1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Worfjes Focus Mk3.2 Wagon 1.0 Ecoboost 125pk

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Worfje, 25 jul 2020.

  1. #1 Worfje, 25 jul 2020
    Laatst bewerkt: 25 jul 2020
    Ik heb me reeds voorgesteld hier en ook meteen maar lid geworden.

    Ik moet bekennen dat ik tot op heden vooral VW/VAG auto's heb gehad (met uitzondering van een Renault Megane Coupé van het modeljaar 2000/2003, ...foutje), zoals Golf IV 1.9 SDI, Passat 3BG 1.9 TDI motorcode AVB, Skoda Citigo en Passat 3BG 1.9 TDI motor AVF 4Motion.

    Het sleutelen aan de auto's begon pas echt een vlucht te maken vanaf de Passat AVB. Zelf de beurtjes doen, grotere remschijven, andere dempers (Biltstein), Xenon lampen en allerlei upgrades. Toen de voor mij ultimo 3BG gekocht in België: een 1.9 TDI 4Motion. Uiteindelijk zat er een A4 turbo op met FMIC en ging ie van stock 130 pk naar 213 pk. Wat heb ik een schik aan deze auto gehad. Helaas gaf de motor het afgelopen jaarwisseling vrij onaangekondigd op. De distributieriem mistte een reeks tanden en mijn vermoeden is dat er een klep is vastgeslagen. Destijds beslist om zelf (met hulp van een garagist, ook heel toevallig de voorzitter van de Passat Club NL) de motor te wisselen. Nu zes maanden verder, waarvan de auto veel stil heeft gestaan ivm. COVID-19, heeft de koppakking het begeven. Op zich weer een op te lossen probleem, maar het was voor mij de druppel. De auto is niet goedkoop in de wegenbelasting, nam veel tijd in beslag (deels hobby en daarmee ook eigen keuze) en er kwamen wat investeringen aan (banden, remschijven en lekkage bij voorruit. Een VAG auto bleek in het verleden niet de juiste combinatie met het werk/parkeren van mijn vrouw. Hopelijk laten ze deze Ford met rust.

    avatar_ford_focus.png

    Eergisteren ben ik gebeld door de Ford dealer ivm. de gevonden roest op de koelvloeistofleidingen van de turbo. Ze zullen de pijpjes opschuren en voorzien van een warmtebestendige verf. Fijn dat dat wordt aangepakt. Wat achtergrond informatie:

    Een bekend probleem waar een TSB voor beschikbaar is, namelijk TSB 16-2088:
    https://www.fordownersclub.com/forums/topic/95740-2013-10l-ecoboost-engine-rust-problem/#comments
    https://www.focusclub.nl/index.php?...oost-1-0-en-1-6.97553/page-36#post-1821578578
    https://fdm.dk/nyheder/2017-09-ford-daekker-rustskade-pa-lille-motor

    Ik heb gezocht naar 17" velgen ivm. winterbanden. Bij origineel 17" heb je 7J ET50 voor de Focus Mk3.2. Opvallend genoeg heb je op marktplaats en ebay-kleinanziegen veel minder aanbod voor de Ford dan wat ik gewend ben voor VW. Een Mondeo velg leek me wel wat en die had een ET-waarde van 55. Een spacer van 5 mm? Hmmm, (dunne) spacers lijken niet mogelijk bij een Ford ivm. vastzetten van velg met moer ipv. bout. Bijzonder was ook dat je vanaf 18" velgen ook een stuuruitslagbegrenzer nodig hebt (mechanisch, in combinatie met een aanpassing in de software ivm. stuurbekrachtiging?).

    De optielijst heb ik kunnen verkrijgen via ETIS. Beetje vaag met aanmelden, maar ik heb maar wat gekozen en kreeg toegang.

    Ook meteen een OBD2-kabel aangeschaft, de OBDLink EX. Deze kabel werd aangeraden door FORscan. FORscan lijkt de reguliere uitleessoftware te zijn voor Ford (buiten de software die Ford dealers tot hun beschikking hebben).

    Zoeken van onderdelen gaat redelijk via 7zap.

    Nog een goeie optie gezien voor de upgrade van de recirculatieklep, wat een bekend euvel is vanuit de Mk3.1: Kompact Plumb Back.

    Last but not least ook het Haynes Manual 6417 gekocht via ebay.
     
    Henry-ST en gerardTDCI vinden dit leuk.
  2. Mooie auto, veel plezier ervan!
     
    Worfje vindt dit leuk.
  3. mooie auto :thumbup:, welkom bij de club en veel plezier van je :focus3:
     
    Worfje vindt dit leuk.
  4. Hele mooie bak :) Zo was die van mij ook toen ik 'm kocht! :cheer:
     
    Worfje vindt dit leuk.
  5. Ik ben al een tijdje op zoek naar een manier om het automatisch inklappen van de buitenspiegels uit te zetten (Mk3 fase 2). Tijdens de winter zie ik toch een risico op vastvriezen.

    De Ford dealer zegt dat het bij dit model niet kan.
    Via de menu's in het instrumentenpaneel of SYNC3 is niets te vinden hierover.
    Er is geen aparte zekering voor alleen het uitklappen van de spiegels.
    Ik heb FORScan (extended license) en zou ik hier iets mee kunnen?
    (helaas is het nu te koud en was het voltage te laag om iets te gaan proberen).
     
  6. Ik zou me niet druk maken over vastvriezen. Ik had voor mijn Focus een Seat Leon met inklapbare spiegels, 11 jaar lang altijd in en uit geklapt bij iedere stop, nooit vastgevroren en altijd buiten gestaan.
     
    Leon Focus en Worfje vinden dit leuk.
  7. Spuit je de boel toch flink in met siliconen spray. Werkt prima alleen de spuiter gaat je vervloeken als je komt voor een schade.
     
    thecure en Worfje vinden dit leuk.
  8. Chique Focus!
    18 inch velgen kunnen ook zonder die stuuruitslagbegrenzer. Ze lopen nergens aan.
     
    Worfje vindt dit leuk.
  9. #9 M.Blaak, 7 dec 2020
    Laatst bewerkt: 8 dec 2020
    Vastvriezen zal niet zo snel gebeuren hoor. Tenzij er een pak sneeuw op je auto ligt het ff een uurtje flink dooit en het dan weer gaat vriezen. Dan is t 1 ijsplakaat. Maar hoe groot acht je die kans? Haha
     
  10. idd ik ook nooit geen last van gehad bij de leon 1m, zelfs niet bij -20 graden, dus zou me er niet druk om maken.
     
    Worfje vindt dit leuk.
  11. In mijn ervaring zijn de ford spiegels echt wel kwetsbaar. Ik heb ze bij mijn fiesta 2x kapot gehad. Het motortje welteverstaan. 250 euro meende ik dat de dealer zei... gelukkig in beide gevallen garantie. Deze auto had geen key free entry en als je de deur op slot deed met de sleutel, dan klapten de spiegels niet in. Wellicht werkt dit bij de focus ook?
     
    Worfje vindt dit leuk.
  12. Een tijdje niet actief geweest op het forum. De auto ging z'n gangetje. Vrouw blij.

    Nu de Mk3.2 dichtbij de 100.000 km (bouwjaar augustus 2017) komt was het of investeren in een upgrade naar Mk4 of serieus onderhoud doen op de Mk3.2. Ja, dat is een keuze die ik mezelf opleg. Wellicht kan ie nog 20.000 zo door, maar ga liever voor zekerheid.
    Zodoende afgelopen maandag een proefrit gedaan in een Mk4 (met flink wat minder km's).
    De proefrit was gehaast (onze keuze/fout), maar de Mk4 viel ons kwa trillingen / motorgedrag tegen.
    Ik was al mentaal voorbereid op de cilinderuitschakeling (al slechte ervaringen hiermee bij VW TSI 1.4 motoren, motorcode CZEA), wat was ik blij na de tuning door JD Engineering).
    De trillingen in stoel en het stuurwiel van de Mk4 waren voor mij zeer storend. Ook de versnellingspook trilde behoorlijk. Helemaal niet gewend dit gedrag van onze Mk3.2. Wat hebben ze met dit 1.0 Ecoboost blok gedaan?! Of niet gedaan...
    En ja, een deel ervan kon ik toeschrijven aan op 2 cilinders rijden, want bij wat gas geven liep hij meteen rustiger en nee ik had me niet goed voorbereid en vond het sportstand-knopje bij de versnellingspook niet op dat moment.
    Het kan ook voor een deel aan slecht gebalanceerde banden hebben kunnen liggen, maar wij waren het vertrouwen eigenlijk kwijt. Vooral de trillende versnellingspook was voor mij overtuigend dat er iets serieus slechter was in vergelijking met de Mk3.2.
    En ja, n = 1 statistiek hier. Het is de eerste Mk4 waar ik zelf in heb gereden.
     
  13. Dus, die Mk4 ging het niet worden. De reden voor de haast om een nieuwe te vinden was dat er toch wat onderhoud aan zit te komen (remschijven/blokjes/remvloeistof/distributie-wissel met alles d'r op en d'r an).
    Het meeste onderhoud doe ik zelf, want dat scheelt een hoop geld en je weet dat het goed gebeurd (met uitzondering van pech, domme fouten, naïviteit, onervarenheid en/of onbewuste onbekwaamheid van mezelf).
    Laat ik het zo zeggen: het kan tot nu toe uit. Koppeling en distributieriem besteed ik meestal uit. Voor VW ken ik me adressen, maar voor Ford ben ik nog bleu. Op dit forum (en andere) wordt voor een betaalbare distributieriem-wissel verwezen naar Bosch Car Service Autoborg in Groningen.

    Ik kom (met hulp van deze site + tips van dit forum + wensen) op het volgende lijstje uit kwa onderdelen die ik wil (laten) vernieuwen:
    - multi-riem (1761929) + spanner (1761930) + rol (1761931) + rol (1555720)
    - waterpomp kit (1766164)
    - thermostaat 1 (1877090) + thermostaat 2 (1812482) + o-ring (1098228)
    - distributieriem (1807611) + spanner (1765052)
    - oliepomp (1762416) + riem (1761082)
    - krukas-bout (1791421) + keerring (1812510)
    - o-ringen (+ onnodige andere dingen) voor brandstofrail/injector (1764075)
    - o-ring brandstofpomp (1226258)
    - bougies (1770305)

    Nog iets vergeten?

    Het zal even pijn doen in de portemonnee, maar goedkoper gok ik dan de eerdere beoogde Mk4.
    Ben benieuwd bij welke Ford dealer(s) clubleden korting krijgen?
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  14. Misschien kan een van de forumleden je helpen? @R.Zwiers doet vanaf volgend jaar weer dit soort klussen geloof ik.
     
  15. Wil niet veel zeggen, maar de distributieriem hoeft voorlopig nog niet. Dus die 1000-1500 kan je jezelf alvast besparen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Voor het nieuwe jaar neem ik weer klussen aan. Kunnen altijd contact hier over hebben. Pb me maar voor info/ overleg.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina