Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zelf onderhoud intervallen doen.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FAN, 15 mei 2019.

  1. Ik heb gisteren zelf de olie (Ford Castrol Magnetic 5W20), oliefilter, luchtfilter en interieur filter vervangen.
    nou heb ik toch nog twee vragen.
    1. is er een manier om bij het verwijderen van het oliefilter de olie beter op te vangen. (komt nl altijd nog een beetje olie uit)
    2. hoe gaan jullie om met het service/ onderhoudsboekje.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  2. Olie opvangbak eronder en losdraaien. Rest met remreiniger schoonspuiten.
    In het onderhoudsboekje kun je wel iets zetten maar heeft 0,0 waarde. Je mist de stempel van bedrijf, dus iemand die hier over valt zal dan moeilijk doen.
    Het is meer voor jezelf, wanneer is de laatste keer de beurt geweest. Of wanneer is de distributieriem vervangen.
     
    FAN vindt dit leuk.
  3. Onderhoudsboekje: notitie doe ik ook puur voor mijzelf ik zet trouwens ook op de filters met een merkstift de vervangingsdatum.
    Oliefilter: ik dacht misschien is een een handigheidje om je oliefilter te verwijderen zonder dat de olie overal heen loopt.

    ik kwam er gisteren trouwens achter dat ik een klein deel van de afdekplaat mis, een kleine sparing aan bestuurders zijde)
     
  4. Vind ik bij mijn 1.8 TDCI ook super irritant. Loopt over aandrijfas e.d. en is lastig schoonmaken

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  5. van alle auto's waar ik de oliefitler bij heb vervangen ging het altijd lekken, dus let daar niet op. is gewoon achteraf schoonmaken. of doekje om leggen voor het opvangen ervan
     
  6. Heb ik ook geprobeerd. Werkt niet echt. Bij de 1.6 mk 1.2 van m'n dochter is t lang niet zo'n bende. Bij de 1.6 TDCI die ik hiervoor had viel t ook erg mee.

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  7. het heeft idd veel te maken met de locatie, sommige hebben een uitsparing in de carter waar je dus nauwlijks iets lekt. andere hebben inzetfilter boven op tussen de twee cilinderkoppen in(v6), niet altijd fijn om dan nog eens het schoon te moeten maken.
    bus remreiniger en opvangbak doen wonderen
     
  8. Tip: volgende keer een 2.0 Duratec ;), het oliefilter hangt er echt onder zodat het heel eenvoudig is om het los te draaien. Er zit niets in de weg, geen druppel langs de opvangbak. handen schoon.
    Onderhoudsboekje vul ik ook altijd zelf in. Helemaal achterin het onderhoudsboekje is nog plek voor de airco en andere bijzonderheden. Dit vul ik ook altijd in en bij bijzondere zaken het hele grote onderhoud zoals de multiriem en krukaspoelie die ik laatst gedaan heb. Puur voor mezelf, maar voor een andere particuliere koper zegt het misschien toch iets dat het wel netjes is bijgehouden.
     
    FAN vindt dit leuk.
  9. Ik heb voor 5 euro een wasmachine opvangbak op marktplaats gekocht. Kan je alle olie zonder morsen zo in laten lopen.
     
    FAN en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Dat zijn een beetje ondingen om leeg te gooien. Nogal flexibel. Maar het idee is goed.
     
  11. Ik gebruik een ruime 600x800mm opvangbak dat gaat op zich wel prima,was allen benieuwd hoe jullie dit doen of je op een of andere manier het filter ook leegkan krijgen voor je hem eraf schroeft.

    Trouwens heb je bij de bougies wissel een speciale langere bougiedopsleutel nodig ?
     
  12. Om de bougies van de 1.0 ECOboost te vervangen heb je een smalle 14 mm (9/16 Inch) bougiesleutel nodig. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een 14 mm (9/16 Inch) bougiedop i.c.m. een ratel (of momentsleutel) met verlengstuk.
     
    bws723 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina