1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke olie / -filter 1.6 TDCI

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Willem12, 22 apr 2020.

Tags:
  1. Dag allemaal.
    Ik ben sinds een jaar in het bezit van een focus (bj ‘13) 1.6 TDCI.
    Ik begreep al dat het onderhoud voor deze auto erg belangrijk is.
    Welke olie (ik mees 5W30) zouden julie hiervoor aanraden (Castrol, Kroon, eigen merk Ford formula f?)
    Iemand ook ervaringen met het merk van de filter?

    Ik hoor het graag en alvast bedankt voor de reacties!
     
  2. kroon-oil.com geeft perfect weer welke olie
    en filter is inzetfilter, dop 27 uit mijn hoofd was dat.
    filter van elk bekend merk is goed. het is iets standaards, verkeerde filter bestaat eigenlijk niet.
     
  3. zelf gebruik ik in ijn 1.6 tdci
    Mobil super 3000 formula FE 5W30
    voldoet aan FORD specificatie 913D:913 C

    let op juiste specificatie : formula FE !
    sommige garages leveren en vullen met de benzine variant omdat ze maar een soort in voorraad(willen) hebben.
     
  4. bij de 1.6tdci is niet zo extreem erg welke olie er precies in gaat. als hij niet direct aan specificatie voldoet maar wel 5w30 is. is de wereld niet vergaan
    bij de 1.6tdci is 20.000km interval of beter bij nog minder km's te verversen

    bij de direct ingespoten benzine motor is het wel belangrijker ivm 30.000km interval en ook interne egr voor vervuiling op de kleppen kan zorgen.
    bij de 1.6tdci is er een extern egr dus de vervuiling van roet komt toch altijd in de inlaat terecht en dus voor verminderde vermogen.

    garage heeft gewoon 5w30 standaard. gaan niet speciaal andere olie voor pakken, als dat wel zo is vragen ze extra voor, ivm dan duurder per liter uitkomt.
     
  5. 1 smeeroliesoort is goed voor alle motoren !
    trucker0ner, je bevestigt hier het verhaal van de beunhaasgarage
    de 1.6 tdci is wel gevoelig voor de juiste smeerolie.
    en verversen kan je ivm de te kleine carterinhoud het beste bij 10.000 km doen
    dan loop je gelijk met de onderhouds beurten van 20.000.
    voor geen enkele diesel is het goed om er smeerolie voor benzine motoren in te gooien
    diesel en benzine smeerolie bevatten verschilende dopes (toevoegingen)
    die bij verkeerde smeerolie er in gooien juist negatief kunnen werken of ontbreken
    ga je licht eens opsteken bij ford nederland, motor revisiebedrijven
    of de distributeur voor nederland van mobil, den hartog in groot ammers
    zelf ben ik 10 jaar leverancier van gasolie, diesel en smeerolie geweest.
     
  6. als topic starter via shell of kroon-oil oilecheck doet op basis van kenteken.
    dan komt hij eigenlijk altijd bij de juiste olie uit.

    @wika
    als automonteur heb ik nog nooit gezien aparte olie voor diesel of benzine
    https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/84/avanza-msp-5w-30/725/
    zelf bij kroon-oil staat dat het voor benzine-en dieselmotor is.
    als jij gelijk hebt dan wil dat zeggen dat elke garage in Nederland een beunbedrijf is, zelfs de dealers.
    bij de 1.6tdci (of zoals ik hem ken 1.6hdi, exact zelfde motor) heb ik gezien dat er zowel 10w40 als 5w30 erin werd gedaan door universele garages. motor liep in beide gevallen net zo goed

    in een 1.6hdi(gelijk aan 1.6tdci) ging dezelfde olie als in 1.6thp (vergelijkbaar aan 1.6ecoboost) beide kwamen uit een 5000liter tank. olie die door fabrikant aanbevollen werd inc juiste specificatie.
    als je op de link klikt komt zelfs kroon-oil met het zelfde olie voor zowel de benzine als dieselmotor
    Kijk je bij ford naar de 1.6econetic en de 2.0duratec he. beide gevallen kom je uit op duranza lsp 5w30, dat die erin mag volgens hun.
    bij de 1.6tdci is interval 20.000 bij zwaar gebruik is het 15.000km. als we keken naar wat zwaar was, was dat veel ritten van 50km of minder. dus in NL was elke auto beter af aan zwaar

    als kroon-oil verkeerd doet dan doet shell het ook verkeerd. beveelt voor 2.0duratec of de 1.6econetic beide gevallen de Helix Ultra Professional AF 5W-30 aan.
    brandstof bezitten idd andere dopes maar olie zit dopes in die voor beide motoren kunnen. interval bij diesel is vaak lager als benzine ivm die olie veel meer vervuilder is.

    als dit niet klopt is er bij audit ook nooit gecheckt ernaar.
    Heb in al die jaren nooit gehoort dat motor erdoor kapot is gelopen.
    ga je kijken naar de natte distributieriem, dan zou dope idd iets kunnen betekenen.
    voor de levensduur,rest niet

    dit geval gaat het puur alleen om 5w30
    zowel 10w40 als 5w40 als 0w30 is in beide motoren gegaan.
    periode heb ik meegemaakt dat we van 15w40 langzaam naar 0w30 zijn gegaan.
    mijn auto moet 5w20 erin dus dat gaat erin.

    heb je voorbeelden waar verkeerde olie voor problemen heeft gezorgd ben ik daar nartuurlijk zeer benieuwd naar
    je mag altijd een PM sturen

    maar goed hier kunnen we lang over doorgaan, en beste is om on-topic te houden voor de topic starter
     
  7. Is er een groot verschil tussen de 1.6 tdci. En de 1.5 tdci? Ik heb de laatste variant in een 2015 3.2 model (met stop start) en daar moest volgens de castrol website de: castrol magnatec stop-start 0w-30 D in.
     
  8. 1.6tdci is 16 klepper en met de 1.5tdci als ik het goed zie is het de 1.6c ted4 van psa.
    Dat is een 8klepper.
    Qua onderblok zit er geen groot verschil in. Alles wat erom zit is puur voor lagere uitstoot
     
  9. Lijkt me sterk dat de 1.5 maar een 8-klepper is. Is recenter en performanter dan de 1.6 en dat was ook een 16-klepper.
    8-kleppers worden volgens mij al meer als 20 jaar niet meer gemaakt.
    Correct me of I'm wrong...
     
  10. @Hollender
    check maar op google met 1.5tdci cylinder head genoeg voorbeelden te zien
    [​IMG]
    kort gezegd is 8klepper voor trekkracht onderin en 16klepper voor trekkracht bovenin.
    vermogen is trekkracht x toerental

    met atmosferische motor kreeg je met 8klepper niet voldoende lucht aangezogen als de zuigers klein waren. dus je verloor wat in hoge toerenbereik qua vermogen
    de kosten zijn er van veel lager. minder onderdelen en minder complex kop.
    vandaar dat er kleppen bij kwamen, de 16klepper.

    dankzij de turbo kan er veel meer lucht in de motor geblazen worden, hierdoor is de nadeel van de 8klepper weg.
    daarbij diesel rij je nooit boven de 3000-3500rpm ivm geen vermogen winst heeft.

    20jaar geleden zijn ze dus de 8klepper aan het uitfaseren en overgestapt naar de 16klepper.
    alleen door de kosten en verbetering in turbo aansturing zijn ze terug.
     
  11. De 1.6 tdci vanaf 2011 is ook een 8 Klepper. Lekker compact !
    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  12. @trucker0werner
    Helemaal nieuw voor mij, weer wat bijgeleerd.
    Dank voor de uitleg!
     
  13. Duidelijk, bedankt iedereen voor de reacties!
     
    Menno1 en jeroenbreuer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina