1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Winterbanden: wat je nog niet wist.

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 22 jan 2019.

  1. [​IMG]

    Winterbanden: wat je nog niet wist.
    Ooit probeerden we een Porsche 911 Turbo met z’n standaardbanden op ijs te rijden. Met een beetje oefening lukte het ons om de snelheidsmeter 300 km/u aan te laten wijzen. Terwijl de auto stilstond.

    Bind je twee stukken zeep onder de schoenen van Usain Bolt, dan wint hij ook geen enkele sprint. Wat we maar zeggen willen, is dat je om in beweging te komen frictie nodig hebt – frictie, oftewel tractie, oftewel grip.

    Op ijs en sneeuw betekent dat koud-weerbanden, die we vaak – abusievelijk – winterbanden noemen. Ja, die zijn gemaakt om te kunnen omgaan met sneeuw, maar eerst en vooral zijn ze gemaakt om te functioneren als de gemiddelde dagtemperatuur onder de 7 graden Celsius is. Het grote verschil is niet met het blote oog waar te nemen: de samenstelling van de band

    Koud-weerbanden zijn namelijk gemaakt van zachter materiaal, doorgaans door het gebruik van een hoger percentage natuurlijk rubber in plaats van silica. Dat zorgt ervoor dat de banden zich bij kleine oneffenheden in de weg duwen, waardoor het contactoppervlak wordt vergroot, en daardoor ook de grip.

    De kleine inkepingen in de band heten sipes. Ze zijn uitgevonden door een man die John Sipe heette in 1923. Hij werd er gek van steeds op z’n snufferd te gaan op de vloer van het abattoir waar hij werkte. Hij sneed de zolen van zijn rubberlaarzen in opdat hij niet telkens zou uitglijden.
    Zijn zoon Harry E. Sipe gebruikte het idee voor ballonbanden in 1939. Wanneer je rijdt, buigen de sipes mee, zodat hun randjes als het ware in de weg bijten. De bredere geulen zijn ontworpen om sneeuw vast te houden: want sneeuw biedt grip op sneeuw. Bandenfabrikant Goodyear nam het idee in 1950 over voor autobanden.


    Via topgear.nl
     
    gerardTDCI, SysICoder en StephenV vinden dit leuk.
  2. Interessant stukje!
    Wist het meeste al wel, maar niet dat het de bedoeling was om sneeuw vast te houden in de band.
    Dacht dat het qua profiel vooral om de "lossende werking" van de band ging
     

Deel Deze Pagina