Een goede traditie even voortgezet. Een verslagje van mijn avonturen in Engeland. Na 2 jaar met de MR290 te hebben rondgereden gaat het toch weet kriebelen, kopen of niet. Mountune tuned de st niet verder terwijl het aparaat toch nog wel meer potentie heeft. Eind vorig jaar besloten toch maar in de te blijven rijden en te gaan klooien. Op eigen initiatief een ultimate CAIS van Pumaspeed geplaatst en toen is ook het eerste contact gelegd met Anthony Mcguire van Pumaspeed in Wakefield UK. Omdat de berichtgeving over Pumaspeed tweeslachtig is op Forums aan de overkant was ik eerst ook wat sceptisch. Maar ik heb prima evaringen met de service en prijzen van Pumaspeed tot op heden. Niet alle uilenzeik op het internet is terecht en hier is sprake van een hevige concurentiemarkt waar niet iedereen de waarheid in pacht heeft. Ik ga dan ook vooral af op mijn eigen ervaringen en die zijn goed. Om de auto te verder te tunen dan tot nu toe reeds het geval was moet het Mountune gebeuren er dus af. En dat is nog niet zo eenvoudig.... De bedoeling was de af te stemmen op het maximale wat voor het blok verantwoord is. Dat is ongeveer 350 PK, daarboven krijg te maken met andere zwakke onderdelen in configuratie (aandrijfassen enz.). In Engeland past men voor hogere vermogens ook nog het zogenaamde blokmod, toe die scheurende cylinderwanden moet voorkomen. Zover wil ik eerst nog niet gaan. In de zomer heb ik besloten wel de hardware te upgraden naar de "350 configuratie" maar de software in een mooie curve er onder te laten lopen. Na intensief mailcontact t.a.v. de nog benodigde hardware kwamen we tot de volgende lijst: # Hyperblade turbo uograde # Gen3 intercooler # Focus RS injectors (550 cc) # Injectormap op maat # Engine mount/stabilizer Daarna opzoek naar de centjes en een geschikte datum. In augustus kreeg ik een aanbieding op de configuratie en heb ik de afspraken definitief gemaakt. Tijdens de update zijn daar nog een: # Inlet van Pumaspeed # Focus RS radiator bijgekomen. Op 16 oktober hebben we (ik mocht meedoen!) alle hardware geinstalleerd. Op 17 oktober is de map gemaakt met behulp van een specialist en een dyno. Vertrek met het bootje tussen Rotterdam-Hull. Om 9.30 was ik in Wakefield en de lange sleuteldag kon beginnen. Alleerst moest de auto weer terug gebracht worden naar "stock". In de werkplaats is gelijk ECU uit de auto gehaald en daarna de brug op. De nieuwe turbo (hyperbladed) Deze twee foto's geven het verschil tussen de oude en de nieuwe Turbo aan. Oud Nieuw Het originele gasket was gebroken, geen nood, nieuwe! Inlet Het "oude" model inlet van Mountune heb ik tevens laten vervangen voor een nieuwe van Pumaspeed, met een betere flow. Het Mountune inlet heeft een "drempeltje", de nieuwe van Pumaspeed niet meer. Oud Nieuw Das toch ook wel mooi, of niet dan? Op een gegeven moment lagen er toch wel veel losse delen om de auto. Slangen Ik heb er al eerder over gemekkerd maar die Samco slangen zijn echt niet goed genoeg, kijk en huiver en zie het verschil in kwaliteit en dikte. Nieuwe intercooler, Meer en koudere lucht vraagt om een grotere en (nog) betere intercooler. Zie het verschil. Tja......, En toen was er toch nog wat tegenslag. De intercooler past echt "net" met heel veel wringen achter de kleinere bumper. Hiervoor moeten wel wat blokjes plastic worden weggezaagd en toen schoot de zaag uit....in de radiator....lek.... 10 minuten later zat er een nieuwe radiator in mijn Om 19.00 zat alle hardware in de auto en was de software "clean sheet of white paper" stock/standaard. De volgende dag stond de afspraak om 8.00 bij de dyno/tuner. Na een hele dag proberen pielen afstellen en vergelijken is het uiteindelijk deze curve geworden. Wiel vermogen, stock/upgrade. Resultaat 335 pk en 511 Nm. Mooi binnen alle veiligheidsmarges en een zeer gelijkmatige opbouw. De map is gebaseerd op de injectors 550cc map voor een RS. Oude injectors Bij de nacontrole van alle vloeistoffen en boutjes, was er ondanks de "lockinbolts" toch een van de bouten van de downpipe aan het loskomen. Eruit gehaald (gelukkig brak ie niet af). En een nieuwe ingezet. Topservice! Daarna in vliegende vaart terug naar Hull. Dat was 120 mijl (iets meer dan 80 minuten) en met de hakjes over de sloot de boot gehaald. Kom ik daar nog Phill Taylor tegen Onderweg zowel heen als terug veel Engelse s (Focus en Fiesta) gespot en gezwaaid. Ik maak nog een filmpje de GoPro was mee Toekomst. Mocht ik de hardware tot het maximale willen uitnutten zal er nog werk moeten gebeuren aan het blok (mod) en de forge-actuator met een nog sterkere veer. Eerst maar eens wennen aan het nieuw verkregen vermogen. T.o.v. de Moutune map heb ik er ruim 30 pk. en 40 Nm bij gekregen. Ook moet de ECU de komende weken nog wennen aan het nieuwe vermogen en gaan inleren. Het lijkt erop dat "oudere" 's voor 2008 itt tot die van na 2008 met behoorlijke tuning meer moeite hebben de "boost" langer vast te houden waardoor. Tony heeft er nu een aantal met de hyperblade turbo gedaan en met de nieuwere komt ie "verder" dan met de "oudere". Eventuele verbeteringen aan "mijn" map zijn niet uitgesloten. Daar gaan we volgend jaar dan wel weer eens naar kijken. Kortom dik tevreden. Mochten mensen een proefritje willen maken met een meeting, de passagiersstoel staat tot uw beschikking. Dikke grijns hier. Groet, John Grey-ears
Mooi verslag en er blijven maar extra PK's uit die auto van je komen. Maar ik wil niet weten wat het allemaal kost
Leuk verhaal. Maak je maar niet druk... Dus ecu is al wel 'ingeleerd' dat duurt niet zo lang bij een me9 Het verhaal van st's voor en na 2008 kan ik niet begrijpen, motortechnisch en softwarematig is er geen verschil. Misschien is er een serie slechte sensoren geleverd, maar in dat geval moet het terug te vinden zijn. Beetje vaag verhaal dus. Ben verder geïnteresseerd in je dyno uitdraai. Heb je ook extra foto's van de turbodruk en afr/lambda plot? Ook staat he koppelkromme er niet op.
dikke sjit al heb ik er de ballen verstand van je begrijpt natuurlijk wel dat ik bij de eerst volgende meeting die komt met jou erbij ik ga leuren om een ritje met je te mogen mee karren
Heel vet weer John. Vind je het niet zonde van alle tijd en geld die je in het Mountune pakket hebt gestoken. Kan me voorstellen dat je zoiets hebt van had ik dat maar eerder gedaan.
Ik heb met heel veel plezier met de mp260 en mr290 gereden. Beetje zien als "vakantie". Dat geld is ook "weg" maar de ervaring blijft. Overigens zijn de MR recircvalve, clubsport onderstel en milltek uitlaat en downpipe van Mountune net als de velgen nog gewoon aanwezig Spijt....dat is pas "zonde". Maar ja een mens wil altijd maar meer he Geen seconde spijt. Nu nog een goeie dealer zoeken die em kan onderhouden John Grey-ears
Ik ken wel een goeie dealer maar is een beetje ver voor jou En voor wat betrefd die passagiers stoel van jou... Volgende maand in harskamp lijkt me leuk
Wel nette waardes, John. Maar wat ik ergens niet begrijp; hier op het forum zijn er zeker 2 ST's (Tom en Wesley) welke zonder andere turbo en custom tune (Dreamscience) al de 330pk aantikken. Zit Pumaspeed dan zo veilig (zoja, waarom?) of gaat DS wel erg ver?