1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke polijstmachine?

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door bws723, 4 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beste leden,

    Sinds kort hebben wij een Fiesta MK7 erbij waarbij de lak een opfrisbeurt nodig heeft.
    Nu wil ik een polijstmachinesetje via Carclean aanschaffen, echter snap ik er niets van.

    Ik heb de volgende 4 op het oog, maar kon nergens ervaringen vinden;

    Monello LDA1000 Dual Action Polisher Advanced Kit | Carclean.com

    Monello LDA1000 Dual Action Polisher Basic Kit , (carclean.com)

    Polishing Power DAP500 EL Monello Raffini Starterskit | Carclean.com

    Polishing Power DAP EVO Monello Raffini Evolution Pack | Carclean.com

    Heeft iemand ervaring met deze polijstmachines? Welke is handig voor thuisgebruik? (ben geen proffessionaal en wil dat zeker niet worden haha)

    Verschil tussen 2 Monello setjes is dat ene wel de Medium polijstpasta en pad heeft en andere enkel fijn en grof.

    DAP500 zou maar 500Watt zijn, is dit erg?

    En DAP EVO zag ik vaker voorbij komen maar geen ervaringen gezien..

    Persoonlijk vind ik Monello LDA1000 mooi uitzien, maar dat is natuurlijk een bijzaak.
     
    Jackie D vindt dit leuk.
  2. Hey, heb zelf de EVO en die heb ik los besteld. Pads en polijstmiddel zelf uitgezocht en apart bijbesteld.
    De Monello polisher ziet er zeker mooi uit in het zwart maar dat is volgens mij alleen het kleurtje van de machine. (Niet in verdiept)
    De EVO bevalt mij erg goed en doe je wat mij betreft zeker geen miskoop aan. De 500 kan ook natuurlijk maar die heeft iets minder power. Ik denk overigens dat dat voor sporadisch en hobbymatig gebruik niet eens een probleem hoeft te zijn.
    Als de lak enkel een opfrisbeurt nodig heeft zou ik sowieso al niet beginnen aan meerdere 'stages' maar eerst eens beginnen met een 'one step'.
    Bijvoorbeeld Sonax Perfect Finish in een kleine fles en dan wat verschillende pads bestellen. Bijvoorbeeld medium en soft en dan kijken naar het resultaat. De pads doen meer dan het polijstmiddel.
    Ik zou niet gaan proberen om voor 100% te gaan qua correctie maar gaan voor een 'paint enhancement'.
    Weet zeker dat je blij zult zijn met het resultaat.
    Succes
     
    bws723 vindt dit leuk.
  3. Heel erg bedankt voor jouw uitgebreide reactie, die neem ik zeker mee in mijn afweging!!
     
    Jackie D vindt dit leuk.
  4. Let wel, ik doe dit ook uit (uit de hand gelopen hobby.:mrgreen:) is puur eigen ervaring.
    @Pibo_Focus_CC is een pro en die kan je vast nog verder op weg helpen.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  5. Ik heb de DAP evo mini, de DAP 500 en 900 terbeschikking en bevallen prima. Wel zit er veel kwaliteit verschil in de pads.
    Tip…..als je het goed wil doen clinic volgen en wat goede YouTube filmpjes kijken.
    Succes :thumbup::thumbup:
     
  6. bws723 vindt dit leuk.
  7. Ik zag Youtube clipjes van die review en dacht huh wat is dit nou. Maar nu ik hele review erbij zie zijn de clipjes opeens heel logisch:schater:
     
  8. Iedereen kan materiaal kopen en aan de slag gaan met de auto. Echter het zijn de handjes/vakkennis die het hem doen.
    Materiaal aanschaffen en gebruiken resulteert toch vaak niet in het beoogde einddoel. Wat ik wil zeggen, je kan voorbeeld bij de doe het zelver ook spullen kopen voor je klus? Maakt je dat een top loodgieter, timmerman, of elektricien ?

    Ik vind het lastig om te adviseren omtrent gebruik van welk merk. (zonder tegen de kop te stoten, aangezien er veel in poetsland hele korte lontjes hebben mbt betweetgehalte)
    Alles is afhankelijk wat je wil bereiken met welke middelen gecombineerd met vakkennis, productkennis en chemiekennis.
    Een kennisbank zoals bv die van CC is een handleiding die vaak kort en slecht gelezen wordt en gebaseerd is op honderden eigen mening(en)

    Wil je als "nieuweling" in de deze (hobby)wereld aan de slag gaan met een (eigen) auto. Ga dan vooral eerst oefenen op een plaatdeel bij de sloop vandaan/ schadeherstel bedrijf of een workshop volgen die je een beetje inzicht geven hoe het werkt.

    Uit eigen ervaring als autopoets opleider (B2B) merk ik dat veel nat gaan op die zogenaamde kennisbanken. ( bekende klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt)
    Ik leer vaak dingen af als aanleren.

    @bws723 Wellicht een overweging om een workshop volgen.
     
    M.Blaak, gerardTDCI en bws723 vinden dit leuk.
  9. Laat mij dan maar zo'n betweetgehalte hebben (gelukkig een heeeeel lang lontje :rolleyes:) : met een DAP kan je niet veel schade veroorzaken, tenzij je de machine op de auto laat vallen.

    Tuurlijk komt er meer bij kijken dan zomaar de machine op de auto zetten en rammen maar, dat is die techniek. Maar ergens moet je beginnen en dan is de DAP na handpolish, de veiligste manier.

    Belangrijker is de voorbereidingen (de lak moet super schoon zijn) en je moet handig zijn (niet de pads op de grond laten vallen of de klei).
    Ik neem aan dat je al wat verder bent in het wassen van auto's, maar kan er natuurlijk naast zitten :mrgreen:

    Voor een non professional hobbyist is het een leuke starterskit. Maar idd, hierna komt veel proberen. En ben je dat bereid op je eigen auto aan te durfen? Zo zal je bv merken hoe groot een auto dan wel is en hoeveel tijd er in gaat zitten.

    Maar niets is leuker dan je auto weer steeds mooier te zien worden en je kan de machine ook simpel gebruiken om wax producten aan te brengen: je hoeft niet altijd perse te polijsten. Gevaar zit er eerder in dat je het te leuk vind en je er je werk van wilt maken ;)

    Greetz Emiel
     
    Rob-RS vindt dit leuk.
  10. Ik heb in verre verleden als een beunhaas een Passat gepolijst. Dat was wassen/drogen en met grove 3M pasta eroverheen polijsten. Thats it. Auto glom, maar niet lang.

    Het betreft gelukkig maar een Fiesta, op Mondeo station ga ik het niet wagen, ik denk dat ik dat dagen te kort kom om alles goed te doen haha.

    Fiesta heeft last van vogelpoep vlekken en swirls. Zie foto.

    Ik heb eerder mijn Focus MK2 met de 2 emmers methode gewassen en gekleid, ik weet dat het tijd kost.

    Mij gaat het in dit geval meer of de producten die ik op het oog heb wel goed genoeg zijn voor de klus.

    Bedoeling is om de auto te wassen/kleien/polijsten en dan voorzien van wax.

    Als ik zo bekijk dam zou de advanced kit van Monello voldoende moeten zijn. Klei koop ik ook van Monello en wax heb ik thuis liggen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Die vogelpoep wordt wel een uitdaging
     
  12. Yes, dat dacht ik ook al. Het hoeft niet 100% weg te zijn. Waarschijnlijk zal ik nog met schuurpapier 2000 even natschuren.
     
  13. Voor je gaat schuren, eerst een lakmeter scoren.

    De LDA en DAP zijn sterk genoeg om de klus te klaren. De LDA is wat aan de kleine kant (zal dus meer vlakken moeten maken) en de DAP's in het algemeen maken best wat herrie dus oordopjes of een koptelefoon is aan te raden.

    Verder prima kwaliteit en de service bij CC is verder goed, mocht je tegen problemen oplopen.

    Greetz Emiel
     
    bws723 vindt dit leuk.
  14. Gefeliciteerd met je aankoop. Veel plezier en succes:mrgreen:
     
    bws723 vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina