1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

wordt ik belazerd?

Discussie in 'Electronica' gestart door arie bee, 9 aug 2018.

  1. Goeiemorgen! Dit is mijn eerste topic hier, dus hoop dat ik het goed doe. De reden van mijn post is dat ik mij afvraag of mijn garage cq de monteur mij wel eerlijk informeert. Situatie is als volgt;

    Focus diesel 105 pk van okt 2013.

    Na twee weken stilstaan ivm vakantie wilde hij niet meer starten. Oorzaak lijkt niet dat ik de verlichting aan heb laten staan want in ben met een andere auto in het pikkedonker vertrokken terwijl mijn Focus op dat moment op de parkeerplaats naast mij stond (brandende verlichting had ik in het donker zeker opgemerkt).

    Mijn buurman werkt bij de Ford garage en heeft s avonds een apparaat meegenomen om de auto weer te starten. Ging vlot, na paar minuten kon de auto alweer zelfstandig starten en vervolgens heb ik een week dagelijks probleemloos gereden.

    Nadat de auto echter weer een lang weekend stil had gestaan, was de accu weer leeg. Eerst gingen de deuren nog wel electrisch open en kon mijn dochter het achterraam electrisch openzetten. Buurman was inmiddels op vakantie dus heeft de ANWB de auto opgestart. Ging weer vlot en omdat het de tweede keer was heeft de ANWB de accu doorgemeten. Resultaat; helemaal niks mis mee! Alleen de reden waardoor de accu dan wel wordt leeggetrokken kon hij ook niet zeggen ... zijn suggestie; misschien heeft de binnenverlichting aangestaan?

    Nadat de ANWB vertrokken was, ben ik een stukje gaan rijden en probeerde ik op de snelweg het rechter achterraam dicht te doen. Ik ging er van uit dat dat wel weer zou gaan nu er weer stroom beschikbaar was, maar raam reageerde niet! En het raam rechtsvoor reageert ook niet (niet vanaf de bestuurdersknoppen, en ook niet met de knop in het portier). Beide ramen links functioneren wel normaal.

    Volgende middag naar de Ford dealer. Ik had wat gehoord over resetten van de auto, maar de monteur wilde de auto houden omdat hij de portierschermen er af wilde halen. Nu ben ik geen deskundige, maar ik heb wel aangegeven dat mij dat niet logisch lijkt; een storing die optreed gelijk na een lege accu en gelijktijdig bij twee deuren ... zou de oorzaak dan in de individuele portieren te vinden zijn?? Maar goed, na maximale onderzoekskosten te hebben afgesproken, toch maar akkoord gegaan.

    Gistermiddag belde echter de monteur met nog een verrassing. Of het goed was dat hij de accu verving want die was helemaal kapot. Met een verhaal over normaal een eerste en als dat nodig was een tweede test en dat hij die tweede test niet eens meer had gedaan omdat het gelijk al duidelijk was dat de accu niets meer deed. Toen ik mijn verbazing daarover uitsprak omdat ik na het opstarten met de starthulp door mijn buurman (deze monteur wist niet dat dat zijn eigen collega was) een week probleemloos heb gereden, viel hij mij in de reden met een opmerking dat het heel goed kan dat die buurman daarmee de accu vernield heeft. En toen ik hem vertelde dat het testresultaat van de ANWB een dag eerder een perfecte accu liet zien, vroeg hij of ik een uitdraai daarvan had en dat de ANWB misschien niet het juiste gemeten heeft ...

    Nou, dat was een lang verhaal ;) De vragen die ik nu heb zijn;
    - kan het kloppen dat de testresultaten van de ANWB en de Ford monteur zover uit elkaar liggen (accu helemaal in orde tegenover accu helemaal kapot) ?
    - heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn dat de batterij leeggetrokken wordt en wat de oorzaak kan zijn dat beide rechterramen niet meer functioneren?
    - heeft iemand een suggestie hoe dit te herstellen? (een suggestie die ik van een collega hoorde is; accu polen losmaken en half uurtje laten staan, vervolgens weer aansluiten zodat de auto gereset wordt)

    alvast enorm bedankt voor eventuele hulp!
    groet
    Arie
     
  2. Das een raar verhaal.

    Hoe heeft de ANWB die accu door gemeten? Want met een multimeter meet je natuurlijk niet de capaciteit van de accu.

    Wat ik laatst hoorde van iemand ook met een focus mk 3 is dat als je de accu vervangen heb de computer ook moet vertellen dat die vervangen is. Omdat de computer je accu dan oplaad als een oude accu, waarmee je je nieuwe accu dus kan beschadigen.
    Resetten kan idd door 1 van de polen van je accu een poosje los te halen. Ik doe zelf altijd 45-60 min.

    Daarnaast heb ik idd ook gehoord dat een auto starten met zon hulp starter een beste opdonder geeft. Hoe nieuwer de auto hoe meer elektronica hoe minder fijn de auto /computer dat vind.

    Ik weet ook niet of je een mogelijkheid hebt om je auto uit te lezen? Maar dan kan je ook eens kijken of je laadstroom van je dynamo nog goed/voldoende is.
     
  3. Het is zeker mogelijk, gezien je verhaal zelfs waarschijnlijk, dat het probleem primair al aan je accu heeft gelegen.
    Accu's hebben sowieso tegenwoordig een duidelijke kortere levensduur dan de ouderwetse lood-accu's.
    Het is ook een bekend probleem dat als de accu doorgemeten wordt als hij weer geladen is, het kan lijken of hij goed functioneert, maar dat blijkt dan schone schijn te zijn.

    Ik neem aan dat de Ford-garage de nieuwe accu correct heeft aangemeld bij je auto.

    Kortom, je kunt je garage het voorrecht van de twijfel geven, als de problemen nu uit de wereld zijn weet je het helemaal zeker !
     
  4. Eens met bovenstaande, 5 jaar oude accu kan best problemen geven.

    Persoonlijk had ik bij bovenstaande problemen direct de accu vervangen. Quick fix en niet te al te duur en je sluit direct een voor de hand liggend probleem uit. Als het dan nog niet is opgelost verder zoeken.
     
  5. Heb gelijkwaardige klachten gehad. Mijn auto had een poos stil gestaan bij de autodealer en was gestart met powerbooster. Schijnt niet heel lekker te zijn voor deze accu's, omdat hier speciale accu icm start/stop systeem in zit. Nieuwe accu en problemen waren verholpen. Alleen moest de auto ook nog apart gerest worden (niet dat met accu pool los etc..) @JW hoe zat dit ook alweer...?

    Maar wat al eerder wordt genoemd, dat de ANWB wat gemeten heeft wil niet zegen dat het ook goed is, is maar moment opname.

    Verder moet je je ramen opnieuw inleren, kan je zelf makkelijk doen, helemaal open doen en knop vast houden daarna helemaal dicht en knop ook vast blijven houden. Daarna hoef je de knop maar even aan te tikken en gaat hij helemaal op/dicht uit zich zelf.
     
  6. Accu vervangen, daarna zal alles weer werken en blijven werken.
     
  7. Accu doormeten vlak na het laden geeft inderdaad vaker een goede accu aan. Je ziet het vaker, je rijdt naar de garage waar ze hem meteen even doormeten. Dan is er niks aan de hand, maar de volgende ochtend heb je weer problemen. Doormeten kun je beter doen na een rustperiode.
    Toen mijn accu vorig jaar kapot ging was er 's morgens nog niks aan de hand en na een dagje poetsen wilde hij niet meer starten.
     
  8. Nou, hij doet het weer ... Zoals door sommigen van jullie geadviseerd, heb ik de dealer het voordeel van de twijfel gegeven. Ze zijn gaan zoeken en hebben uiteindelijk beoordeeld dat de accu slecht was en dat de stuureenheid van het rechter voorraam kapot was (doordat één en ander gekoppeld is zou dit er ook voor gezorgd hebben dat het rechter achterraam het ook niet deed).
    Nieuwe accu koste 226 euro, de stuureenheid 68 euro. Voor bijkomende onderzoekskosten kwam daar nog zo'n 300 euro ex de btw bij.
    Duur grapje (en jammer voor mijn meisje, want die is vandaag jarig), maar ja, da's de consequentie van een moderne auto rijden ;)
    Dus wat er denk ik gebeurd is (heb ik de monteur niet gevraagd omdat ik de auto na werktijd pas kon ophalen); is dat eerst na twee weken stil staan de accu (die schijnbaar al slecht was) leeg was en dat daarna door het starten met de snelstarter de stuureenheid kapot is gegaan.
    Iedereen bedankt voor de adviezen!
     
  9. fijn dat het opgelost is en een fijne verjaardag gewenst voor je meisje :thumbup:
     

Deel Deze Pagina