1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwabberen bij scherpe bocht

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Iwanb, 24 jan 2011.

  1. Vandaag gaat mijn Focus ST voor zoveelste keer terug naar de garage waar ik hem gekocht heb. Doordat de auto blijft trillen gaan ze nu ook de voorbanden vervangen en balanceren op de auto, nadat we vorige week de achterbanden hebben vervangen. Hier zat een bultje op.

    Maar een vraag blijft bij mij branden... Als ik een rotonde neem, en niet eens heel hard, lijkt het alsof de auto begint te 'dansen', alsof de velg uit de band wil lopen. In rechterbochten is dit niet merkbaar.

    De garage eigenaar is een paar x meegreden en zei mij dat dit het ESP systeem van de Focus is. Persoonlijk twijfel ik daaraan, gezien de relatief lage snelheid en alleen in linkerbochten. Als ik het ESP uitzet blijft het overigens ook voelbaar.

    Iemand die dit herkent? Als dit het ESP is, dan ben ik malle Pietje....:schater:

    Grt Iwan
     
  2. Als het ESP in actie gaat, moet er een lampje op je dashboard gaan branden plus komen er meestal onheilspellende geluiden van onder je auto vandaan. :)

    Mag ik vragen welke banden er gemonteerd zijn op de auto en zijn ze ook alle 4 van hetzelfde merk? En hoeveel bar zitten er in de banden?
     
  3. Ik heb nu 4 nieuwe banden laten monteren, van Typhoon. Inmiddels is het trillen verdwenen en lijkt vooralsnog het zwabberen ook minder. Eerst zat er Continental omheen. Deze Typhoons maken beduidend minder herrie. Ik ga straks nog even wat rotondes nemen :)
     
  4. :rofl::rofl::rofl:Nou,veel geluk.Sorry hóór!!Goedkoper en slechter kan volgens mij niet.Huismerk van iedere garage.Op de Continentals hoort de ST messcherp te sturen.Dus ik zou de oorzaak toch ergens anders zoeken.Zou toch eens een second opinion vragen bij een van de grote bandenboeren die ons land rijk is.Succes.
     
  5. Of zoals ze in Duitsland zeggen : 'Am falschen Ende gespart'.
    Bij mij komt zulke rotzooi niet erop, er zijn veel betere banden voor een :st: zoals die van mij (zie onderschrift) of Goodyear Eagle F1 Asymmetric of Michelin PS2 of PS3 om maar een paar te noemen. Die eerste twee zijn ook niet zo heel duur.
    Als je persé low-budget banden wilt hebben, neem dan Falken. Blijf je tenminste nog tussen de lijntjes bij natte of gladde omstandigheden.
    Van Chinese (of waar ze ook vandaan komen) rommel moet je afblijven.

    Maar volgens mij ligt de oorzaak van het gezwabber ergens anders, misschien een lekke schokdemper of gebroken veer of iets anders van de wielophanging.
     
  6. Ik ben tegen budgetzooi, maar dit werd mij aangeraden. Binnenkort zal ik eens een second opinion bij een Ford dealer laten doen. Tevens ga ik een proefrit maken in een andere ST die hier vlakbij te koop staat.

    Geheel vertrouwen doe ik het niet :-(
     
  7. Goed nieuws! De nieuwe banden zijn de oplossing voor het zwabberen. Eindelijk rijdt mijn ST top!
     
  8. Nou, gelukkig dan maar. Succes met de banden!
     
  9. Zal hij wel nodig hebben. Zeker als het flink gaat regenen;)
     
  10. Dan wordt het een leermoment als het regent ;)

    Bespaar nooit op goede banden. Die 4 contactpunten met de weg blijven kleiner dan je denkt.
     
  11. Hopen dat het bij een leermoment blijft, en niet uitloopt op een " totalloss" moment. Zou zonde zijn van de :focus: :St.:
     
  12. #13 Rene4u, 26 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2011
    @topicstarter, bij welk garagebedrijf heb je de auto gekocht? Ik kan mij niet voorstellen dat een Ford dealer deze banden adviseert. En mag ik ook vragen op hoeveel druk ze de banden hebben gezet? Soms zetten ze die zo hoog dat het zwabberen dan idd ophoudt.
     
  13. Zeker met behulp van een Typhoon erin geblazen. ;)
     
  14. Als ze niet bevallen haal ik wat anders :-)
    Ik snap overigens wat jullie bedoelen, maar met de ellende die ik in korte tijd met deze ST heb gehad ga ik eerst de kat uit de boom kijken.
     
  15. Bij Autobedrijf Mebu in Nootdorp. Ik zal de bandendruk eens checken morgen. Wat zou jij adviseren voor wat betreft banden?
     
  16. Welke heb je er nu op laten leggen?
     
  17. Er zijn Tyfoon Successor 2 banden onder gegaan. Achterbanden waren gedeukt, dus werden onder garantie vervangen. Omdat ik de verklaring van het gezwabber niet vertrouwde (ESP) heb ik de voorbanden ook laten vervangen op eigen kosten, een week daarna. Weet ik veel dat het meuk is haha....
     
  18. Ik heb ze voor op 2,8 bar en achter op 2,6 bar staan (maar ik rij geregeld in Duitsland op de Autobahn).
    Voor normaal gebruik zou ik 2,6 en 2,4 bar aanhouden.

    Nog even over jouw banden, op droog wegdek kunnen ze best goed zijn, maar ik zou op een (zeer) nat wegdek toch even voorzichtig de grenzen opzoeken (het kan meevallen, misschien zijn ze toch verbeterd t.o.v. 'vroeger').
    Maar zeker op een snelle auto zou ik toch voor de zekerheid alleen een A-merk monteren.
     
  19. Oké even een knuppel in dit hoenderhok. Raad vragen bij de dealer aangaande banden, niet doen. Waarom niet, simpele regel "schoenmaker hou je bij je leest" De garage voor het standaard onderhoud, de bandenspecialist voor de banden ;)

    Verder, onderschat de kennis van dit forum niet, veel ST rijders hebben hier al veel ervaring opgedaan het deze FoFo uitvoering en banden :thumbs:
    Mijn persoonlijke ervaring Conti's :violent: Goodyear Eagle F1 Asymmetric :veryhappy:

    Veel ESP problemen zijn ook te wijten aan een foute bandenspanning bij deze een staatje welke ik al vaker geplaatst heb en is gebaseerd op veel testen door onze Engelse ST collega's ;)

    [​IMG]

    De Goodyears werken het beste als ze de koude banden een bandenspanning hebben van 'voor' 2,7 bar en 'achter' 2,5 bar.

    Elke auto moet natuurlijk op goed rubber staan. De ST is echter extra gevoelig voor "slecht rubber" waarom weet ik ook niet, het is nu eenmaal zo.
     

Deel Deze Pagina