1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke bandenmaat met 18 inch??

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door RobertVlasblom, 12 jan 2021.

  1. #1 RobertVlasblom, 12 jan 2021
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
    Ik heb eindelijk een mooi setje 18 inch wielen. Maar ik hoor 2 geluiden. Ford schrijft voor 2354018 maar ik hoor ook 2254018. De 235 heeft wel een teller afwijking van 2 procent en en 225 niet. Waarom dan 235 volgens Ford? En wat doet het met het zicht? Ziet het er niet gek uit?[​IMG]

    Ze komen onder mijn 125pk ecoboost mk3
    Als iemand foto's heeft hoe het verschil eruit ziet graag...

    alvast bedankt
     
  2. Oh ik zie dat ik hem in de verkeerde rubriek heb gepost... Mijn excuus!!
     
  3. Hij is verplaatst naar het juiste topic
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  4. Ik denk niet dat je het verschil van 40% van 10 mm [4 mm] ziet
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  5. Dank u wel!
     
  6. Ja.... Als je het zo bekijkt is het niet veel inderdaad... Zou je het in trekkracht merken... of is dat wel erg ver gezocht
     
  7. Het verschil van 4 mm is de bandhoogte. Een wiel met bandenmaat 225-40-18 is dus daadwerkelijk 8 mm in diameter kleiner als een wiel met bandenmaat 235-40-18.


    Zelf rij ik al enkele jaren met bandenmaat 225-40-18 onder mijn Focus 3. Naar mijn mening heeft deze bandenmaat de volgende voordelen t.o.v. 235-40-18:

    * Bandenmaat 225-40-18 is veel gangbaarder en daarmee ook aanzienlijk goedkoper als bandenmaat 235-40-18.
    * Bandenmaat 225-40-18 is wat minder gevoelig voor spoorvorming als bandenmaat 235-40-18.

    Wat voor mij overigens de doorslag gaf is dat de auto met bandenmaat 225-40-18 4 mm lager ligt. In combinatie met Eibach Pro-Kit verlagingsveren ligt mijn auto in totaal net geen 40 mm lager als origineel.


    Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar persoonlijk vind ik dat 18 Inch wielen (ongeacht of er 225-40-18 of 235-40-18 banden op liggen) er optisch minder mooi uitziet en schreeuwt om een verlaging.
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  8. Het verschil is verwaarloosbaar
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  9. Op zich is 2% teller afwijking niet veel, misschien heb je nu wel al een afwijking en trek je het een beetje bij zelfs. Ben altijd wel voorstander van een teller die realistisch is, mits je niet harder rijdt dan de teller aangeeft (scheelt je de nodige boetes [emoji6]).

    Ik heb eens ergens gelezen dat de grootte van de velg vanaf een bepaalde maat "tegen je kan werken". Dwz dat de velg toeneemt in gewicht tov de band. Kinkt op zich ook wel logisch. Een 15 inch velg heb je over het algemeen (afhankelijk van de vorm) minder materiaal voor nodig dan een 18 inch. De band neemt alleen iets van materiaal af in de wang, aangezien je niet te veel wilt afwijken in de totale hoogte en omtrek van de band om je teller goed te laten blijven werken. Je kunt ook niet te veel materiaal van de velg wegnemen, hij moet wel sterk genoeg blijven [emoji6]. Tegenwoordig kun je met generative design uit laten rekenen hoeveel materiaal je minimaal nodig hebt en het onderdeel sterk genoeg is en voldoet aan het hele krachtenspel.

    Het extra gewicht van de (te) grote velg schijn je te kunnen voelen dat het meer moeite kost om m aan te drijven tov een kleinere maat. Zal minimaal zijn maar toch en als je geen vergelijk kunt maken valt het je misschien alleen in het begin op en na een tijdje weet je niet beter.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  10. Ik weet niet of je het al uitgerekend hebt, zo nee dan kan je dat o.a. hier doen.
    Om een beeld te krijgen van de teller afwijking. ;)
     
  11. teller afwijking is met 235 2 procent en met 225 0.5 procent. maar waarom zou ford dan 235 voorschrijven...
     
  12. Dat durf ik je niet te zeggen. 225 is wel een maat die bij de MK2 veel werd gebruikt. Sinds ik de MK3 rijd, 1.6, 2.0 en 2.3, heb ik altijd affabriek een 235 band gehad (18” en 19”)

    Overigens is het wel mogelijk om de omtrek software matig aan te passen.
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  13. Ze komen onder een mk3 wagon 125pk ecoboost... weet even niet waar ik nu verstandig aan doet.. Dat wist ik niet dat hij software matig aan te passen is thanks voor de tip.
     
  14. #14 Iodokus, 12 jan 2021
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
    Ik weet niet of de dealer dat kan of wil, maar er zijn genoeg mensen op het forum die dergelijke aanpassing kunnen uitvoeren. Gezien de geringe afwijking denk ik overigens niet dat echt nodig is.
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  15. zelf zit ik met de vraag ook 225 scheelt bijna 120euro voor 4banden in je voordeel.
    qua software kan je het aanpassen met forscan, ucds of dergelijks.
    [​IMG]
    Als je zou uitrekenen is de 235 2027mm in omtrek en de 225 is 2002mm in omtrek.
    Gekke is dat bij tire circumference 64 en 65 beide exact uitgerekende omtrek hebben van 2019mm alleen staan wel andere waardes erin.
    Denk te maken heeft dat als je omtrek uitrekent je onbelast doet. Echter deze omtrek mogelijk is als je met de auto 1 rotatie maakt hoeveel mm het echt is. Dit ivm als band in veert/deukt op de weg. De straal tot hart van wiel kleiner wordt en dus kleinere omtrek hebt.
    Wel zijn het veel 2 a 5% wat het afwijkt met de gegeven waarde bij betreffende bandenmaat

    235 wat ik nu heb, heb ik ongeveer 5% afwijking. als ik naar 225 ga zal me afwijking groter worden. Dit ivm straal 4mm kleiner wordt en dus per rotatie minder mm af leg.
    Dat zou 1.25% meer zijn ten opzichte van 235. Dus 100 op teller was 95 zal daarna 94 echte km's zijn.

    Zelf geen idee of @JW hier over de ingestelde bandenmaat iets meer over weet, of hij dat anders heeft ingesteld.
    persoonlijk zeg ik altijd dat zolang je maar minder dan 2% van de affabriek maat blijft is het niet zo erg met je teller, hoef je niks aan te passen.

    bijkomend voordeel met 225 is dat smallere band vaak lagere rolweerstand bied en dus kans op brandstofbesparing. Met sturen schuurt minder rubber op de weg, dus iets makkelijker met sturen.
    Al is dit vooral goed merkbaar als je van 195 overstapt naar 255 of dergelijks grote verschil. Dit verschil van 235 naar 225 zal misschien verwaarloosbaar zijn met dat je het tijdens het rijden voelt/merkt
     
  16. Dat is makkelijk te bepalen, misschien niet zo nauwkeurig maar maak met een stift of krijtje een streep op de band en op straat en duw de auto zodanig dat de streep op de wiel weer richting straat wijst en meet de afstand op, let wel hoe meer omwentelingen je doet hoe nauwkeuriger de meting wordt [ :think: wel onthouden hoeveel keer het streep gedraaid is :badgrin: ]
     
  17. Volgens mij loopt het wel los met hoeveel de afwijking is ivm het "indeuken" van de band. De totale omtrek zal echt niet veel veranderen, de band is misschien iets platter op de plek waar hij contact maakt met de grond. Maar goed, meten is weten [emoji423]

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  18. Ik heb ook de 225-40-18. Het maakt nauwelijks verschil, behalve in de prijs: 235-40-18 is echt een klap duurder!
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  19. Ik heb als het goed is nog wel ergens een lijstje met configuratie parameters voor bandenmaten welke niet in FoCCCus, Forscan, UCDS of IDS vermeld staan. Door de juiste configuratie parameter handmatig in te voeren kan je dan ook bandenmaten configureren welke niet in het lijstje staan.

    Overigens is het verschil op de snelheidsmeter nihil. Voorheen had ik bandenmaat 205-55-16 geconfigureerd omdat deze bandenmaat de dichtstbijzijnde omtrek had. Echter nadat ik handmatig de juiste parameter heb ingevoerd is de GPS snelheid (bij dezelfde snelheid op de Cruise Control) 1 KM/H toegenomen.
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  20. Kwam zelf ook een spreadsheet tegen die werd gebruikt voor f150 en dergelijke trucks de bandenmaat in te voeren.
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mWnuQZlDTUGjKjmJje1QJIR8Z2c7Kf8KBZxKnw_8EqU/edit#gid=0
    Geen idee of dit iets ook voor de focus is en/of het gebruikt kan worden.

    Zoals berrychello zegt dat het verschil voornamelijk in je portomonee te voelen is.
    Heb je 235 op liggen en je vervangt 2 banden moet je altijd 235 pakken.
    Ga je alle 4 vervangen alleen dan kun je 225 of 235 kiezen.
    Mijn voorbanden komen eraan. Ff keer meten hie erg de achterbanden zijn. Als daar nog 4mm op zit. Dan gaan er dus maar 2x 235 nieuw gemonteerd worden. Als ze rond de 3mm dan zal 4x225 pas overwogen worden
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina