1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwiers: Olie temp meter

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door R.Zwiers, 3 okt 2019.

  1. Fraai Project! Geniet van je eigen werk!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  2. Mooi hoor! En dikke Proficiat!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  3. Mooi man! Na inrijden ook oliefilter vervangen, he? Ben erg benieuwd naar de resultaten van de tuner! Heerlijke auto heb je nu:kwijl:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  4. Zeker een nieuw filter er op. Staat al klaar.
     
  5. Beestachtig mooi project. Gezien mijn eigen project heb ik 1001 vragen :mrgreen:.

    1 van die dingen, ik zie dat je newman cams gebruikt, uiteraard even opgezocht, maar welke versie heb jij gekozen? Wat zijn strsks de maximal rpm’s die je gaat draaien? En heb jij de originele krukas gebruikt? Naar wat ik heb gelezen is dat de bottleneck bij de 2.0 Duratec voor een high revving engine. Meende dat de stndrd crankshaft tot 7250 rpm betrouwbaar is.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  6. #306 R.Zwiers, 11 sep 2021
    Laatst bewerkt: 11 sep 2021
    Bedankt.
    Ik heb de PH2 fast road cams. Beetje de milde optie wat wou geen full on race auto waar je niet normaal kan rijden. Vandaar ook geen licht vliegwiel.

    Ik gebruik de standaard krukas idd.

    Het maximale rpm mogelijk weet ik niet. Ik zou daar nog even een vraag oversturen. Wel weet ik dat standaard de revs limiter bij 7200 toeren ligt. En dat meestal de drijfstang bouten de zwakste plek zijn. Nou heb ik dus gesmede drijfstangen met ARP bouten er in. Dus dat zou wel goed moeten zitten.

    Ik ben echter niet van plan crazy toeren te draaien. Misschien de rev limiter verhogen naar 7500 of 7800, maar wanneer rij je zo hoog in toeren, ik vrijwel nooit. En of er nog winst is te halen zo hoog. Geen idee.
    Met dit inlaat dat ik heb is ook meer gericht om koppel low-mid torque. Omdat je daar meer aan heb imo.

    Hoop zo een paar vragen te hebben beantwoord.
     
  7. Wat bedoel je met "tot die rpms is de kruk betrouwbaar" Marco? Is dat een kwestie van bij 8k vliegen de brokken er af? Daar kan ik me nog niet wat bij voorstellen. Wel kan ik me voostellen dat die kruk standaard gebalanceerd is tot 7500 rpm oid, en dat hij daar boven iets meer vervormen wil. Dan kan je de kruk laten balanceren tot zeg 10k rpm. Bij jou vandaan zou ik dat 100% laten doen bij Post en Dros in Dronten. Die weten wat ze doen op vlak van zuigers en drijfstangen uitwegen en balanceren en krukassen balanceren.
     
  8. Denk niet zozeer het balanceren is, maar meer het totale gewicht.
    Daarnaast idd drijfstang dat op en neer gaat. Elke keer dat de zuiger van boven naar beneden en andersom gaat komt er best wat kracht vrij.
    met andere drijfstang en zuigers zou dat al schillen. Dit zal op de krukas meer krachten op vrijkomen en lagers beschadigen.
    Heb originele motors gezien waar dan twee dingen kunnen gebeuren, drijfstang vliegt naar buiten of krukas breekt in tweeën. Ook keer motor gehad met max toerental overschreden, 10.000rpm gaf hij aan toen hij op olie begon te lopen.
     
  9. Echt heel gaaf dat ie 't meteen lekker deed! Ben ook wel benieuwd of je verschil merkt met het nieuwe inlaatspruitstuk.
    Hopelijk flowt ie lekker.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  10. Vandaag als laatst wat nog miste, een beugeltje gemaakt voor de olie peil stok.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Staat dat ook weer mooi.

    Vandaag al flink wat kunnen rijden. Rond de 200km. Loopt prima. Alleen idle loopt die wat ruw. Misschien door de ph2 nokkenassen, of omdat er geen stationair klep op dit inlaat zit.

    Rij nu tussen de 2000 en 3000 rpm zodat er minstens 1 bar olie druk staat.
    Wil dit tot de 300 km doen en dan langzaam opbouwen met toeren.
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  11. Mooi man! Eerste shakedown gaf geen onverwachte lekjes of rammels? Ga je nog een rondje natrekken?
     
  12. Niks lekt. Ik kan wel dingen na trekken maar in t blok kan je niet bij. En alles aan de buiten kant zit gemonteerd met blauwe loctite( middel stek). Dus dan breekt je die lijm.

    Zopas kwam het CEL lampje aan ik zal morgen eens kijken wat dat zegt. Merkte ook dat doe af en toe met acceleratie dat die beetje stottert ,niet echt wil, als je dan voet van t gas haalt en weer rustig gas geeft is t weg.

    Ben benieuwd wat de computer zegt morgen, zal de codes wel even posten. En misschien maar resetten want voor t cel lampje merkte ik dat niet
     
  13. Dat is wel heel voorzichtig inrijden, meestal zoals in garage vaak gaat is motor stationaair warm draaien.
    Dit ivm adaptieve waardes inleren van de motor op die manier gaat.
    Dan als het warm is proefrit en keer goed door trekken tot rode lijn. zodat als je de auto terug geeft aan de klant je weet dat hij eigenlijk alles zonder probleem goed aankan.
    Alleen bij nieuwe turbo staat er in dat tijdens de proefrit rustig gereden moet worden en 3x vol door trekken zodat turbo maximaal werkt.

    Natrekken gebeurt alleen bij de nieuwe auto en dan voornamelijk de wielen. Rest als het niet los zit en de belangrijke bouten zijn zoals opgegeven aangehaald. Kijk je pas weer naar iets dat los zit als klant over rammel of issue spreekt.
    Vandaar hoe meer aan auto wordt gewerkt hoe vaker een ander issue naar voren kan komen ivm monteur te vast of te los heeft gezet.
    Idd als je loctite gebruikt doe je dat ook niet natrekken.

    Het kan zijn dat de motor niet weet hoe hij met aftermarket spullen om moet gaan en dat dit net een storing veroorzaakt. Vandaar dat hij ook naar een echte tuner moet die niet weet hoe hij het kenveld van alles aan moet passen zodat hij goed werkt.
    Issues qua sensors en dergelijke uit kan schrijven.
    Alleen je hebt orginele computer geen idee of dat mogelijk is. BIj de sterk aangepast motoren draaien ze een aparte universele computer

    Benieuwd wat de code je vertelt, al is de kans als je keer opnieuw start juist de storing ook verdwijnt ivm je dan ook storingen mee wist. Als dat zo is dan met uitleesapparatuur in de auto volgende keer rondje rijden en bij storing met lopende motor uitlezen
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  14. Als ik dit zo lees ben ik blij dat jij niet aan mijn auto’s sleutelt. Een motor komt met stationair draaien echt niet op bedrijfstemperatuur. Laat staan dat de olie goed rond wordt gepompt. Nokkenassen inleren doe je ook niet door stationair draaien. En volle bak doortrekken tot aan de rode lijn met iets dat niet is ingelopen is ook not done. Het is geen racemotor wat in de normale auto’s ligt.
     
    JW en R.Zwiers vinden dit leuk.
  15. Gelukkig zien wij nooit wat er allemaal met je nieuwe auto gebeurd als die van de productie band is gerold.

    bij aflevering werden vroeger alle bouten van wielophanging en motor gekontroleerd of ze wel vast zaten en ook zelf regelmatig meegemaakt dat er bouten los zaten of zelfs niet aanwezig, nu zal dat tegenwoordig misschien beter zijn geregeld maar toch.

    inrijden van een gereviseerde motor mag best met beleid geburen, kans dat maatvoeringen wat strakker zijn dan van een fabrieksbouw is aanwezig. En @R.Zwiers het is je eigen auto en ik denk dat je doet wat goed is al is het maar voor je eigen gemoedsrust.. wat mij vooral bij staat is dat het verstandig is om geregeld te rijden met wisselende toerentallen dus niet teveel snelweg maar vooral veel binnenwegen en dus optrekken en afremmen
     
  16. Ben heel benieuwd wat hier achter zit. Het CEL brandde dat continu of alleen op bepaalde momenten? Dus bijv. bij gas geven. Als wel dan zou mijn gedachte zijn dat de auto te arm loopt/teveel lucht krijgt. Als ik me niet vergis werkt de ST150 ook met een mapsensor, dat zijn vaste waardes waar de auto zelf weinig aan afregelt. Een MAF sensor kan tot een bepaalde bandbreedte nog wat afregelen.
     
  17. Redlinen zoals wordt gesteld wordt niet gedaan. Ik ben echt niet benauwd om mijn auto een keer op zijn kop te trappen, maar redlinen met een splinternieuwe motor die alleen maar stationair heeft staan pruttelen is niet iets wat ik doe. In mijn jeugd toen we nog met brommertjes bezig waren ook regelmatig een cilinderblokje vervangen voor iets snellers of voor anderen. De jongens en meisjes die niet mijn advies volgden om de boel netjes in te rijden stonden na 3/4 jaar weer stil of liep de boel niet mooi. Degene die wel de 1e 1000km netjes de boel hadden ingereden hadden er veel langer plezier van.
     
  18. Eens met Marco. Inrijden is belangrijk en voor een custom motor nog veel meer. De oudere motoren,, zoals die van mijn 323i hadden affabriek veel meer toleranties in blok, zuiger, zuigerveren dan de moderne motoren. Die quto kwam met een sticker op het raam uit de fabriek dat je 2.000km moet inrijden, en niet boven de 3.500 rpm mag komen. Wat nu affabriek komt is zo zuiver qua maatvoering dat het inrijden anders is. Maar zodra je gaat honen, custom zuigers neemt etc, dan is fatsoenlijk inrijden, zoals Zwiers aangeeft, een heel goed besluit.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  19. @Marco Morello
    Dan hoop ik niet dat je auto naar de garage brengt.

    Inleer procedure is met koude motor via laptop paar sensoren inlerenen daarna start je de motor. Deze laat je draaien tot koelvin aanslaat. Dat houdt in dat koelvloeistof 90graden heeft gehaald. Wat de olietemp. Is, is altijd de vraag want dat wordt nauwlijks gemeten en doorgegeven bij doorsnee auto.

    Oliedruk heb je al bij 250rpm, startmotortoerental. Anders klopt het niet. Dan moet er al olie boven in het blok komen.

    Het is idd geen racemotor. Want daar moet je eerst koelsysteem voorverwarmen tot blok op temperatuur is en dan pas motor starten. Ivm de kleine spellingen.

    Misschien schrikt je het af doortrekken tot rode lijn. Dat houdt niet meer in dan dat je door heel toeren gebied de motor test. Op die manier heb je meest extreme manier getest. Zeg nergens dat je dit constant moet doen, zitten niet op circuit. Alleen een keer. Je moet weten dat motor het aan kan zonder storing te leveren. Dat hij bij zulke toerental en stress niet ergens gaat lekken.
    Tuurlijk heeft motor in de werkplaats warm gedraaid en bouw je het rustig op. Keer doortrekken en daarna cooldown om bij terugkomst checken op storingen, vloeistof peil en checken of nergens iets lekt.
    Vroeger toen er nog inloopolie werd toegepast zou het anders hebben gelegen. Maar nu is het motor erin en bij beurt zie je hem pas terug.

    En nieuwe motoren hebben al op fabriek droogstart gedaan. Niet droog zonder olie. Maar droog zonder brandstof.Geen idee welke toerental dan gehaald wordt. Wordt gekeken of sensor waardes haalt. Niet elke motor wordt op testbank gezet en test gedraaid met brandstof

    Bij koprevisie worden dezelfde nokkenassen terug gemonteerd. Alleen zijn ze schoongemaakt. Enkele klep vervangen als deze krom waren.
    Dan gebruik je met montage motorolie voor. Zodat er al een oliefilmlaag tussen zit.
    Dit vooral omdat klant niet terugkomt na tijdje voor nieuwe olie. Pas bij beurt.

    Montagepasta voor inlopen van de onderdelen is in garage niet van toepassing. Wordt door fabrikant ook niet gebruikt. Althans ken geen merk waarnij je bij 0beurt of na 1000km olieververst.

    Daarnaast wil je niet weten hoe met de auto is gereden voordat deze uberhaubt is verkocht.
    Deze worden met koude motor starten en zsm van de boot of, of op de trein. Wordt flink mee gepushed.
    Het is ook niet voor niks dat steeds vaker auto een transportmodus heeft. Een stand waar je minder vermogen hebt en niet voorbij bepaalde snelheid te komen. Toerental begerenst wordt.
    In sommige gevallen ivm transporteur niet schrikt van het vermogen dat vrij komt.

    Je zegt het goed met custom onderdelen is het belangrijker.
    Als zijn er youtubers met opgeblazen v8 die met gemak naar de 2000pk gaan. Die worden gebouwd en draaien dan dyno pulls om zo sprintraces te doen. Ja die vervangen olie wel sneller als 20.000km.
    Met de 323i welk jaar spreken we dan over
     
  20. Ga maar in de havens kijken hoe de auto's van de schepen gereden worden met koude motor.

    Ai het stond er al.
     

Deel Deze Pagina