1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwiers: Bye bye Mondi-- > Skoda Enyaq iv 85

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door R.Zwiers, 28 dec 2022.

  1. Gisteren ook nog een keer met de stoelen bezig geweest.

    Die cleaner van Q2m werkte erg goed, zoals boven is weer gegeven. Echter de "coat" was niet helemaal wat ik er van verwacht had. Ik had verwacht/wou graag gewoon het leer voeden. T bleek een soort bescherm laagje te wezen.
    Hierdoor werd de stoel erg glad, en t stuur ook..
    Zo glad dat je zeg maar niet zonder schuiven in de stoel door de bocht kon(rotonde). En ja dat is ook deels mij schuld, ik ben kleine stugge autootjes gewend haha.

    Piet attendeerde mij daar op, en na overleg heb ik zijn geadviseerde producten eens besteld.

    Hij adviseerde mij de cleaner en de creamer van zijn eigen product.
    [​IMG]
    Van het merk Xeon. De auto shampoo ga ik gebruiken als t weer t weer toe laat om te wassen...

    [​IMG]
    Helaas(voor deze vergelijking) was de bijrijder stoel lang niet zo smerig als de bestuurder stoel. Maar de cleaner lijkt zn werk goed te doen.
    In geborsteld met een paarden haar borstel, afgenomen met droge doek, en nog maals afgenomen met hete vochtige doek.
    Dit heb ik 2 keer herhaald.
    [​IMG]
    Moet zeggen dat de cleaner van Xeon bij de eerste keer het leer al weer een doffe glans. Dit was minder bij de cleaner van Q2m.
    [​IMG]

    Vervolgens na het goed te hebben laten drogen, begonnen met de creamer .
    Smeren op een sponsje (microvezel) en dun uit smeren over de stoel.
    Die heb ik 30 min laten drogen/ intrekken. (Was eigenlijk net wat te koud weer, dus t kacheltje er maar weer ff in).
    Lekker luchtje overigens die creamer:mrgreen:

    Daarna nog een dun laagje gesmeerd. En weer laten drogen/intrekken.

    De stoelen zijn weer soepel en stroef. Geen geschuif/geglij in de stoel meer. Stukken beter. Althans wat ik zocht voor mn stoelen.

    Hier nog de verschillen.
    [​IMG]
    Bestuurderskant met Q2m coat.
    [​IMG]
    Bijrijder kant met Xeon producten (cleaner en creamer)

    Zelfs op de foto's is er duidelijk verschil te zien. Glanzend en dof.

    Ik heb vervolgens de bestuurder stoel ontdaan van de Coat door de cleaner van Q2m nog maals te gebruiken. En vervolgens 2 keer de cleaner van Xeon. En toen weer 2 keer ingesmeerd met de creamer.

    Direct de armsteun en t stuur ontdaan en de zelfde behandeling gegeven.

    Nu is het leer weer soepel en stroef. Ik ga van t weekend, als t weer t toe laat qua temperatuur nog een keer dun in smeren. Dan zou het om de 3 maanden moeten gedaan worden om het leer in beste staat te houden.

    De cleaner en creamer zit nog zat in voor meerdere keren.

    Ik heb t idee dat de cleaner van Q2m wel sterker is, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. De cleaner van Xeon deed t ook goed. Ook kwam de coat er met de cleaner van Xeon wel van af, dat zag je op t stuur goed(zwart leer).
    Volgens Piet is de cleaner van Xeon gemaakt van natuurlijke producten, dus ja das beter voor je leer, en je eigen handen.

    Als t tijd wordt voor de fiesta zal ik nog een keer t verschil proberen aan te tonen.

    De creamer en de coat. Zijn natuurlijk niet te vergelijken.

    Ik vind de creamer erg fijn, en doet wat ik wil/verwacht van een leer behandeling. Maakt het leer weer stroef en dof.
    10 punten voor de creamer.

    Overigens zal ik de coat wel snappen als je diepe kuip stoelen hebt, waar t leer nog heel soepel van is. Of op de deur kaarten bv. Zodat t wat beter beschermd is tegen vocht en vuil.

    Ga zelf eens kijken op de site van Piet zal ik zeggen. Ik ga er zeker nog vaker bestellen, en nog wat andere producten proberen. Als t straks weer poets weer is.

    https://xeon-automotive.nl/
     
    TWA, uwbuurman, Pibo_Focus_CC en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. mooie review Richard :thumbs:
     
    Pibo_Focus_CC, R.Zwiers en bws723 vinden dit leuk.
  3. Dit zijn de berichten waardoor een forum, naast leuk, ook nuttig is. Top weer!
     
    Pibo_Focus_CC, gerardTDCI en R.Zwiers vinden dit leuk.
  4. Ja, Piet weet wel waar hij 't over heeft ;) Bedankt voor deze review!
     
    Pibo_Focus_CC en R.Zwiers vinden dit leuk.
  5. Ik hoorde nog steeds een aanwezig geluid weg komen bij de multi riem. T leek de dynamo, maar t was geen contant gegier, wat op de lagers zou duiden.
    Na wat onderzoek blijkt er dus een vrijloop koppeling OAP op de dynamo zitten. Om de spanning van de multiriem te halen als de motor in toeren daalt.



    En dat geeft dus (blijkbaar) een soort fulter geluid.
    Dus, die maar eens vervangen.
    [​IMG]
    Speciaal gereedschap besteld.
    [​IMG]
    Past ook nog. Dat scheelt.
    Koppeling dr af. En direct de rest maar eens controleren.
    [​IMG]
    Koolborstels nog zat over.
    [​IMG]
    Lagers wel eens op t lijstje om te vervangen.
    Voor de liefhebber. Zit een 6303 2RS en een 6202 2RS lager op.

    [​IMG]
    Stator ziet er nog prima uit.
    [​IMG]
    Nieuwe koppeling.
    [​IMG]
    Kappie de op.
    Installeren, draaien. Flutter geluid is weg. Dus dat was t blijkbaar toch. Ookal draaide mn oude ook nog wel.

    Hoe dan ook. Ook weer gefixt. Ook maar eens zon ding op de dynamo van de fiesta zetten. Die schommelt meer in toeren haha.
     
    Matthiias, gerardTDCI, uwbuurman en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Vandaag de lagers van de dynamo vervangen.
    Voor een bosch 150A betreft t 2 lagers. Een 6303 2RS en een 6202 2RS.

    Redelijk voor de hand liggend klusje. Maar toch maar weer even gedaan. Oude lagers waren nog wel rond. Maar t vet was er al wel uit.
    [​IMG]
    Rotor uit t lager.
    [​IMG]
    Plaatje los
    [​IMG]
    Lager de uit meppen.
    [​IMG]
    As was wat viel. Maar geen roest. Valt weer mee.
    [​IMG]
    Het NDE lager was ff wat lastiger, daar zit de sleeping namelijk ook. En dus was t drukken tegen de as even wat lastiger. Maar goed, boutje op maat werkt altijd.
    [​IMG]
    Heel dr af.
    [​IMG]
    Oude lagers NTN, nieuwe lagers SKF.
    [​IMG]
    Altijd nummertjes aan de zichtbare kant.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Boel schoon en in elkaar.
    [​IMG]
    Goed als nieuw.

    Alles weer terug gebouwd. Starten en lopen.

    Mooi, maar, ik heb nog steeds een geluidje wat ik niet kan plaatsen.

    Misschien dat jullie deze weten?
    https://youtube.com/shorts/EAbgDblv23I?feature=share

    Heb met een schroevendraaier en oorkappen rond geluisterd. Maar kan t nergens vinden. Moet nog even proberen zonder multiriem te draaien. Misschien is t een soort pulserend geluid van lucht? Want ik hoor dit geluid ook alleen stationair. Bij iets hoger toerental is t weg..
    DMF lijkt mij ook niet, geen verschil met bedienen van koppeling, ook komt t echt aan de multiriem kant weg:think:
     
    gerardTDCI en bws723 vinden dit leuk.
  7. Er blijft niet zoveel meer over ... aircopomp ?
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  8. Bedankt voor het mee denken. Airco pomp lijkt mij ook niet. In en uit geschakeld maakt geen verschil.
    Stuurpomp ook geluisterd met de schroevendraaier maar daar hoor je ook geen ander geluid.
    Waterpomp zal kunnen maar zou niet zon geluid moeten geven.

    Ook al even de ventilator uit gehad. Ook geen verschil.

    Ik kan ook geen soort gelijk geluid vinden.

    Tis weer een raadsel
     
  9. Voor zover je het via een video kunt horen klinkt het voor mij als een slinger in iets wat de riem aandrijft. Heeft het geluid een cadans? Is het op hetzelfde moment van de positie van een Pulley? Maar als jij het niet weet dan is het serieus.....:D
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Er zit geen frequentie in. Echt puur bij stationair draaien hoor je t. Dus 850 toeren.

    Misschien eens proberen met de oude riem. Maar kan me niet voorstellen dat de nieuwe riem niet goed zal zijn. Of een nieuwe spanner/roller.

    Duik er nog wel eens ff in.
    Ik ben ook niet al wetend helaas haha
     
  11. Vroeger bij de V-riem hield je er dan al draaiend een 'hotelzeepje' tegenaan en werd hij weer muisstil.
    Kan me herinneren dat dat bij de multiriem van mijn Lancia ook prima hielp, misschien het proberen waard ;)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  12. Vreemd geluidje, probeer eens even zonder riem dan weet je of het daar mee te maken heeft lijkt me geen geluid wat alleen uit de riem zelf komt
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  13. Ik zal het eens proberen. Heb de oude onderdelen, spanner en roller nog. En de oude riem. En dan eens zonder riem draaien.

    En dan maar een voor een uit proberen.
    Als ik naar de frequentie kijkt lijkt t toch bij de riem zelf weg te moeten komen.
    Zal morgen eens zien of ik er tijd voor heb.
     
  14. Liep er vandaag ook nog aan te denken, maar kan het ook niet plaatsen.
    Zelfs al is het geluid weg met de riem eraf is het nog een mysterie.

    Veranderd het echt niet van toon zodra je meer toeren draait?
    Na alles wat vervangen is blijft bij mij de optie waterpomp staan. Echter kan ook een nieuw lager/spanrol natuurlijk niet helemaal goed zijn.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  15. #55 R.Zwiers, 5 feb 2023
    Laatst bewerkt: 5 feb 2023
    Ja dat dus. Ik heb menig mens al gevraagd. Ook auto monteurs. Niemand kan t plaatsen.

    Ik hoor t niet veranderen als ik toeren maak. En stationair is t duidelijk aanwezig. Waterpomp is een optie misschien.

    Update: van een automonteur ook als verdachte de waterpomp gekregen. Dus morgen even bekijken.

    Idd misschien een nieuwe poelie die t geluid maakt. Of die nieuwe riem. Ik ga morgen eens even kijken of er t een en ander uit te sluiten is.
    Heb zelfs nog een iets grotere multi riem liggen , nieuw , van de fiesta. Dus die kan ik ook wel eens proberen.

    Ben nou ook wel erg benieuwd wat t echt zou zijn.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  16. Anders ik wel :)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  17. Vandaag weer op onderzoek.
    Als ik de auto koud start, hoor ik eigenlijk niks.
    Als de motor dan warm wordt/is, dan is het duidelijk aanwezig.

    Multiriem er af gehaald. Motor getest. Zit niet in de motor.
    Even aan de poelie van de waterpomp gevoeld. Daar voel ik wel wat speling op de as.
    Even ter vergelijking bij de fiesta gevoelt waar 0 speling op zit.

    Riem er weer op. Nog een keer starten. En alles nog maal beluisterd met staaf en oorkap. Maar kan t niet direct horen op de waterpomp. Maar goed voor de rest hoor ik ook niks. Ja t klinkt t hardste bij de spanner. Maar ja daar zit natuurlijk ook beweging in, daar vangt die het natuurlijk op.
    Misschien komt t een door t ander.
    Ook even goed geluisterd naar de ketting, maar daar hoor ik 0 ratel/geluid. Dus ketting spanner zal t ook niet zijn.

    Dus de combinatie met speling op de as, en het luider worden als de motor warm wordt. Duid toch wel op koelwater systeem.
    Even de pomp goed bekeken. En die ziet er precies t zelfde uit qua kleur/corrosie als de rest van t blok. Dus daaruit maak ik op dat die nog niet eerder vervangen is.

    Dussss. Ik ga een waterpomp en thermostaat bestellen. En dan komen die er op. En dan hopen dat t verholpen is haha. Blijft niks over haha.
     
    Ecobeast, Fredhead en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.
  18. Na alle andere zaken die vervangen zijn moet het haast wel.
    Kettingspanner geeft eerder een ratel en niet het geluid dat ik in je filmpje hoor.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  19. #59 R.Zwiers, 11 feb 2023
    Laatst bewerkt: 11 feb 2023
    Zo, vandaag de waterpomp en de thermostaat vervangen. Vooraf gaand een koelwater flush.

    T vier allemaal wel mee. Boel weer goed uit spoelen duurde t langste.

    Vervolgens de boel los halen. En weer monteren in omgekeerde volgorde.
    [​IMG]
    Tijdens t spoelen maar even de achterbank gecleand met Leather Cleaner. En vervolgens de boel behandeld met creamer. Dus dat is ook weer mooi.
    [​IMG]
    Net ff wat meer ruimte dan bij de fiesta. Pomp er uit.
    [​IMG]
    Ziet er mooi schoon uit in t blok. Je kan echter wel zien dat de thermostaat een stukje open staat terwijl t blok koud is.
    [​IMG]
    Daarna door naar de thermostaat.
    [​IMG]
    de nieuwe is gegroeid haha. Maar past voor de rest prima. Dus gewoon gemonteerd. De oude had toch wel een hoop aanslag op de klep. En duidelijk t lengte verschil zien in klep. Goed dat die vervangen is.
    [​IMG]
    Ook mooi schoon.
    [​IMG]
    Had de stuurbekrachtiging pomp aan de kant gehaald. Dat werkt een stuk makkelijker.
    [​IMG]
    Boel weer op zn plek.

    Opvullen en alles oke. Zag dat de oude onderdelen van 2008 waren. Dus vervangen kon geen kwaad.

    Maar goed. T geluid is er nog steeds :shrug::schater:
    Zal t dan toch in de nieuwe spanner zitten. Of in die koppeling van de dynamo. Dat is echt de hoek waar je je t hoort.

    Goed dat dit weer vervangen is. Maar wel vervelend dat t geluidje nog steeds niet weg is..
     
    John_mk2_RS en Nofinger vinden dit leuk.
  20. Nou ik kan t niet los laten , besloten de oude Ford spanner dr eens bij te pakken. Dat lager van de roller was gaar, maar de spanner zelf is nog prima.
    Dus eerst dat ding maar eens een half uur in de ultra soon.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Met de roller van de nieuwe gates.
    Nou viel t me wel op wat voor geluid verschil er in de spanners zit.

    https://youtube.com/shorts/0T3td67v3sE?feature=share

    https://youtube.com/shorts/ysXJhQ56HY0?feature=share

    En dan t geluid met de oude spanner met nieuwe roller.
    https://youtube.com/shorts/bYjfxUtOgt0?feature=share
    Dit is naar mijn oren toch beter dan dat t was. Tis zeker nog niet helemaal weg, maar wel beter naar mijn oren.
    Houden t maar even zo. Ik zal t anders ook niet meer weten. Slecht/verkeerd is t volgens mij niet, ben een stille auto niet gewend haha. Zelfs mn werk autos tikken en rammelen aan alle kanten:schater:
     
    Fredhead, Ecobeast en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina