1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Stotteren bij warme moter

Discussie in 'Performance' gestart door Dannydaboy, 5 mei 2024.

  1. Ben bang dat wanneer een 1.6 van een mk2 koelvloeistof gaat verbruiken dat de koppakking er dan aan komt. Dat zou de stotteringen misschien ook verklaren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Dat zou naar voren moeten komen als ik hem laat af persen of niet?

    Wat is een prijs indicatie voor deze reparatie

    Moter blijft wel mooi op tempratuur. Kachel is warm en geen rare rook uit de uitlaat in ieder geval.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Je kan een koelsysteem lekkage test doen/laten doen? Dan halen ze t systeem leeg en trekken ze hem vacuüm.

    Kijken of die terug loopt. Mocht dr leakage zijn kan je het systeem onder druk zetten en met sop zoeken naar belletjes.

    Die slang kan je wel indrukken hoor. Dat is normaal. Zoveel druk staat er niet op.

    Ik ken niet veel gevallen dan de 1.6 mk2 een koppakking kapot heeft.

    Zolang er geen witte rook uit de uitlaat komt bij warme motor. Je kan nog kijken of je met koude met de dop van de koelvloeistof er af en dan de motor starten. En kijken of je belletjes in je reservoir ziet op komen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Afpersen zou geen kwaad kunnen inderdaad. maarja geeft geen garantie dat dit 't is. kan ook een minischeurtje zijn ergens.

    En idd Richard, enige wat bekend is bij de 1.6 mk2 motoren is een beetje olieverbruik.
     
  5. Dan laat ik hem morgen even afpersen.

    Ik kom vanuit de mk1 en de mk2 bevalt me goed vind hem alleen wat trager op gang komen dan mijn mk1
     
  6. Mk2 is aanzienlijk zwaarder meen ik. Maar zelfde vermogen. Ik vond het prima rijden met de 1.6 in de hatchback mk2.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. 1149 kg
     
  8. Ja ik mis soms wat vermogen op lage toeren als ik snel over schakel. Op de hogere toeren is het prima rijden. Het missende vermogen merk ik vooral met warme motor mischien te weinig frisse en koele lucht in de motor ruimte
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Hoe oud is je lucht filter?

    T werkt ook door je resonantie box er uit te slopen. Dan met een regenpijp een 45⁰ en een stuk recht de aanzuig naast je radiator te maken. Daar moet je dan wel de wind deflector weg halen.

    K&N paneel filter er in en hij zuigt beter aan.
     
    M.Blaak en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Filter zit er nu 2000km in. Wagen is momenteel op de garage. Ze hebben in de garage gezegd er altijd NGK bougies in te draaien dus die zijn er met de beurt ook in gegaan. Ben ik niet heel blij mee eerlijk gezegd. Bobine en kabels worden in ieder geval vervangen om te kijken of die beter loopt en koelsysteem word afgeperst kijken of die lekt.

    Koelwater is smorgens redelijk op pijl maar na beetje rijden zakt die tot het minimum en dat vind ik erg veel. Of is misschien is me dit nooit opgevallen...

    K&N inleg filter is inderdaad het overwegen waard, meer aanzuiging betekend ook meer verbruik of dat niet?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Begrijp ik het goed? Bij koude motor staat de koelvloeistof goed, bij warme motor te laag en als de motor daarna weer afkoelt staat ze weer goed zonder dat je iets hebt bijgevuld?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. klopt er is minder verlies dan ik dacht maar komt niet meer helemaal na afkoelen op pijl er word toch altijd iets verloren. Als goed is hoor ik er morgen meer van hij staat nu op de garage.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Koelsysteem even (laten) afpersen dan. Kan goed zijn dat een of meerdere slangen van het koelsysteem niet meer koosjer zijn en door de druk opzwellen. Dat kan het tijdelijke "verlies" bij warme motor verklaren.
    Ook even laten nakijken of er geen uitlaatgassen via het koelsysteem ontsnappen.
    Motorolie is nog in orde? Geen mayonaise?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Motorolie ziet er verder goed uit ook onder de dop en aan de peilstok prima
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. heb de auto terug koelsysteem is afgeperst (hele nacht) maar geen lekkage kunnen vinden. Ford dealer gebeld die zei dat het normaal is om af en toe wat te verliezen :roll:

    Ik houd het in de gaten maar het lijkt mij niet normaal als je met koude motor redelijk op pijl bent en met warme ver onder Minimaal is. waar zijn de plekken die je snel over het hoofd ziet bij deze wagens wat betreft koelwater lekkage en hoe controleer ik deze?

    Wagen heeft dit overgens nooit gehad bij mijn weten want anders was het me wel opgevallen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ik meen dat de mk2 de koelvloeistof vaatjes zelf haarscheurtjes gaat vertonen.

    Voor de rest ja. Echt zelf op onderzoek uit gaan. Auto op krikken en laten draaien. Zoeken of je wat vind.
     
  17. Zijn die haarvaatjes te lokaliseren of verbrand die de koelvloeistof dan
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Die haarscheurtjes zouden in het reservoirtje zitten dus zou je aan de onderkant vochtigheid moeten voelen en zien.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. even tankje loshalen uit de klemmen en kijken.
    mochten ze er zitten, direct vv want kan in 1x doorscheuren en dan ben je je KVS in een paar seconden kwijt.
    (en je motor blok ook wss)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Alles los gehad maar geen lek te vinden.

    Ik heb meteen het gasklephuis gereinigd en is schoon nu zag ik in het gat waar het gasklephuis op zat gemonteerd dat het daar vrij nat was leek op benzine is dat normaal dat het hier wat vochtig is.

    Verder zat er geen pakking tussen denk dat de vorige eigenaar deze vergeten is of dat die vergaan is of hoef hier geen pakking tussen?
     

Deel Deze Pagina