Clubdag 2021

Hij komt er weer!! Zet het maar in je agenda. De clubdag voor de leden gaat weer georganiseerd worden op 11 september.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke punten van een Ford Focus (met oplossing indien bekend)

Discussie in 'Handleidingen Overig' gestart door kolere, 25 sep 2011.

  1. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] Bedankt is reeds toegevoegd
     
  2. Hebben alle 1.6TDCi Focus Mk3's deze nieuwe motor? Dus ook de First Editions uit 2011 bijvoorbeeld? Of is er ergens in de bouwperiode van de Focus Mk3 een wisseling van motoren geweest?
     
  3. Nee alle Mk3's hebben deze motor.
     
  4. Help: Achterklep gaat open bij starten

    Hallo iedereen. Ik kan mijn probleem nergens terugvinden, dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen!

    Ik heb een Ford Focus uit 2001. Het slot van de achterklep was kapot, dus heb ik die laten vervangen. Mijn eerste vraag is of iemand weet hoe je het slot open krijgt zonder het te slopen, ik kan hem nu enkel met de knop binnenin openen en zou graag mijn oude slot overzetten.

    Het tweede is dat er ergens iets mis gaat. Als ik de auto start hoor ik de klik van het mechanisme van het slot in de achterklep. De ene keer gaat de klep helemaal open, een andere keer blijft hij hangen, gaat wel het 'deur open' licht aan op het dashboard, maar krijg ik de klep niet met de hand open. Als ik vervolgens ga rijden, zonder dat ik de klep eerst helemaal open maak en weer dicht te doen, gaat hij random tijdens het rijden open. Hij is al een keer helemaal open gesprongen midden op de snelweg. Zeer vervelend in ieder geval.

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
     
  5. Goedemorgen!
    Ik ga wat meer kilometers rijden en wil dus een diesel gaan aanschaffen.

    Ik heb gister een Focus mk2 gezien met een 1.6 TDCI motor. Auto rijdt prima, verstuivers zien er goed uit, maar kon niet bij de turbo komen.

    Ook tijdens het rijden geen gekke dingen of rookwalmen achter de auto.

    De auto heeft wel al 172.000 gelopen en ben na het waslijstje over de 1.6 TDCI toch wel een beetje bang geworden. Is het echt zo'n slecht blok?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
     
  6. is de onderhoudshistorie bekend?
     
  7. @Rubbn-l; van welke leeftijd is de auto?
     
  8. Kon je niet bij de turbo? Die zit midden voor

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  9. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] Ja alles is bekend. Alleen is de verkoper niet echt op de hoogte, deze zei dat mijngarage.nl aangaf dat het blok een distributieketting heeft... Dat laatste klopt ook, mijngarage.nl geeft dat inderdaad aan.
    [MENTION=13177]Silver[/MENTION] Het gaat om MK2 fase 2, hij is uit 2008!
    [MENTION=946]montagne[/MENTION] kon hem in de eerste instantie niet vinden. Ook de hele tijd een verkoper die in mijn nek zat te hijgen, dus erg rustig de tijd had ik er niet voor.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
     
  10. #131 Risky, 9 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2016
    Onderhoudshistorie is belangrijk. Wanneer zijn de beurtjes (olie verversing) gebeurd? Is het roetfilter al vervangen? (kostenpost).
    Kijk onder de motorkap naar de verstuivers. Hoort mooi schoon te zijn. Is dat niet, dan heb je lekkende verstuivers en moet dat ook eerst opgelost worden (bij mij is een tijdje terug alle pakkingen e.d. vervangen, maar nu zo'n 20.000km later lekken ze weer). Als je een testrit gaat maken luister dan naar de turbo. Als hij redelijk goed hoorbaar is, dan kan het zijn dat de turbo aan het slijten is.

    Ik heb goede verhalen over het blok gehoord, maar ook hele slechte. Helaas valt mijn Focus 1.6 TDCI ook onder de slechte. Veel (kleine) probleempjes gehad die telkens weer vrij veel geld kostten... Maar kwa rijgedrag is het een prima motorblokje met voldoende trekkracht!
     
  11. Ben blij dat ik mijn 1.6 kwijt ben. Al weer een paar duizend met mijn 1.8 erop zitten.
    Ondanks de frequente oliewissel toch gezeik met de turbo
     
  12. focus II corrosie antennevoet

    Als je travelpilot navi de weg kwijt is,zit er waarschijnlijk corrosie in het antenne voetje van je dak antenne.
    Dit is een probleem dat wel vaker voorkomt bij focus II.
     
  13. Niet alleen bij de Focus 2. Dit probleem was er ook al bij de focus 1 en komt ook bij de Focus 3 en diverse andere Ford modellen voor.

    Het is niet voor niets dat de Focus 2 GPS antennevoet niet meer door Ford wordt geleverd. In plaats daarvan krijg je een set met een normale antennevoet en een losse GPS antenne welke binnen in de auto wordt gemonteerd.
     
  14. Een vraagje,
    Ik ga morgen een proefrit maken met een Focus 1 wagon 1.4-16v (75pk dus).
    Afgezien van de eerder genoemde punten en de algehele onderhoudshistorie, zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij een wagon?
    Ophanging achter bijvoorbeeld? Ik vernam een gerucht dat rond de 150/170d km de ophangrubbers achter nogal eens stuk gaan.

    Degene die ik op t oog heb heeft 171dkm op de teller staan en lijkt op de foto's en volgens de kenteken gegevens verder in goede staat te verkeren.

    Andere vraag, heeft de focus 1 een ODB2 stekker en waar zou ik die kunnen vinden?

    Ik heb bij mijn voorgaande auto's het onderhoud en reparaties veelal zelf gedaan, maar Ford is voor mij in dat opzicht compleet nieuw.

    Dank alvast
     
  15. Behalve dat de 1.4 een vrijwel probleemloze motor is, is de motor (veel) te licht voor de Focus. Een 1.6 is een betere keuze.
     
  16. De 1.4 heeft inderdaad erg weinig vermogen voor de focus 1. Hierdoor moet de motor zwaar belast worden om nog enigszins vlot met het verkeer mee te kunnen komen. Dit resulteert in een behoorlijk hoog brandstofverbruik.

    In de praktijk is de 1.4 hierdoor niet zuiniger als de 1.6 (beiden zijn naar de huidige maatstaven niet bepaald zuinig).


    Verder kunnen de 1.4/1.6 Zetec S(E) motoren nog weleens last hebben van een hoog olieverbruik. Er zijn exemplaren die een behoorlijk hoog olieverbruik hebben terwijl andere exemplaren geen druppel olie verbruiken.

    Daarnaast is roest een aandachtspunt. Roest op de kitnaden van portieren, motorkap en achterklep komt vrij vaak voor. Daarnaast is roest onder de buitenspiegels ook een bekend probleem.

    De rubbers van de ophanging gaan inderdaad nog weleens kapot. Dit is echter geen specifiek Ford/focus 1 probleem. De rubbers zijn simpelweg slijtagedelen welke bij elke auto van deze leeftijd/kilometerstand kapot kunnen gaan.

    De focus 1 heeft een OBD2 connector. Deze bevind zich naast het zekeringkastje onder de stuurkolom.
     
  17. Ik moet zeggen dat mijn 1.4 zuiniger liep dan mijn 1.6 tot nu toe, beide wel een hatchback. Maar ik ben het met bovenstaande eens dat de 1.4 te weinig kracht levert, zeker voor een station.
     
  18. Ik heb sinds gisteren een ford focus 1.6 gekocht uit 2001 en mijn radio valt uit zodra ik de lampen van de auto aanzet.
    Ik heb geen idee of dit het juiste forum is echter hoop ik dat jullie me in de juiste richting kunnen wijzen om dit probleem te verhelpen.
    Beetje saai zonder muziek in de auto als ik in het donker ga rijden :)
     
  19. Moet je even een nieuw topic voor aanmaken.
     

Deel Deze Pagina