Tourrit “in het Zuiden” en meeting

bij Van Mossel Ford Breda

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwiers: Olie temp meter

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door R.Zwiers, 3 okt 2019.

  1. Lekker bezig! Die tweetraps koppelkromme herken ik wel van de ST150 die ik had. Bij jou nu wel iets extremer uiteraard :)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  2. heel veel respect Richard :thumbs:
    mooi gedaan en een leuk en leerzaam verslag om te lezen.
    geniet van je snelle Fiesta :rock:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  3. Gisteren had ik de olie catch can weer gemonteerd aan de inlaat. Maar niet meer mee gereden.
    Vanmorgen even gereden. Maar hij bleef plakken op 2000 toeren. Dus thuis olie catch can weer gecontroleerd, en zat weer olie in. Ook de inlaat zat weer olie in.
    Blijkbaar zuigt die de olie er gewoon door via de catch can.

    Nouja dan maar geen return op de inlaat. Had al een blind plug voor mee besteld indien ik hem niet wou gebruiken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Het was makkelijker hem er even af te halen. Kon ik hem ook even helemaal schoon maken.
    Dus dat is nu ook weer afgerond.

    Nog even onderzoek gedaan naar de schakelaar bij de koppeling. Maar volgens forums is dat voor tractie control of cruise control als de motor dat heeft. Morgen even de tuner bellen wat die d'r van denkt.

    Wel weer heerlijk stukje gereden. Leuke 60-80 wegen hier. Daar kan je de potentie die die heeft lekker gebruiken.:mrgreen::rock:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Ik heb een vraag. Misschien dat iemand van hier t snapt.

    Sinds het kouder is, blijft de fiesta kouder dan voor heen. Het is zo'n ouderwetse indicatie met blokjes. Niet super precies. Maar voorheen kwam die altijd hoger dan nu het kouder is. Staat nog steeds in "normaal" en soms als je hem ff een stukje door trapt springt die omhoog "hoog normaal" En dan zakt die weer terug naar "laag normaal".
    Viel me eigenlijk op sinds t kouder is. Toen we nog zomerse temperaturen hadden bleef die dus hoger staan. Nou heb ik de fan nog niet horen aanslaan trouwens of horen draaien. Ja tijdens het tunen op de bank.

    Ik dacht eerst misschien thermostaat, maar die is 1 jaar oud. Ook wordt de radiator warm. Alle leidingen worden warm en de kachel in de auto ook.
    Zou dit gewoon komen door die 4x dikkere radiator en die gesmede zuigers voeren warmte ook beter af.

    Iemand een verklaring?
     
  5. ik zou het gewoon simpel houden en verwachten dat het door die 4x dikkere radiator komt = betere warmte afgifte dus minder hoge temperatuur.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  6. Is de thermostaat opnieuw geplaatst tijdens de revisie? Sommige thermostaten hebben een gaatje die op een bepaalde positie moeten worden geplaatst.
    thermostaat.JPG
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  7. Deze thermostaat kon er maar op 1 manier in. Zit vast in het huis.
    Dus dat zou goed moeten zijn. Ik vermoed idd dat Nofinger zegt. Omdat t eigenlijk pas opvalt sinds het kouder is sochtends/savonds
     
  8. Goed ontlucht?

    Greetz Emiel
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  9. Omdat je het blok hebt gereviseerd let je natuurlijk op alles wat anders is misschien zelfs te veel Heb ook gewoon vertrouwen in je werk
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  10. Je kun ook iets maken voor de radiateur voor in de winter zodat de motor temperatuur iets hoger word.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  11. #391 R.Zwiers, 30 sep 2021
    Laatst bewerkt: 30 sep 2021
    Goed ontlucht lijkt mij wel. Gewoon. Kachel vol open en alles warm laten worden bij eerste start.

    Dat is zeker waar Nofinger haha.

    Ja als die echt koud blijft misschien een plaat maken zodat je de halve radiator afschermt.

    Anders nog maar even een koel temperatuur klokje plaatsen. Alleen vind t zo zonde dat je dan je radiator slang door moet snijden om de sensor d'r tussen te monteren.. heb je van die mooie silocon slangen..
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  12. Volgens mij is de olietemperatuur veel belangrijker. En koudere kvs betekent niet direct veel koelere olie. Er zit een dempend effect op de temperatuurmeter, waardoor er geen schommelingen zichtbaar zijn in de auto. Dat was 40 jaar geleden anders, dan zag je gelijk aan je meter het verschil tussen wind mee en wind tegen, rijden achter een vrachtwagen of zeker na een snelwegrit aansluiten in de file. Dat heb je tegenwoordig niet meer. Meter blijft redelijk stabiel. Dus als je nu consequent zeg 5 graden lager zit, geeft ie gelijk een tandje lager aan, maar veel maakt het niet uit.

    Zoals gezegd, kvs temperatuur maalt niks uit, olietemperatuur is van belang. Dus daar zou ik eerder een metertje voor inbouwen.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  13. Vandaag was t wel redelijk weer en een lekker stuk "sportief" gereden. Was die wel constant op niveau als voorheen. Ik geloof je dat die waarschijnlijk net op dat kantelpunt zit.

    Olie temperatuur sensor komt er hoogstwaarschijnlijk nog wel bij. Wie weet dan direct met extra lucht koeler en thermostaat op de sandwich plaat. Al vraag ik me af of t echt nodig is aangezien ik er geen circuit mee rij(nog niet) en je er natuurlijk ook een koeler op hebt zitten met koel vloeistof.
     
  14. Wat voor catch can heb je gemonteerd? Heeft deze een schot / filter? Anders is de kans inderdaad groot dat die de blow by niet neerslaat maar er alleen doorheen trekt.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  15. #395 R.Zwiers, 3 okt 2021
    Laatst bewerkt: 3 okt 2021
    Ik heb een 3 way 2 in 1 uit catch can met baffle plate en een 25 micron brons filter. Dus daar ligt het niet aan denk ik.

    Vind t niet erg dat t zo moet want dan blijft t inlaat ook schoon
     
    VinST vindt dit leuk.
  16. Zo, aller eerst maar eens de motor blok kraan en motorblok steun opgeruimd. Aangezien ik hem niet in de weg wil laten staan.
    [​IMG]

    Daarna laatst al, een nieuw filtertje voor de outlet van de catch can. De oude was altijd al een ali filtertje, heeft een half jaar boven m'n uitlaat gehangen en had z'n beste tijd gehad.
    Dus maar een net DNA filtertje er op.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik wou eigenlijk een zwarte. Maarja dan kom je op of weer een ali filter, of een schuim filter van bv ramair. Maar omdat het een Outlet is, en ik er geen vol gezogen met olie (van de damp) stuk schuim onder m'n motorkap wou. Niet dat er zoveel olie uit komt(eigenlijk gewoon niet) maar leek me beter zo'n filtertje.

    Daarna vandaag nog even beugeltje gemaakt die de slang van van carter ontluchting naar catch can op z'n plek houd. Anders drukt die zo tegen m'n inlaat manifold. Tyraps vind ik niet zo sexy.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tja en een recht beugeltje is ook maar een recht beugeltje. Dus beetje creatief met de stift slijper.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ff laten uit harden en morgen maar even installeren.
     
    TWA, MrMarcos, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Aangezien ik zit te wachten op een visum tot ik weer weg mag..
    Een olie temperatuur meter geïnstalleerd.
    [​IMG]
    Kabels netjes in een spiraal mantel.
    [​IMG]
    En dan doet die het alweer.
    [​IMG]
    Dit keer het bij geleverde meter houdertje gebruikt. Wil opzich wel op de A stijl, maar dan niet maar 1 liever 2 of 3. Dus dat komt misschien nog wel. Want ergens begint het toch te knagen om eens te gaan na denken er een turbo of een compressor op te bouwen... Smaakt naar meer dit, plus heb ik nu gesmede zuigers en drijfstangen dus kan je er makkelijker een low boost op zetten.

    Dus wie weet.

    Eigenlijk geïnstalleerd omdat ik wel benieuwd ben op wat voor temperatuur de olie blijft. Weet alleen niet wat normale temperatuur is? Zie dat er olie koeler kits met thermostaat zijn die openen bij 82 graden. Dus dat is dan denk ik goede/ideale temperatuur. BTW ook zat kits zonder thermostaat, wat ik dan weer niet snap. Maar goed. Misschien voor de racerij.
     
    Sloeber, Ecobeast, Henry-ST en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Je gaat gewoon lekker rijden en kijkt wat de temperatuur is in verschillende omstandigheden. Dan weet je vanzelf wanneer je ineens andere getallen ziet, dat er wat mis is. En als je met stevig vegen ineens richting 110, 120 graden c gaat, dan, zul je inderdaad aan een koeler moeten denken. Blijft alles tussen rustig rijden en stevig knallen binnen een bandbreedte van zeg 15 graden, met een piek rond 100 ofzo, dan ga je prima.

    Belangrijk is dat je de eigenschappen van je olie goed kent. En dan heb ik het niet alleen over viscositeit. Bij welke temperatuur is de feitelijke smerende werking weg? Daar wil je wel 10 graden onderblijven, liever 20. En hoe is je oliedruk bij hete olie, ook bij stationair? Etc etc. Dus deze meter is een mooi begin om je auto beter onder controle te hebben
     
    R.Zwiers en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. Ik hou het in de gaten, ook wel handig dat ik mede door deze olie temperatuur meter nu ook beter de temperatuur van het koelwater kan in schatten. Die blokjes van de koelwater indicatie waren al niet zo duidelijk. Maar nu zag ik dat die naar de "normale" stand gaat als de olie temperatuur meter 88 graden aan gaf. Dus hoef ik er geen koelwater temperatuur meter in(atm) en dus ook niet m'n nieuwe slang kapot te snijden.

    Tot nu toe heb ik maximaal 100 graden gezien tijden een stukje behoorlijk jagen (in z'n 2 en 3) landweggetjes en bochten pakken. Als je dan weer normaal rustig gaat rijden zakt die snel alweer terug naar +/- 90.

    Olie druk houd ik idd altijd goed in de gaten, en voornamelijk voor vergelijken idd.

    https://fullcartuning.nl/58649

    Had al wel een mooie koeler gezien. Nette complete kit. Met thermostaat. En met 2 aansluiting voor 2 sensoren. Want zijn wel meerdere met thermostaat, alleen zitten er dan vaak weer geen gaten in voor de sensoren.

    Daarbij als ik idd voor die turbo ga(omdat ik liever een turbo heb dan een supercharger na onderzoek) wordt de olie natuurlijk ook warmer.

    Tis nog een als. Maar heb al een leuke complete kit gevonden.
    https://www.unaperformance.co.uk/product-page/mk6-fiesta-st150-turbo-kit

    Een kleine turbo. Voor een "lowboost" en een "log style" manifold. Sterk en goed voor snelle spool up time dus geen turbo lag.

    Op de setup die ik nu heb. Denk ik dat dat toch wel wat moet kunnen gaan doen:cool::cool:

    Misschien wordt dat voor volgende zomer wel een projectje
     

Deel Deze Pagina