1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke punten van een Ford Focus (met oplossing indien bekend)

Discussie in 'Handleidingen Overig' gestart door kolere, 25 sep 2011.

  1. Wat voor modificatie is dat? Iemand foto's???
     
  2. In Ford Etis kun je met de VIN of kenteken zien of de auto een service actie heeft.

    Als je het kenteken weet klik (je kunt de taal en land bij preferences aanpassen indien het in het Engels staat) en dan naar de tab Voertuig. Kenteken zonder spatie invullen bij Registratie opzoeken.

    De afgelopen tijd moest bij diverse Focus II en (Focus) C-Max de cooling fan module (code 1C380) aangepast worden.
     
  3. Het probleem van de Focus 3 met de niet werkende A.B is inmiddels gefixt door een BCMii update uit te laten voeren. Dit geld ook voor Cmax 2011-.
     
  4. Ik heb de nieuwe input weer verwerkt.
     
  5. durf je ook te zeggen welke modificatie op de startmotor is gekomen
    dit ivm ik de enige modificatie kan bedenken voor sneler en beter starten is dat je startmotor vervangt voor een klasse hoger

    dit is bij peugeot ook bij de eerste 2.0hdi
    hadden ook deze problemen vaak
    klasse 5 startmotor moes er dan onder
    in plaats van klasse 4 die er eerst onder zat
    dit scheelde 1.6kw startmotor naar 1.8kw startmotor
    en resulteerde in extra 50rpm. dit is net wat de klasse 4 startmotor te kort kwam en sindsdien slaat motor bijna direct aan
     
  6. Mijn Focus 1.6 futura uit 2005 start moeilijk bij een koude start en hikt af en toe. Zou dit te maken kunnen hebben met een slechte bobine?
     
  7. Hoe is je accu en zijn de bougies?
     
  8. #28 Marco Morello, 4 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012


    Benzine Versies Focus I:


    1.4 - 2.0 16v.
    Slecht stationair lopen wordt vaak veroorzaakt door een gare carterventilatie. Dit komt voor bij van de 1.4 tot en met de 2.0. (De ST170 en RS zijn mij niet bekend)

    De 1.4 en 1.6 kunnen (extreem) olie verbuiken. Is dit het geval dan kan je er vaak vanuit gaan dat het blok vervangen moet worden. Vooralsnog zijn er niet echt reparaties bekend welke het probleem daadwerkelijk wegnemen. Maar controleer wederom de carterventilatie. Door een kapotte carterventilatie ontstaat er overdruk en wordt de olie via het kleppendeksel eruit geperst.

    Slechte prestaties zijn weleens te wijten aan een versmeerde mafsensor (indien aanwezig). Dit resulteert in inhouden, hoog verbuik etc.

    Bougies hebben door de toevoegingen in de hedendaagse brandstoffen veel te verduren en gaan weleens kapot (doorslaan). DIt is te herkennen aan ondermeer een ploffend geluid in de uitlaat. Draai de bougies eruit en controleer het porselein, dit mag geen zwarte barstjes vertonen. Is dit wel het geval dan de bougie(s) vervangen.

    Bobines gaan weleens kapot. Anders dan gesteld kun je hier niet echt een kilometerstand aan vastleggen.

    Thermostaathuizen van de 1.4/1.6 gaan weleens kapot. Het binnenste randje waar de pakking in licht vergaat door de koelvloeistof. Ding kost iets van 25 euro. Van de 1.8/2.0 lekken ze ook vaak genoeg. Als je geluk hebt dan heb je genoeg aan een nieuwe pakking. Anders wordt het een nieuwe. Zijn behoorlijk duurder dan die van de 1.4/1.6.

    Zwetende/Lekkende stuurbekrachtigingspompen komt voor bij alle type Focus I. Kunnen ze heel oud om worden. Nadeel is wel dat de olie op je multiriem kan gaan lekken en daardoor o.a. piepen veroorzaken.

    Bij piepende multiriemen; riem vervangen is de goedkoopste en snelste manier. Bij hogere km-standen is het wellicht handig om ook de spanner en de looprol te vervangen.

    Distributieriemen Focus I: bij de 1.8 is het heel sporadisch voor gekomen dat de looprollen kapot zijn gegaan. Advies in deze is dan ook dat je de vervangingstermijn niet overschrijdt. Met het vervangen van je d-riem is het niet nodig om je waterpomp te vervangen. Deze zit achter de multiriem en niet achter de d-riem.
    Dit geldt voor de 1.4 t/m 2.0 (St170 en RS is mij onbekend).

    Bij de Focus II 1.6 16v is het wel aan te raden om de waterpomp te vervangen. Deze zit wel achter de d-riem (wordt wel aangedreven door de multiriem, echter kun je er niet bij zonder de d-riem te verwijderen. Het er opspannen van de d-riem is niet aan te raden.


    Onderstel geldt eigenlijk voor zowel de Focus I en II:
    klapperen geluid van de voortrein: zijn vaak de stabistangen.
    Bij hogere km standen kunnen dit ook de rubbers van de grote stabistang zijn.

    Roest Focus I: Er kan roest zitten/komen in de kitnaden van de deuren ook de achterklep en de motorkap, onder de handgreep van de kofferbak, onder de spiegels. Wielkassen kunnen bij exemplaren met hoge kilometerstanden ook roest vertonen. Kijk dan ook goed naar de felsnaad van de dorpels. Subframes kunnen doorroesten omdat het lekwater van de airco hierop uikomt.

    Roest Focus II: Vroege exemplaren wederom de kitnaden. Wielkassen ter hoogte van de achterbumper. De achterbumper komt tegen het chassis en slijt dan door de lak heen. Ford doet hier over het algemeen niets aan, komt immers niet van binnen uit. Laten repareren en iets van de bumper afhalen zodat dit niet aanloopt.

    Diesel versies Focus II:
    Voor alle TDCI`s: controleer de werking van je verstuivers. Deze kunnen op den duur zorgen voor irritant draaien en klinken van de motor. Zeker als ze al ouder zijn en behoorlijk op de weg terug zijn.
    Bij chippen is het over het algemeen niet geheel onverstandig om verstuivers i.i.g. te laten testen en beter nog laten vervangen. Verrotte verstuivers kunnen voor een hoop problemen zorgen tot motorschade aan toe.

    1.6 TDCI: Olie wissel om de 15.000km i.p.v. 20.000km is door Ford ook teruggebracht. En doe dit met de voorgeschreven olie. Lekkende verstuivers kunnen er voor zorgen dat de olie een mindere smering krijgt, met alle gevolgen van dien. De 1.6 is heel gevoelig voor goed en tijdig onderhoud.

    2.0 tdci heeft 136pk. Let op klapperend vliegwiel (geldt voor alle dual massa vliegwielen).
     
  9. #29 JW, 4 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Bij de Focus 2 1.4 en 1.6 Duratec hoeft de distributieriem er niet altijd af om de waterpomp te vervangen.

    Er wordt onderscheid gemaakt in modellen geproduceerd voor en na 04-2005.

    Bij auto's die voor 04-2005 zijn geproduceerd kan de waterpomp worden vervangen zonder de distributieriem te verwijderen.

    Bij auto's die na 05-2005 zijn geproduceerd moet de distributieriem wel worden verwijderd om de waterpomp te vervangen.
     
  10. Waarom zetten ze dan nog steeds 20.000 op het kaartje voor de volgende beurt?
     
  11. Een nieuwe turbo kunnen ze meer aan verdienen ;-)
     
  12. Is dit bij een forddealer gebeurt? Daarbij hoef je het niet als waarheid te nemen. Misschien gaat het bij jou gewoon goed.
     
  13. Doet mijn dealer ook: gewoon om de 20.000 km
     
  14. Klopt, Ford heeft de verversingstermijn ook niet teruggebracht, alleen onder "zware" omstandigheden. Wat dat zijn? Zie de checklist op Etis.
     
  15. Interessant topic!

    Nog geen last gehad van de opgegeven zaken in het topic voor de st mk 2.

    Ik zou wél 1 zwak punt willen toevoegen voor de st en rs mk2!

    Nl dat de downpipe al eens durft loskomen ;)

    simpel op te lossen met 3 nieuwe bouten.

    De downpipe is het 1ste uitlaatstuk ná de turbo

    morgen meer info
     
  16. Wederom ben jij in mijn beleving de eerste die dit heeft.... Zelfde als met de remmen....
     
  17. #37 little viper, 13 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2012
    Downpipe Focus ST & RS = zwak punt. Durft al eens los te komen

    in de fordclub zijn we met 5 (waaronder st en rs) wagens waarbij de "Downpipe"
    ( = 1ste deel van de uitlaatlijn dat aan de turbogekoppeld is) al eens is "losgekomen"


    Eén van de fordgarages zei dat hij het al enkele x een Downpipe diende te repareren.

    Bij pumabuild verkopen ze zelfs speciale bouten en moerplaatjes hiervoor ;)

    Het zou tgv van de hitte zijn dat die bouten wel eens zouden loskomen.
    Je hoort het direct

    ivm de remmen zijn er velen die voor sportremblokken, enz kiezen op een fiesta st of focus st of focus rs
     
  18. Prima overzicht! Mijn bijdrage:

    2. Focus I 1998 - 2004
    2.1 Algemeen:

    - Als het insturmentenpaneel wazig doet (meerdere meters werken niet of niet goed), dan is de printplaat van de unit niet goed meer.

    Toevoeging: Wanneer alle meters telkens bij het starten voluit gaan:
    Accu defect of dynamo defect of beide (dus geval van te lage spanning).
     
  19. 1.8 flexifuel (125pk):
    - Zijn een aantal problemen bekend waar de motor opeens uitvalt (modellen na 2008) http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=14437
    - Groot nadeel aan deze motor is, dat een onderhoudsbeurt om de 10.000km wordt voorgeschreven inplaats om de 20.000km.


    Dat wat om de 10.000km gedaan moet worden is een losse oliewissel, geen beurt...
     

  20. Daarvoor heb ik een how to gemaakt, deze is te vinden:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?p=1820281232#post1820281232
     

Deel Deze Pagina