1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wielmoeren te vast -> maar nu weer los

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door focusp, 8 dec 2019.

  1. Ik gebruik die moeren met dat chroom kapje ook voor mijn winterset en zet ze rustig op 130 nm vast met de moment sleutel.

    Ik draai ze er 4 a 5 slagen met de hand op de dan tik ik ze met de luchtratel tegen de velg aan en zet ze met moment sleutel vast.

    Er af doe ik ook gewoon met de luchtsleutel.

    Bij mij is er geen vervorming van de kapjes te zien.
    Het zal dus echt liggen aan de manier waarop ze er door iemand zijn opgezet.
    Want een gewone dop 19 past bij mij zonder enige moeite over die moeren heen

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
    gerardTDCI en meeder vinden dit leuk.
  2. Misschien een versleten of sowieso slecht passende dop.
    Ik heb ook wel eens goedkoop flutgereedschap gezien waarvan de doppen allemaal net niet goed waren qua maat.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  3. @gerardTDCI
    Bedoelde idd dat je stalen moer hebt en losse sierkap. Dus eerst kap eraf halen en dan pas direct op de moer de luchtsleutel erop.

    Oude moeren waren zelfde als van ford en diverse kere kapot gedraaid. Dat je hem uit je dop moet slaan. Met de nieuwe nog steeds geen enkel keer problemen mee gehad.
    Let wel deze moeren zitten 175-200nm vast
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Bij mijn weten zijn de wielmoeren verschillend voor alu velgen en stalen velgen.
    Alu velgen gebruiken vlakke conische moeren
    Stalen velgen bolle moeren
     
  5. Bij mijn winterset, op stalen velgen, heb ik andere moeren (zonder chroom en kapje) dan bij de zomerset op lichtmetaal. Vanaf het begin af aan was de passing van de moer in de dop slecht. Het is maat 19 maar aan de kant van het kapje is het eerder 18,5 en achteraan bijna 20. Hierdoor past de dop er eigenlijk maar half op en komt alle kracht op een klein deel van de moer te staan. Als je ze dan ook nog te vast draait krijg je het resultaat zoals hierboven te zien is. Het ligt overigens niet aan de dop, de moeren van de winterset (zelfde maat) passen perfect.
    Ik doe ook vaak de bandenwissel bij de Mazda van mijn schoonzus. Daar zitten (zo te zien) massief verchroomde moeren op. Die zijn stevig, mooi recht en draai je dus niet zo snel kapot.
    Naar zoiets ben ik nu op zoek, maar ik kan op de verschillende onderdelensites niet achterhalen of het de juiste passing is voor de ‘global wheel nut/lichtmetaal’ combinatie van Ford. De meeste lijken van het type ‘met kapje’ te zijn.
    Anders gewoon weer de standaard moeren en extra voorzichtig zijn. Dit heb je alleen niet altijd zelf in de hand, als de auto bij de garage staat is het toch afwachten hoe de monteur (onder tijdsdruk) omgaat met het gereedschap.
     
  6. Er is een heel topic over de juiste wielmoeren voor je velgen. Via de zoekfunctie moet je daar wel uitkomen denk ik.
     
  7. Je bedoelt dit topic waarschijnlijk: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/combinatie-van-velgen-en-wielmoeren-focus-3.102291

    Dit topic heb ik doorgenomen maar dan nog kom ik er niet uit welke aftermarket moeren op mijn Focus 3 met global wheels passen. Ik zie wel iets met een kapje staan, maar dat zijn dan weer dezelfde als ik nu heb.
     
  8. #28 focusp, 12 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
    Vandaag even langs de plaatselijke Ford garage gereden om nieuwe wielmoeren te halen.
    Die zijn €6,95 per stuk meneer... Wat???
    Ik weet niet of de magazijnmedewerker eerste instantie de verkeerde prijs noemde of dat hij medelijden had door mijn onthutste blik, maar ik kreeg voor €75,- 20 nieuwe wielmoeren mee.
    Het verschil is duidelijk en de auto staat weer op zijn zomerslofjes. Ik ben blij! Laat het voorjaar/de zomer maar komen!!!

    [​IMG]

    Wat mij overigens opvalt is dat deze moeren (itt tot de oude) wel goed in de dop passen.
     
  9. Ik krijg ze gewoon gratis als ik er 1 stuk heb. Stukje service.
    Maar fijn dat je nu betrouwbare bouten hebt.
     
  10. Gisteren de winterbandjes vervangen voor de zomerbandjes. Alle moeren gingen goed behalve 1. Dat wordt dus ook een nieuwe scoren.
     

Deel Deze Pagina