1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelwater temperatuur Focus II 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jdelange22, 1 mrt 2011.

  1. Dag Focus-fanaten,

    Mijn Ford Focus 1.6 Wagon uit 2007 heeft het volgende euvel: de temperatuurmeter op het dashboard geeft telkens een temperatuur aan van 80-85 graden bij een warme motor en staat dus niet "netjes" in het midden. Op het forum heb ik diverse meldingen gelezen over meters die steeds andere waarden aangeven (bij gas geven, airco inschakelen e.d.) maar dit is bij mij niet het geval. De motor wordt voor zover ik kan constateren binnen normale tijd warm. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? In het verleden heb ik ditzelfde probleem al eens gehad met een Ford Fiesta. Toen waren de thermostaat en de temperatuursensor beide vervangen, echter zonder resultaat.
     
  2. Lijkt op een thermostaat die open blijft staan


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. Is normaal bij deze type motoren, mijn 1.6TDCI doet precies hetzelfde..
     
  4. Ik heb vanmiddag mijn nieuwe focus II fase 2 in ontvangst mogen nemen en mij viel op dat de temperatuurmeter binnen no time op 90 graden staat. Tijdens het rijden blijft hij daar ook staan. is het normaal dat hij binnen enkele minuten op 90 graden staat?
     
  5. Ja dat klopt, de meter gaat vrij snel naar het midden toe, echter als je via het test menu de koelwater tempratuur bekijkt zal je zien dat de meter je een beetje fopt, hij is dan namelijk nog helemaal niet zo warm als de meter aangeeft, vraag me niet waarom. Maar het blijkt uit de praktijk!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  6. #6 Harold1, 11 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2011
    Dus toch weer een eigenaardigheidje ontdekt.! Ik had hiervoor een focus II fase 1 it 2005 en die koelvloeistof meter werkte wel zoals hij zou moeten werken.

    Ik lees in de gebruikerhandleiding niet dat de koelwatertemperatuur ook in het menu af te lezen is.
     
  7. Hmm, de een zegt dat het normaal is, de ander denkt aan een thermostaat die blijft hangen. Zijn er meer mensen die er last van hebben of hebben gehad?
     
  8. Wat is nou precies je probleem? Wordt die te snel warm, schommelt de meter of is de vraag of het normaal is dat de meter iets naar links van het midden blijft staan?

    Dat laatste is normaal en hoort zo.
     
  9. Mijn probleem is dus dat de temperatuurmeter iets links van het midden blijft hangen, dit komt dus vaker voor en wordt zelfs als "normaal" beschreven hier.
     
  10. Ik snap niet waarom het "abnormaal" is dat die niet in het midden staat. Dat het bij andere merken zo is hoeft toch niet betekenen dat dit niet normaal is. Overigens heb ik het ook bij mijn vorige focus gehad uit 1999 en heeft de amerikaanse Chevrolet van mijn ouders dit ook. Het gaat er toch om of de temperatuur aanduiding klopt, als ik de temperatuur uitlees staat er ook digitaal 78 graden als die op temperatuur is, de aanduiding is van 60-120 graden. (120+60)/2=90 graden in het midden. Dus de aanduiding klopt!

    Mijn benzine meter staat ook niet stijf in het midden:baeh:.
     
  11. Klopt. Bij mijn Focus 1.6 TI-VCT staat hij ook iets links van het midden. Ik vind dit een beetje "goedkoop" overkomen. Maar blijkbaar is het normaal..
     
  12. Bij de BMW m5 is het ook zo, dus misschien juist een teken van hoe premium de focus is:lol:.
     
  13. Focus C-max 1.6 ti-vct had dit ook, na lang hard rijden viel die echter totaal terug naar links als je weer normaal ging rijden :P
     
  14. Het is voor mij in zoverre "abnormaal" dat bij de meeste Ford modellen waar ik in gereden heb de temperatuurmeter netjes in het midden staat, zo ook bij mijn vorige Focus uit 2002. Kennelijk is het dus toch normaal en geaccepteerd, net zoals het feit dat Ford een nieuwe auto kan afleveren waarbij het stuur iets scheef gemonteerd zit :P. Komt kennelijk allemaal niet zo precies...
     
  15. Dat de temperatuurmeter niet in het midden staat bij de focus 2 is volstrekt normaal. Ik heb zelf met verschillende auto's gereden (allemaal focus 2 fase 1 1.6) en bij allemaal stond de temperatuurmeter bij een warme motor niet in het midden. bij de focus 1 stond de meter wel precies in het midden.

    Als het stuur niet netjes recht staat met rechtuit rijden is de auto waarschijnlijk uitgelijnd terwijl het stuur niet goed recht stond. Persoonlijk zou ik dat niet accepteren en het door de garage op laten lossen (opnieuw uitlijnen).
     
  16. Denk eerder dat je een gemakzuchtige dealer hebt, die dient bij de aflevering te controleren of je stuur in het midden staat.

    Toch zeg je in deze post weer "geaccepteerd", in legio auto's staat de meter niet in het midden ook in erg dure auto's is dit bij een aantal modellen zo. Blijkbaar vind jij het nog steeds abnormaal of slordig van Ford, ten minste die indruk wek je bij mij. Daarom zei ik het op deze manier.

    Het heeft mij nooit geïrriteerd, misschien dat ik het daarom moeilijk vind te begrijpen wat het uitmaakt hoe een meter staat als die gewoon ze werk doet zoals het hoort.
     
  17. Hier in mijn 1.6 ti-vct benzine staat de meter ook net iets links van het midden. Tijdens de lange rit naar zuid Frankrijk afgelopen zomer, met volle belading, schoof de meter naar net iets rechts van het midden. Maakt mij niet echt uit of de meter in het midden staat, zolang de motor maar niet oververhit is het voor mij prima.

    In de Audi A4 van mijn ouders (2.0 tfsi benzine 2010) staat de meter ook net niet in het midden maar hangt er net tegenaan. Allemaal geen probleem lijkt me.
     
  18. Bedankt voor jullie reacties. Nu weet ik dat het vaker voorkomt en ik me geen zorgen hoef te maken dat er iets niet helemaal in orde is. Het is inderdaad zo dat ik er vanuit ga dat de meter in het midden hoort te staan, daar dit bij mijn vorige auto (Focus 1) ook zo was. Of dat slordig is of niet maakt voor deze discussie niet uit, dat is een persoonlijke mening. Ik kan nu weer de weg op zonder de gedachte dat wellicht iets mis is met de koeling / temp. sensor / thermostaat.
     
  19. Bij elke Focus waarin ik heb gereden, eigen, demo of leenauto stond de meter links van het midden. Volgens mij is dit standaard en komt het niet vaker voor, maar altijd.
     

Deel Deze Pagina