1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

zweverig weglig gedrag/trillen en trekken in het stuur (langzaam)

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door cobra666, 4 dec 2009.

  1. ik heb mijn focus sinds april dit jaar en hij bevalt uitstekend verder.
    alleen heb ik sinds een tijd last van zweverig wegliggedrag, terwijl hij daarvoor heel strak op weg lag.
    tevens trilt hij heel rustig in het stuur (ook als ik harder rij)
    en trekt hij af en toe naar links.

    zouden dit mogelijk de stuurkogel(s) kunnen zijn of is er mss nog meer aan de hand?
     
  2. Cobra, welkom op het forum
    Maar wat voor Focus is het? De info is wat karig.
    (Type, Bouwjaar, kilometers, etc etc.)

    - Als je een wat oudere focus hebt zou het bijv een lekkend cq versleten schokdemper kunnen zijn. Dus dat de demper niet meer goed de in en uitgaande slag afdempt.
    Dat verklaard het zweverige gevoel. En bij versleten schokdempers worden de banden ook onrond waardoor de trilling kan ontstaan.
    - Trillen zou speling op aandrijfas kunnen zijn maar dan zou je de trilling heftiger moeten voelen.

    Dit zijn 2 vermoedens wat ik heb. Maar niet gezegd dat het daadwerkelijk ook zo is. ;)
     
  3. -Als je het stuur los laat al rijdend trekt die dan naar 1 kant?

    -Als de voorbanden alleen aan de binnenkant slijten kan het versleten stuurkogels zijn of uitlijning (stuurkogels kan je controleren om er in te knijpen of even een krik eronder en de speling van het wiel te controleren kan namelijk ook aan de fusee kant zijn).

    -trillen kan ook betekenen dat je de wielen moet laten balanceren, of aandrijf as maar indien je een benzine 1.4 of 1.6 hebt lijkt mij dat een beetje sterk of er moet 300.000 km op de klok staan.
     
  4. #4 cobra666, 7 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2009
    ow sorry dat ik de autogegevens niet heb doorgegeven.
    het is een ford focus van 2000 (1.8tddi 246.000 km)

    afgelopen zaterdag heb ik de stuur en fuseekogels getest op speling, maar dat is het niet.

    vandaag heb ik 2 nieuwe voorbanden laten monteren en uitballanceren en het trillen is over.
    ik ga hem nog uit laten lijnen.

    maar ik denk dat het zweverig gedrag hier niet van weg gaat.

    hoe kan ik de schokdempers het beste testen?
     
  5. Als de auto niet goed is uitgelijnd en je hebt schuin afgesleten voorbanden, dan is de wegligging een stuk minder. Heb het zelf ook gehad (met 215/40/17 banden). Maar kunnen ook andere oorzaken zijn, zoals al aangegeven.
     
  6. schokbrekers testen:

    Pak een bumper stevig beet, zo dicht mogelijk bij een van de vier hoeken van je auto en duw deze bumper met al je kracht naar beneden en laat hem dan los. De schokbreker die in die hoek zit is hoogstwaarschijnlijk nog in orde als de auto zonder extra op en neer te bewegen op zijn weer tot stilstand komt. Maar als de carosserie nog een aantal malen (zachtjes) op en neer deint voor uiteindelijk tot stilstand te komen, dan is er iets mis met deze schokbreker en zal hij vervangen moeten worden. Herhaal dit voor de andere drie hoeken van de auto om ook de overige schokbrekers te controleren. Deze test geeft overigens geen 100% zekerheid maar als je twijfelt dan is het aan te raden om iemand met gespecialiseerde apparatuur er naar te laten kijken.
     
  7. We hebben hier al een paar topics over gehad een tijdje geleden, toen waren de waarschijnlijke oorzaken:

    Trillen:
    Balanceren
    Aandrijfassen

    Zweverig rijden:
    Schokbrekers
    Rubbers van achterwiel ophanging
    Uitlijning

    Greetz
     

Deel Deze Pagina