Omdat ik dit verlof druk was met de bouw van mijn garage. Niet zoveel aan de autos gedaan. Focus niks en Fiesta paar kleinie dingetjes. First of all een Airtec lower motor mount. Het verschil is groot, zeker een verbetering. Maar heb niet echt goed vergelijkings materiaal. Want de oude was half door gescheurd... Ik heb nog tijd gehad even de ruitensproeiers te verven. En een NBS gasveren setje voor de motorkap. Als laatst heb ik nog spacers kunnen plaatsen op de achter as. 20 mm. Wielkasten mooi gevuld nu. Heb eigenlijk niet echt een voor foto. Maarja t staat zeker mooi. Vind t toch wel erg mooi. Denk dat t nog net kan voor de APK, anders voor de APK maar even een setje stalen velgen zoeken en monteren. Volgend verlof, leuke plannen met de fiesta, Maar maar eens zien wat er van komt. Misschien wel een keer laten poetsen.. Blijf een hoop vlekjes zien..
Ah dit topic zocht ik al een tijdje! Ik heb ook een ST150 sinds een paar maanden, als tweede hobby auto. Echt een kart, heerlijk! Die van mij is ook origineel Nederlands en het leuke is dat ie ook nog 100% origineel is, dat zie je niet vaak meer bij dit type.
We zijn weer thuis, dus weer even bezig geweest. De spacers zijn er weer onderuit. Het aanlopen in de wielkast zat me toch niet helemaal lekker, daarbij zei mn buurman dat het wrrs teveel was voor de APK. Dus ja, dan dr maar weer af. Gelijk mn nieuwe slagmoersleutel en krik kunnen gebruiken. Beide goed gekeurd De spacers zijn te koop voor de lief hebber. Naast de spacers bezig geweest met het spuiten van mn zijspiegels. Hier zat een lelijke wrap omheen. Dat kon wel wat netter. Helaas was de eerste keer spuiten door eigen toe doen beetje mislukt. Dan nog maar een keer. Nu wel alles met wet sand 1500 alle glad geschuurd. Dus t zou best mooi moeten worden.
20mm oogt best veel, had zelf dan 10 of max 15mm naar gekeken. Als je wil weten in de wet staat dat de wielen max 3cm buiten de auto mag uitsteken, van verste punt van de wielkuip. zo op foto zit je daar ver onder. echter dan klopt je spoorbreedte ook niet echt meer iets wat wel in de boek staat maar niet wordt getoetst tijdens apk (wel door politie en rdw) is spoorbreedte, mag max 2% afwijken van de specificatie. dus met de zelfde banden/velgen kom je uit op max 30mm (afgerond naar boven) dus beide kanten 15mm even van uitgegaan de 1487mm spoorbreedte klopt voor achteras. http://www.ahc-lwd.nl/pdf/APK keuringseisen.pdf pagina 34 artikel 5.2.23 spoorbreedte pagina 48 artikel 5.2.48 punt 4 bij toelichtingen goeie manier om te kijken hoe dik je spacer kan zijn. auto achterin beladen met 300+kg, hierdoor zakt hij nagenoeg helemaal door zijn veren heen. dan meten hoeveel ruimte je naar buiten kan. mocht het toch kriebelen om spacers te hebben
Bedankt voor je toelichting, dat van die 3 cm had ik idd gehoord van m'n neef. Dat over die spoorbreedte echter niet. Ik kon deze spacers via een maatje van me overnemen. Hij moest er vanaf. Als ik ze zelf had besteld had ik t van te voren even uit gemeten en dan was ik wrrs t zelfde als wat jij zei 10 max 15mm gegaan.
Van de week was het spuiten klaar en was het goed uitgehard. Ik kom er dan de eerste 24-48 uur niet aan om het goed te laten uit harden. Daarna konden ze gister voor het kerst diner worden gemonteerd. Lijkt me weer mooi. Eerst volgende klus wordt de versnellings bak er af halen en eens kijken wat daar mee is. Soms schakelt die niet tussen 2 naar 3. Syngro ring?
Mooie bak hoor, altijd een zwak gehad voor dit bommetje op wielen. Over die versnellingsbak, al eens andere (of verse) bakolie geprobeerd?
@VinST ja blijven toffe bakkies om te zien. En t rijden is ook een feestje. Nee ik heb nieuwe staan voor als die d'r af is. Heb idd gelezen dat dat het ook kan wezen.
Problemen met de versnellingsbak komen relatief vaak voor bij de Fiesta MK6/MK6.5 ST. Het was destijds niet de beste keuze van Ford om de 2.0 Duratec HE in de Fiesta te combineren met de IB5 versnellingsbak. Het koppel/vermogen van de 2.0 Duratec HE zit al op de limiet van wat de versnellingsbak kan hebben. Het is niet voor niets dat de 2.0 Duratec HE in alle andere Ford modellen waarin deze is geleverd is gecombineerd met de MTX75 versnellingsbak. Een veel toegepaste modificatie is de ombouw naar een MTX75 versnellingsbak of zelfs naar de 6-versnellingsbak welke op de Mondeo 1.8 SCI is toegepast.
Ik had dat idd gehoord van iemand van t forum, maar een ander vertelde me dat zelfs iemand met een Super charger gewoon op de IB5+ bak draaide. Dus zat te denken eerst er maar eens afhalen. En eens met Postma motoren in Balk contact hebben. Eventueel dat zei d'r iets mee kunnen/weten. Zo'n ombouw lijkt me leuk. Maar dan moet er wel een duidelijke ombouw How too te zijn. Eerst eens zien wat er nou fout mee is.
@Berrychello er zijn genoeg filmpjes waar ze t doen. Zoek eens op YouTube "2008 Ford fiesta 1.2 L petrol clutch replacement. Kevin-albert Williams"
Ik begreep dat niet elke IB5 bak de mogelijkheid heeft de olie te verversen, vandaar mijn vraag. Is bij mijn bak namelijk ook wel nodig.