1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke benzine motor: 1.6, 1.8 of 1.8 FlexiFuel?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HocusPocus, 4 jun 2018.

  1. Jazeker. Die turbo's draaien al heel snel mee, dat is nou net het mooie aan de moderne motoren.
    Die 1.8 is een hoogtoerige motor. Die doet onderin ook niet veel zoals eigenlijk alle atmosferische 16V motoren. Als je het koppel nodig hebt moet je het ding boven 4000 toeren houden.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  2. Dus in theorie zou een 1.0 Ecoboost een betere caravan trekker zijn dan een 1.8 Duratec?
     
  3. Hieronder de vermogen/koppel grakieken van zowel de 1.8 Duratec HE als de 1.0 ECOboost.


    [​IMG]

    1.8 Duratec HE


    [​IMG]
    1.0 ECOboost



    Zoals op de grafieken te zien is heeft de 1.0 ECOboost een heel breed toerengebied waarop het maximale koppel beschikbaar is. Vanaf ongeveer 1400 RPM is goed merkbaar dat de turbo mee gaat doen. Doordat het koppel over zo'n breed toerengebied beschikbaar is

    de 1.8 Duratec HE daarentegen heeft een totaal andere koppelkromme waarbij het koppel langzaam opbouwt en piekt bij 4000 RPM. Hierna neemt het koppel weer vrij snel af.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  4. Er is overigens niets mis met de 1.8 en ook daar kom je prima mee een berg op met een caravan. Wij hebben dat met een auto met een hoogtoerige 1.6 benzine met 132pk gedaan en dat ging prima. Je moet alleen niet bang zijn om het ding boven 3500 tpm te houden als het nodig is boven 4000 tpm. Die van ons kon je zonder dat de motor mopperde met 5000tpm een berg op laten rijden, zelfs een keer in zijn twee met 6000 tpm omdat het even niet anders kon.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  5. Ik was niet van plan om een caravan achter de Focus te hangen maar ik vind het wel erg interessante informatie. Ongelooflijk wat ze tegenwoordig uit die kleine motoren weten te halen.
     
  6. @JW , mooie afbeelding van de koppelkromme, die was ik nog niet tegengekomen
    het betekent dat hij pakweg tussen de 2500 en 6000 toeren een koppel van 150 Nm of meer heeft, dat valt me niet tegen en strookt idd goed met de rij-beleving.

    Qua koppel, zeker bij lage toeren is een turbomotor een atmosferische motor ruimschoots de baas, maar bij afdalen met een zware caravan ben je eigenlijk beter af met een atmosferische motor, die remt nl veel beter op de motor

    @HocusPocus , met een juiste ELM interface (met schakelaar) en het programma Forscan kun je de software-versie van je PCM wel aflezen, maar niet updaten.
    Het IDS programma van Ford zoekt en installeert zelf de juiste update die exact past bij de betreffende motor.
    Ik zal via PB je morgen even de software-versie sturen die erop zat toen ik hem net gekocht had en die de problemen gaf. Na de update heb ik hem niet meer uitgelezen, aangezien alle problemen waren verdwenen.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  7. Ik weet niet of de trekhaak onder onze Focus standaard af fabriek is geleverd of later gemonteerd is door de vorige eigenaar. Elders op het forum las ik dat er voor een C-Max dan mogelijk ook extra koeling moet worden geplaatst.

    Moet dit voor de Focus 2 met 1.8 ook of was dat uitsluitend voor de nieuwere 1.0 en 1.5 turbo motoren?
     
  8. Alleen voor de Ecoboost en voornamelijk bij de 1.0 een 1.6 afhankelijk van productiedatum. Bij de 1.5 gaat het alleen om de automaat en niet om de koeling van de motor.
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  9. Oké, dankjewel voor de snelle reactie.
     

Deel Deze Pagina