1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wiellager speling Focus ST Mk3.1

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Kludrex, 1 apr 2019.

  1. #1 Kludrex, 1 apr 2019
    Laatst bewerkt: 1 apr 2019
    Heb net mn auto opgehaald van een beurt + APK bij de dealer. Slechte nieuws is APK afkeur vanwege teveel speling rechter achterwiel lager. Linksachter is er ook speling, maar minder.

    Volgens de dealer kwam dit niet vaak voor en kwam misschien door de spacers. Op het Amerikaanse Focus ST forum zie ik het wel vaker voorbij komen. Iemand hier ervaring mee? Auto heeft net 90K gelopen en is uit nov 2013.

    Heb de auto nu twee jaar en sindsdien veranderd in de ophanging:
    -Bilstein schroefset
    -Eibach verstelbare camber arms achter

    -Eerste jaar op standaard ET55 wielen gereden (zowel met zomer- als winterbanden)
    -Sinds afgelopen lente ET40 op nieuwe zomervelgen (18") gereden
    -Sinds afgelopen november effectief ET 35 gereden op de standaard ST wielen met 20mm spacers

    Bovenstaande ET waarden (40 en 35) zijn volgens mij niet zo heftig dat vanaf afgelopen lente de lagers nu al speling vertonen. Ik verwacht zoiets eerder na een jaar of vijf ofzo.

    De lagers voorop vertonen geen speling.

    Volgende week maandag worden beide achterlagers vervangen voor, grove schatting, 350 per kant... slik.
     
  2. dat is wel snel versleten zeg.
    je hoort indd dat de lagers wat meer te verduren hebben met een lagere ET maar dit vind ik ook wel snel en ben benieuwd wat de kenners hierover te zeggen hebben.
     
  3. Het verbaasd mij eerlijk gezegd niet. Als je twee cm per kant meer offerset creeert dan ontstaat er veel meer frictie op de lagers. Lagers houden over het algemeen maar van één soort belasting, namelijk recht op de draai richting van het lager. Door de offset wordt deze belasting diagonaler.

    De schroefset zal de demping van het chassis doen afnemen waardoor deze harder beweegt op de lagers, dit geeft extra belasting.

    Stel dat je fiets voorwiel niet tussen je voorvork zet maar links/rechts van de voorvork, dat geeft een enorme belasting op de wielnaaf.

    Ik weet niet hoe de eibach camber arms gemonteerd zitten, maar ook deze kunnen bijdrage aan een snellere slijtage omdat deze ervoor kunnen zorgen dat de naaf verder naar buiten is gezet om camber te creeeren of af te nemen. Een boven draagarm om minder camber te creeeren of een onderarm om mee camber te creeeren zal nadelige gevolgen hebben.

    Ideaal gezien wil je de krachten verticaal zijn, offset creeert dat deze krachten via een langere arm horizontaal gaan om vervolgens weer verticaal te gaan. De arm is je spacer en je wiellager vangt die hogere krachten op.

    Wil je dat je wielen 2cm naar buiten staan, dan dien je dat aan de binnenkant van het wiel te compenseren door ook 2 cm te plaatsen, je hebt dus 4cm bredere velgen nodig.

    Edit: 5mm is eigenlijk het maximum
     
  4. als ik zo lees heb je nu dus et35 velgen met 10mm per kant extra dus kom je uit op et45 effectief
    hoe breed je velg is maakt niks uit, zolang het middelpunt van je velg zo dicht als mogelijk op orgineel zit.
    heb mensen gezien die met 5cm of meer spacer per kant rijden. is dat goed voor het lager nee, dan wordt de krachten niet gelijkmatig verdeeld.
    zolang je maar zo dicht mogelijk als bij het opgegeven et-waarde zit.
    volgens steekmaat.nl zou het et52.5 moeten zijn.
    dan krijg je de vraag heeft de et40 ook spacers gehad. zo nee dan zou je op dat moment alle krachten op 1 kant van je lager hebben staan. dat is niet ideaal.

    is de lager door samenloop van de eibach set en de et40 zonder spacer defect geraakt, dat is niet goed te zeggen. er is extra belasting of dit 100% garant staat voor een snellere defecte lager is niet te zeggen. iemand anders kan in de zelfde situatie geluk hebben en pas bij 150.000km komen.
    350euro mag wat kosten ja helaas. is kompleet naaf met lager en abs sensor in 1. aftermarket moet je al 120euro voor neertellen al snel.
    als ik volgende week hetzelfde hoor dan is het kwestie van lager bestellen en doe ik het zelf. dat is snel 500euro gewonnen.
     
  5. Bedankt allemaal. Dat de lagers wat meer belast worden door rijden met een lagere ET is bekend (hoewel er ook mensen zijn die beweren dat het niets uit zou maken). Wat ik raar vind, is dat het zo snel gebeurd is en waarom alleen op de achteras? Ik rij pas een jaar rond met een lagere ET... en bijna twee jaar met schroefset en camber armen. Misschien is het wel pech want bij zoveel auto's die ik heb gehad, zaten velgen met een lagere ET onder. ET 42 op m'n mk2 ST en nog lager bij m'n Puma (9J x 16 velgen op de achteras) en allemaal verlaagd. Nog nooit heb ik wiellagers moeten vervangen. Bij de Puma wel de aandrijfassen ivm extreme verlaging.

    Omdat het alleen de achterlagers betreft, vraag ik me ook af of het door de verstelbare camber armen komt. Maar... deze zijn met dezelfde instelling gemonteerd als de originele om bij de verlaging de camber te kunnen bijstellen. Dit was bij de uitlijning na de schroefset toentertijd niet nodig... De wielen staan achter verder gewoon normaal, geen overdreven camber ofzo.

    Voor de duidelijkheid Werner:
    April 2018 - montage zomervelgen ET40 - 8,5 x 18
    Eind november 2018 - montage standaard wielen ET35 (ET55 - 20mm spacer)
     
  6. Zomervelgen zijn 8,5J x 18 ET40, dus iets breder dan de standaard 8J... Niets geks in mijn ogen.
     
  7. Is denk dat meer pech hebben dan echt de velgen of combinatie ervan.
    Heb eerder defecte wiellagers gezien, op een peugeot 107 met zelfde kmstand. Die was volledig orgineel.
    Dus ja iets ongehoords is hetniet voor mij.
    Of en hoe de spelling is gemeten is voor mij ook een kleine vraag. Soms wordt er geschat dat spelling teveel is. Maar als je het meet dan valt het mee en is get toch goedkeur. Hoe dan ook zal het toch vv moeten worden om weer veilig mee te kunnen rijden.


    In dit geval is het vervangen en daarna weer rijden met goeie wiellagers
     
  8. Denk ook pech... Wat ik wel vreemd vind, is dat het alleen achter is. Je zou zeggen als je dezelfde wielcombo rondom hebt, dat alle lagers even hard slijten. Logischerwijs de lagers voorin erger dan achter omdat daar nog een zware motor hangt. Ik rij met max twee personen in mn auto, met zomers in de vakantie een beetje spullen in de auto.

    Zal toch niet met de camber arms te maken hebben?
    https://www.cjponyparts.com/eibach-camber-arm-pro-alignment-kit-st-focus-2013-2018/p/567420K/

    [​IMG]
     
  9. Ze kunnen ook verslijten door rijstijl, als je als een coureur rondrijdt, dan zullen de lagers achter ZEKER sneller slijten lijkt me. Maar ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt, dus hoeft niet per se de oorzaak te zijn.
     
  10. Mijn rijstijl is niet veel veranderd sinds ik mijn rijbewijs heb en auto rij. Als dit de reden was dan zou dit bij al mijn andere auto's ook gebeurd zijn. Ik denk dus niet dat dat het is...

    Waar ik wel aan denk is, dat deze auto wat stugger geveerd is en ik dagelijks op een stuk snelweg gelanceerd word door een hobbel in de weg. Ik weet niet of de auto echt los komt, maar ikzelf kom wel los uit de stoel :). Maar dan blijft de vraag: waarom alleen de achterlagers?
     
  11. wiellager achter of voor anders is dan weet ik niet.
    enige de montage is wel zeker anders, voor moet je lager in de fussee persen en achter is het kwestie van paar bouten los halen en vervangen.

    als je de wiel netjes is afgesleten en de eibach camber arm heeft weinig veranderd ten opzichte van orgineel. alleen de mogelijkheid gegeven om het beter te kunnen uitlijnen. dan zal dat ook meevallen.
     
  12. Lijkt mij ook. Wielen slijten netjes af en geen problemen met de uitlijning...
     
  13. Blijkt dat de speling, en een behoorlijke ook, komt door de camber arm. Er was alleen verticale speling, dus als je je handen boven en onder aan de band houdt. Horizontaal niks, en hierdoor kwamen we automatisch op de camber arm uit...

    De speling zit in het onderste gedeelte bij het schroefdraad en stelmoeren (plaatje uit post #8). Geprobeerd vast te draaien maar is niet weg te krijgen.

    Maandag bij de dealer dus waarschijnlijk niet de lagers laten vervangen, maar de originele, niet verstelbare, camber armen terugplaatsen. Scheelt weer...
     
  14. Goed dat je iets gevonden hebt, heeft het met de kwaliteit van de camber arm te maken dat er zo'n spelling op is gekomen? Ja mag toch wel een beetje kwaliteit verwachten.

    Nog even een ander vraagje, hoe bevalt je bilstein b14 tot nu toe?
     
  15. Heb geen idee hoe het komt. De camber arms heb ik tweedehands hier op het forum gekocht dus weet niet wat er verder mee gebeurd is. Aan de andere kant mag je wel wat verwachten van een merk als Eibach. Als ze er af zijn, weet ik meer... Zat wel zo'n centimeter speling op!

    De B14's zijn wat stugger dan ik verwacht had. Zoals ik al zei hierboven kom ik af en toe los uit de stoel bij een flinke bobbel in de snelweg . Bij slecht wegdek in de stad word je soms door elkaar geschud als een zak aardappelen. Verder een super wegligging en het gemak om de auto mooi te verlagen zonder vast te zitten aan bepaalde waardes.
     
  16. wel heel slecht van de dealer, spelling van een wiellager of iets anders is juist heel simpel te meten/voelen.
    Stom dat ze het verkeerde hebben opgegeven.

    blij dat de kosten stuk lager hierdoor worden. arm vervangen aan beide kanten en dan opnieuw uitlijnen
     
  17. Inderdaad lager speling moet zowel horizontaal als verticaal zijn. Met zoveel spelling zou die ook nog eens kabaal maken.
     
  18. bizar dat er zoveel speling op kan komen. Ik rij al jaren met die verstelbare armen onder een st, en mijn vader onder zijn cmax, maar tot zover nooit problemen mee gehad. En dan zijn dat niet eens eibachs. Zou dan alles los getrilt zijn? Een centimeter is wel erg veel, haast gevaarlijk
     
  19. Inderdaad bizar, en morgenochtend voorzichtig naar de dealer rijden. Die cm speling was wel aan de onderkant van hel wiel te zien. De draagarmen zitten ter hoogte van het hart van het wiel, daar was het minder maar duidelijk zichtbaar. De onderkant van het wel kon dus een cm naar binnen en buiten bewegen.

    Vreemd ook dat de dealer het niet zag, ja. Wij zagen binnen een minuut het probleem. Ze hebben het op het moment erg druk en komen ook monteurs te kort.

    Ik hoor totaal geen vreemde geluiden van achter komen. Geen lagergeluid, tikken of iets dergelijks. Nu alsnog hopen dat er niet meer kapot is.
     
  20. de excuus dat ze het druk hebben en tekort aan monteurs heeft niks te maken met het missen van de echte oorzaak van het probleem.
    dat je geen vreemde geluiden van achter hebt gehoord is logisch ivm het geen defect wiellager is.
     

Deel Deze Pagina