1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke banden nemen? Of velgen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Stefrutten, 28 dec 2019.

  1. Ik zou graag willen weten welke banden 't best zijn voor een sedan uit 2012. Ik moet binnenkort andere banden nemen maar twijfel. Op het moment zitten er Michelin primacy hp en Michelin primacy 3 215 50 17 95 en 91 onder.

    Ik twijfel tussen dunlop sport bluresponse 215 50 17 95w xl en goodyear efficiënt grip performance 95w xl.

    Maar wat me opviel en vraag. Is bijvoorbeeld dunlop sport bluresponse 225 50 17 98w xl mfs ook mogelijk. Ik weet dat de band breder is maar hij toch 8 euro goedkoper en heeft eigenlijk iets betere eigenschap met velgrandbescherming.

    Maar stel, ik zou 18inch willen nemen zie link
    18" Originele Ford Focus C-max Mondeo ST Velgen 5x108
    € 499,00
    http://link.marktplaats.nl/m1285717...dium=android_social&utm_campaign=socialbutton

    Hoe is vredestrein banden eronder qua ligging en verbruik? En is dit eventueel raadbaar voor een sedan. Ik kan namelijk voor me huidige set inruilen en 275 ervoor krijgen. Ja ze hebben wat stoeprand schade maar als dit meevalt in 't echt wil ik 't best overwegen namelijk.
     
  2. Banden blijft heel persoonlijk. Ik heb vredenstrein quattrac 5 onder mijn sedan.
     
  3. Als je van een 215/50-17 naar een 225/50-17 gaat dan klopt de omtrek en dus ook je snelheidsmeter niet meer.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  4. Ik zou persoonlijk bij michelins blijven.
    Ik heb nu andere winterbanden gekocht. De eerste waren michelins, en sinds kort een ander merk. Ik merk dat de michelins zachter waren.
    Die ik nu heb zijn stugger.
     
  5. Banden blijft inderdaad iets persoonlijks...

    Toen ik deze auto 3 jaar terug kocht wilde ik er absoluut Michelin Crossclimate+ onder hebben.... een dure band maar tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad!

    Eerste jaar mee op wintersport geweest en er lag VEEL sneeuw maar de kettingen nooit nodig gehad.

    Toevallig vorige week 2 nieuwe voorbanden er onder laten zetten want die waren op (niet tot op de draad maar 2 mm vind ik te weinig). Ik vind 3 jaar erg netjes voor 4 seizoenen banden (voorbanden in dit geval)
     
  6. Michelin zijn idd zachter dan continental en pirelli in het algemeen. Zelf ben ik wel over eens dat met michelin altijd wel goed zit.
    Crossclimate hoor ik veel goeie dingen over en mag nog met wintersport op blijven zitten.

    Zelf geen winterbanden fan. Maar weet wel dat ik op mijn auto als de banden op zijn naar een iets smaller wil gaan. Met de gedachte dat brandstofverbruik lager kan uitpakken en per stuk goedkoper zijn.
     
  7. Het verschil tussen 215/50 -17 en 225 /50-17 is zoals ik het zie alleen de breedte. De hoogte van de band (50) en velgmaat (17) zijn gelijk. dus zou geen invloed hebben op de omtrek en dus de snelheid.
     
  8. Scheelt toch wel iets. Op bijvoorbeeld https://tiresize.com/comparison/ kun je makkelijk beide bandafmetingen vergelijken. De bredere 225 heeft dus + 1.6 % meer diameter.

    Als ik van wielen wissel dan gebruik ik mijn OBD stekker om de wielafmetingen in de boordcomputer aan te passen.
     
    jeroenbreuer en Ghosty J vinden dit leuk.
  9. Het getal 50 achter de schuine streep in geen hoogtemaat maar een percentage.De hoogte van de wang is dan het percentage van de breedte
    In dit geval 50% van 215 of 225
     
  10. Verachil van 2% wordt als maximum gezien.
    Het kan zowel positief als negayief zijn.
    Dit tel je bij de snelheid bij of eraf.

    1.6% meer omtrek wil dus zeggen dat als de auto 100kmh aangeeft je wielen. 1.6% meer afleggen.
    Teller geeft altijd 3 tot 5kmh verschil met werkelijkheid.
    Met andere maat zal de afwijking dichter bij werkelijkheid zitten
     
  11. Op mijn vorige Focus 2 heb ik een setje Michelin Crossclimates op gereden, prima banden, wel gaan ze wat cuppen maar dat stoort me niet zo.
     
  12. #12 Stefrutten, 9 jan 2020
    Laatst bewerkt: 9 jan 2020
    Maar waarom zou ik dat moeten doen. Heb geen tpm sensoren, wel bandenspanning maar zit denk ik in de ABS ofzo. Wat ik vreemd vindt is dat op https://banden.autoweek.nl/banden-voor/ford/focus/ hier wel 225 aangegeven staat. Ik wil best bij de 215 blijven hoor, maar de dunlop 225 is iets stiller en heeft velg randbescherming tov 215.

    Waar ik anders ook aan twijfel is se https://banden.autoweek.nl/fulda/sportcontrol-2/215-55-r17-98y-227498/

    Ja voor de snelheid hoef ik het niet te doen haha. Maar als ik nu 80 rijdt op teller is volgens navigatie 76. Dus met een hogere band zou dat beter moeten kunnen kloppen als ik t goed begrijp?
     

  13. totaal geen last van cuppen gehad, maar ligt misschien aan mijn rijstijl ;)
     
  14. Mijn winterwielen hebben een kleinere diameter. Om de kilometerteller niet teveel te laten afwijken van de echte snelheid pas ik dit in de boordcomputer even aan.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  15. Met het verschil van 1,6% zou ik lekker de goedkopere nemen.
     
  16. Hoe pas je dit aan? Mijn winterwielen hebben een afwijking van -1,32% tov van mijn zomerwielen, zou mooi zijn als dit makkelijk is te corrigeren.
     
  17. Dat aanpassen in de boordcomputer, kan dat met iedere focus ?
    Heb nu een focus 3

     
  18. Zie trouwens op deze site dat het verschil maar -1.2% is, zit dus per calculator met dezelfde invulgegevens ook nog verschil in :confused:
     
  19. Zelf uitrekenen is natuurlijk ook niet zo moeilijk :)


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  20. Alleen als je obd stekker en een programma als Focccus of Forscan gebruikt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     

Deel Deze Pagina