar er zaten al te smalle banden bij de aankoop op de voorwielen ;)
     

Deel Deze Pagina