1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwaar sturen bij lage snelheden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Warrick21, 25 okt 2018.

  1. Hi all!

    Ik rij in een Focus 2 Fase 1 uit 2007 met een 1.6 benzinemotor. Al lang (ondertussen al jaren eigenlijk), merk ik dat mijn auto echt zwaar stuurt bij lage snelheden. Dit is vooral merkbaar bij bochten heel langzaam nemen, (achteruit) parkeren en een U-turn maken.

    In eerste instantie was ik er meer of minder aan gewend, maar sinds ik een 2e auto heb (met elektrisch stuurbekrachtiging), is het steeds vervelender geworden als ik zo nu en dan weer in de Focus stap. Wat me wel verder opviel is dat ik dit probleem niet heb als ik de auto net gestart hebt. Het lijkt erop dat juist als de motor warm is, dat het zwaarder gaat sturen op lage snelheden. Ook lijkt het soms dat als het koppelingspedaal ingedrukt is, het precies op dat moment zwaarder stuurt. De koppeling dan ook omhoog laten komen lijkt enigszins te helpen (maar tegelijkertijd gaat de snelheid dan ook lichtelijk omhoog).

    De stuurbekrachtigingsvloeistof is tevens nog gewoon op peil, dus dat is het ook sowieso niet. Dat betekent gelukkig ook dat 'ie dus ook niet lekt.

    Iemand tips of ideeën voor wat te doen en/of onderzoeken?
     
  2. Helpt het als je een iets hoger toerental hebt?
     
  3. Ik weet niet exact of dat bij een mk2.1 ook kan, maar bij mijn mk2.2 kun je in het dashboard-menu de bekrachtiging instellen
    ... er zijn 3 standen, *sportief, *normaal en *comfort, op de laatste stand stuurt hij duidelijk lichter
     
  4. Klopt heeft mijn Rally Edition uit 2006 ook
     
  5. Dat werkt alleen bij de motortypes die voorzien zijn van het elektro-hydraulische EPHAS stuurbekrachtiging systeem. De 1.4/1.6 Duratec waar het hier over gaat heeft een conventioneel hydraulisch stuurbekrachtiging systeem waarbij de pomp door de motor wordt aangedreven. Bij dit systeem is niets in te stellen.
     
  6. Wat is zwaar, een focus stuurt over het algemeen wat zwaarder dan andere merken (gelukkig)

    Heb je al eens naar je banden gekeken, en inderdaad wat doet ie als je het toerental wat verhoogd. Het zou kunnen dat de pomp wat slijtage heeft waardoor se druk wat te laag blijft
     
  7. Dat zou zomaar wel eens kunnen. Heb ik nooit expliciet naar gekeken, maar bij een koude motor is je toerental al standaard hoger wat zou verklaren waarom in het begin het nog geen probleem is. Verder, als ik de koppeling omhoog laat komen bij het rustig inparkeren, maakt 'ie inderdaad ook net wat meer snelheid en toeren.

    Stel het ligt dus echt hieraan, wat zou ik kunnen doen om het gedrag te verbeteren?
     
  8. In dat geval zou het kunnen zijn dat je motor net iets te langzaam loopt. Anders denk ik dat je meer in de richting van de bekrachtigingspomp moet kijken.
     
  9. Wellicht is het een idee om de stuurbekrachtigingsvloeistof te vervangen.
     
  10. Hoor je je pomp "gieren"? Zou misschien op een versleten pomp kunnen duiden. Zou zelf ook aan olie vervangen denken. Ik heb onlangs bij beide focussen de olie vervangen, stelt op zich niet zoveel voor om te doen. Zet de voorkant op blokken zodat de voorwielen vrij zijn ivm volledig sturen. Op de brug is het nog makkelijker.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  11. Ik ben de afgelopen 2 dagen op stap geweest met de Ford en merk dat het inderdaad een link lijkt te hebben met het toerental. Bij het koud starten draait 'ie stationair rond de 1200 toeren. Eenmaal warm zakt dit naar 800 toeren stationair.

    Als ik aan het sturen ben bij 1200 toeren is het dan ook velen malen soepeler dan als ik het met 800 probeer.

    Nee, helaas komt er geen enkel vreemd geluid uit de motorruimte. Heb je zelf een positief effect ervaren na het alleen vervangen van de olie? Ik vind het namelijk prima om de pomp te laten vervangen, maar wil het ook niet onnodig vervangen.
     
  12. Sturen ging iets soepeler en vooral het geluid werd minder. Ik vond het wel de investering waard. Ook als de pomp vervangen zou moeten worden na verloop van tijd, zou ik de nieuwe olie opvangen en hergebruiken. Bij 1 van de 2 stonk de olie ook meer dan de andere en was ie donkerder. Rij ondertussen al een tijdje rond met de nieuwe olie en let er niet zo op of ze nog steeds beter sturen. Heb geen vergelijkingsmateriaal...
     
  13. Ik heb gisteren de olie vervangen. Hoewel het tijdens het rijden zelf soepeler lijkt te gaan, is het bij een laag toerental niet veel beter erop geworden. Het lijkt erop dat hoe lager de toerental, hoe slechter de stuurbekrachtiging. Tot zelfs het niveau dat het helemaal uit staat. Alleen bij gas geven is er stuurbekrachtiging wat dus enorm vervelend is bij het inparkeren.

    Wat is de slimste vervolgstap? De multiriem vervangen of gelijk de stuurbekrachtigingspomp?
     
  14. #14 StephenV, 4 nov 2018
    Laatst bewerkt: 4 nov 2018
    Zolang de multiriem geen scheuren of overmatige slijtage vertoont hoef je die niet te vervangen.
    Kan mij trouwens niet bedenken dat de multiriem op zich zelf invloed heeft op de stuurbekrachtiging.

    Je zou kunnenkijken hoeveel speling je op je 2 multiriemen hebt.
    Het zijn stretchbelts dua je kan ze niet opspannen

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  15. Als de riem niet beginnen te janken tijdens sturen naar de max uitslag slipt de riem niet vrees dat de pomp zijn beste tijd dan wel gehad heeft. Ik weet niet of de dealer een mogelijkheid heeft om de druk te testen/meten( of iemand anders)
     
  16. Zou het ook een lek in het stuurhuis kunnen zijn?
     
  17. Op deze manier maar eens deze topic weer eens wat leven inblazen. Ik rij over het algemeen best weinig in de Ford Focus, maar heb vorige week dan eindelijk de Ford dealer ernaar laten kijken. De oorzaak is dat de stuurbekrachtigingspomp defect is.

    Volgens de dealer zijn de kosten om dit te laten herstellen maarliefst €700. Dat zijn dan de kosten voor een nieuwe pomp, het spoelen van het stuurhuis, uitlijnen van de auto en de arbeidsuren. Een flink bedrag voor een auto die ik nog weinig rij en binnenkort 12 jaar wordt. Is dit een reëel bedrag? Kan het goedkoper? Of zijn zoveel werkzaamheden niet eens vereist?

    Als alternatief heb ik meegekregen dat ik in principe ermee kan doorrijden, alleen dat het sturen na verloop van tijd steeds zwaarder gaat worden door het verder slijten van de pomp. Wel is het zo dat als ik gas geef, het sturen makkelijker, dus heb dat ook als 'workaround'. Ik zit dan ook misschien te kijken naar een oplossing om het toerental stationair te verhogen. Iemand nog ideeën?
     
  18. Als je zelf doet of 2de hands erop zet kan het goedkoper. Echter uitlijnen van de auto hoeft niet. Want ze vervangen de pomp en niet de stuurhuis. Dus aan de ophanging verandert er niks.
    Tenzij ze komplete stuurhuis verwijderen ervoor. Of dat subframe onder uit moet om bij de stuurpomp te komen. Meestal zit deze voor aan boven aan. Je hebt altijd wel aparte gevallen.

    Let wel op als er vuil in systeem zit omdat de pomp steeds meer versleten is. Je op een gegeven moment je stuurhuis ook kapot is.
    Ergste geval is dat al en dan komt die er dus wel bij samen met uitlijnen
     
  19. gewoon een pompje van de sloop er op zetten, ben je voor 75 euro en wat arbeid klaar
     

Deel Deze Pagina