Vandaag, was het zo ver. We gingen kijken of we de km stand goed konden krijgen door de eeprom over te zetten van mijn originele teller naar de nieuwe st teller. Dit omdat we de diesel teller werkend hadden. Maar de km stand klopte niet, en de toerenteller klopte niet. (Hier ga ik nog verder in duiken hoe dit wordt aangestuurd. En of je dat kan veranderen. Wat zou betekenen dat je een diesel teller als st teller kan gebruiken) 35.- een koopje. Enige was dat de km stand op 271XXX stond en mijn fiesta 203XXX heeft. Dus, lets go. Eeprom desolderen. Flux er op en met hete lucht los solderen. En dr af. Dat ging goed, daarna de contact punten schoon gemaakt met koperlint. Zijn toch best klein. En het vast solderen doe ik liever met de soldeerbout ipv hete lucht. Meer pootjes ga ik nog wat meer oefenen. En dan is dit t resultaat. Goed gelukt. En toen.. moment van de waarheid. Yes! Hij doet t weer. Helder beeld op de schermen. En de km stand doet t weer. Ik ben weer terug bij af Nu kan ik weer verder met customizen. Met een goede basis en een hele hoop meer kennis haha.
Nou nou wat een drukte. Nu weer beetje tijd voor de hobby. Nu was ik weer bezig met de backlight van de tellerbak. Dit was nog niet naar mijn zin. En ik kon ook geen mooie spreiding van licht achter de tellerplaat krijgen. Dus, dan maar zelf wat knutselen. Besloten om 5032 leds in de tellerplaat te bouwen. Even een minimale voorschakel weerstand er voor zodat ik genoeg spanning heb voor 2 leds. Zodat ik dus 4 leds in totaal achter de plaat heb. En zo, dat als de plaat weer vast gelijmd zit, dat ik er nog bij kom mochten er ledjes kapot gaan. Dus aan de achterzijde. Hoppa. Werkt. Nu de plaat weer ontgroenen. Zonder beschadigingen. Erg tevreden. Dit staat toch 100x beter. Nu maar weer verder met de leds achter de beeldschermen. En nog een vel dubbelzijdige tape vinden waarmee ik de plaat weer op de montage plaat kan plakken.
Nou nou ik ben (bijna) tevreden. Maar ik zal jullie beetje kortstondig mee nemen. Na de smd leds plakken kwam ik tot helder moment om steek leds te gebruiken. En later na beetje ali surfen, nog 5mm leds ondekt. Aller eerst, de teller plaat weer los geweken en schoon gemaakt. Met chirurgische precisie een wattenstaafje en aceton de groene verf opgelost. Zodat die wit door schijnt. Beetje zoeken naar wat nog meer doen. De knipper indicatoren rood gemaakt ipv groen. Keuze tussen grijze en zwarte naalden. Verschil smd en 3 mm flat top leds. Dit bracht me op het idee. Om het netter te kunnen maken. Op een nieuwe plaat, 5 mm leds. "Foggy" leds geprobeerd. Deze gaven alleen niet het licht beeld met de maximale voltage achter de teller wat een mooi gelijke oplichting gaf. Maar, zat er wel mooi strak in. Even beetje verschil in backlight. En dan na veel wikken en wegen. En tig verschillende type leds. Zo geworden. En t mooie is, mochten er leds stuk gaan. Dan zijn ze te vervangen, zodat dat de teller plaat van de houder af moet(sticker). Dat was wel een must wat dat deel is wel wat fragiel. Achterkant doorgelust. Ook op de printplaat. 5mm flat top steek leds. Al zeg ik t zelf. Strak toch. Nog ff een voor en na. Led niet op de vieze lens en de rode gloed bij de naalden van de witte. Naalden zitten niet goed aangedrukt. Voor De backlight lijkt sws wel aan zn einde bij t orgineel. Mijn creatie. Pas ook mooi bij mn andere meters. En de andere die komen. Nog een beetje de puntjes op de i. Maar ik vind t erg goed gelukt.
Wow wat een verschil, als DIB weer in orde is ga ik toch een keertje met je afspreken want bij mij is het ook niet licht genoeg en ik heb blauwe cijfers die je dus gewoon overdag niet kan lezen, bij de toerenteller is dat niet helemaal waar maar daar zijn de cijfers groter dan bij de KM teller.
Ik zou de draadjes vast zetten met een drupie epoxy, dus gewoon erges midden in alleen het draadje is voldoende. Heb je niet dat ze straks los komen door het trillen van de auto.
Goed hoor Edgar. Dan is een lagere voor Schakel weerstand misschien al wel genoeg om t feller te maken. Moeten we maar even zien. Ledjes om solderen is geen kunst. Btje, de bedrading en de kale contacten van de leds heb ik afgeschermd met isolatie tape. Wil niks vast zetten. Zodat reparatie makkelijk blijft. Aangezien ik wel vermoed dat die ali ledjes een mindere levens duur hebben