Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wederom eigenaar van m'n oude Focus Mk1

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door FransBauer, 28 jun 2020.

  1. #1 FransBauer, 28 jun 2020
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
    Mijn vader heeft altijd trouw Ford gereden.
    Zelf maakte ik echter een paar omzwervingen (mini, Renault, etc), voordat ik uiteindelijk ook met het Ford virus aangestoken werd.
    Vijf jaar terug kocht ik toen mijn eerste Ford uit Flevoland:

    [​IMG]
    Ford Focus mk1, Phase II (facelift) in Futura uitvoering. Bouwjaar 2004, voorzien van immer onverwoestbare 1.6 Zetec blok.
    Ik werd de tweede eigenaar bij een kilometerstand van 133141 om precies te zijn.
    Duchtig ging ik mee tekeer op lands wegen. Ook vertoefde de Focus regelmatig in het buitenland:

    [​IMG]

    Keurig werden de kosten van de Focus bijgehouden:
    22/05/2015 - voor 45 euro shampoo wax
    01/06/2015 - voor 200 euro 147k 5w30 olie + lucht + interieur filter vervangen, bougies, einddemper
    12/06/2015 - voor 157 euro kamei armsteun
    27/11/2015 - voor 101 euro accu vervangen
    20/12/2015 - voor 25 euro verlichting achter en voor vervangen
    11/07/2016 - voor 283 euro onderhoud 161k + ruitenwisser motor vervangen, APK
    19/09/2016 - voor 83 euro gasklephuis en stappenmotor reinigen
    12/12/2017 - voor 775 euro winterbanden Continental Wintercontact TS860
    TOTAAL 1669 euro


    Na tijdje welbeschouwd de balans opgemaakt: met dik 35.000 kilometers per jaar kon ik beter naar een dieselvariant kijken.
    Maar dan moest hij ook rood zijn, dat stond vast! Bij een Ford dealer werd er een Focus MK2 diesel te koop aangeboden.
    Voor mijn Focus MK1 werd 1000 euro als inruil geboden.
    Later vernam ik dat de Focus MK1 voor 2000 euro aan een jong stel uit Drenthe verkocht is:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mooie upgrade die Mk2, dat wel. Op een gegeven begon ik de scherpte van de vorige Focus MK1 toch te missen.
    Kwestie van even wennen vertelde ik tegen mijzelf. In al die tijd wende het echter nooit....
    Vergeleken met de vorige generatie, kan ik maar moeilijk mijn vinger erop leggen wat de Focus Mk2 precies mist.
    Door verandering van werk ging ik minder rijden, waardoor een diesel overbodig werd.
    Weer aan het rondkijken voor Focus benzine. En ook gelijk sportiever, misschien dat-ie weer zo scherp zal rijden als de Mk1?

    Op Marktplaats werd er in de buurt een sportievere Focus MK2 te koop aangeboden.
    Kan best geen kwaad om even te kijken. Blijkt een geinige bak te zijn.
    Alles kwam vrij betrouwbaar over. Verbruik was wel aan wat hoge kant. Maar YOLO, je weet.
    En de verkoper blijkt ook ook veel water bij wijn te willen doen.

    Dus algauw een deal gesloten: de Focus MK2 diesel werd omgeruild voor een Focus MK2 ST:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kenners hier weten maar al te goed dat turboblokken goed te tjoenen zijn.
    Dus ik ging er ook aan friemelen:

    [​IMG]
    Dik 300 pk, 500 Nm en hoop modificaties verder, kon de Focus MK2 ST mij toch nog niet helemaal bekoren.
    Vergeleken met de MK1 rijdt de MK ST meer afwezig. Mk2 rijdt elektrisch, de Mk1 rijdt mechanischer.
    Maar soit, ik hield mijzelf voor dat ik met een gekietelde MK2 ST heus ook niet heel vreselijk te stellen heb.

    Tijdens de wekelijkse rondjes op Marktplaats, zag ik op een gegeven moment de oude Focus ineens weer:

    [​IMG]

    Ik heb de rode Focus met 175.000 ingeruild, staat-ie met 30.000 km erbij weer te koop.
    De advertentietekst riep echter veel vragen op. In de tekst werden er allerlei details tijdens mijn periode van bezit genoemd, wat simpelweg niet waar was.
    En wat nou van 2e eigenaar te koop? Ik was immers de 2e eigenaar.
    De daaropvolgende mailwisseling met de handelaar uit Rotterdam deed het vertrouwen ook weinig goeds.
    Ondanks de vele inconsistentheden kon ik de Focus maar niet loslaten.
    Immers, het was altijd een fijn sturende bak die mij nooit in steek heeft gelaten.

    Eerst moest ik voor mijzelf goed praten waarom, naast de MK2 ST, een tweede Focus erbij moest komen?
    Een 1.6 blokje rijdt natuurlijk veel zuiniger dan een 2.5 liter 5-cilinder turbo.
    En met 1031 kilo kost-ie in wegenbelasting ook geen drol zo.
    De MK1 als zuinige daily driver. En MK2 ST voor plezierritjes, want blijkbaar moest ik iets ook te compenseren hebben.
    Nu ik een tweede Focus uiteraard voor mijzelf goedgepraat heb, zocht ik de autohandelaar op.

    Eenmaal in Rotterdam aangekomen, zag ik tussen al die auto's MIJN FOCUS staan, scheel van het steeds bestaan.
    Alsof dit het moment was waar de Focus zijn hele leven op wachtte:

    [​IMG]

    Ik wendde vervolgens m'n blik op een vage Japanner ernaast. Hoort allemaal bij het spel.
    Voor de vorm stelde ik nog wat wat vragen over de Japanner, om vervolgens mijn geveinsde verbazing over de bijhorende prijs te uiten.
    Terwijl ik aanstalten maakte om weg te gaan, nog terloops even naar die ene rode auto gevraagd.
    Misschien dat het nog wat kan zijn? :think:

    Heel fideel vroeg de beste man of ik een proefrit aan wilde wagen.
    Hmmz, de vraagprijs van 1000 euro is ver boven m'n budget, zei ik iets luider dan normaal om zelfverzekerd te overkomen.
    Tevens wijs ik de beste man op missende zaken in het onderhoudsboekje.
    Dat ik nagelaten heb om het onderhoudsboekje bij te houden en dit later voor mij gunstig zou uitpakken, dat zou ik echt nooit kunnen bevroeden.
    Om m'n argument kracht bij te zetten, som ik nog onderdelen op die niet bij een Futura uitvoering thuis hoorden. Immers, in de advertentietekst stond dat de auto geheel origineel was.
    Dat ik die onderdelen echter zelf gemonteerd had, vertelde ik maar mooi niet bij :mrgreen:.

    Mijn geweten wist ik te sussen met de fijne constatering dat de handelaar bleef volhouden dat de Focus echt van de tweede eigenaar afkomstig was.
    Maar enfin, het werkt. Prijs werd bijgesteld en deden we voor 700 euries handjeklap.
    Na ternaamstelling bij de handelaar deelde ik mee dat ik hiermee de 2e én 4e eigenaar van de Focus werd. Toen viel het kwartje bij hem.

    Aandachtig keurde ik m'n nieuwe aanwinst nog eens. Vol verwachting klopte mijn hart.
    In vol ornaat keek de Focus mij aan. Bedachtzaam treelde ik het prille dashboard... richting het stuur dat stoutmoedig uitstak.
    Mijn vingers vouwden zich langzaam rondom de stiksels. Kordaat pakte ik het stuur aan.
    De voeten op pedalen trefzeker gepositioneerd, mijn kloeke borstkast fier vooruit, mijn Focus MK1 ging terug naar huis, bij zijn grote broer:

    [​IMG]
     
    Magure, DDewitt, focusfanrossum en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. #2 FransBauer, 28 jun 2020
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
    Aanvankelijk wilde ik de rode Focus MK1 standaard laten.
    Na m'n positieve ervaringen om Focus MK2 ST te tjoenen, kon ik niet nalaten om ook met de rode Focus te gaan friemelen.

    Eerst werd de Focus werd voorzien van een ultramoderne multimedia systeem. Android, Spotify, Chrome, navigatie, you name it:

    [​IMG]

    De Focus werd met een stevige onderhoudsbeurt verwend, dan is de Focus weer bij de pinken zo.
    Bij nader inzien mochten er ook best wat stoerdere velgen onder. Op Marktplaats vervolgens een leuk setje gescoord:

    [​IMG]

    Voor het mooie een likje verf eroverheen:

    [​IMG]

    Vervolgens nieuwe Ventus S1 EVO 3 banden eronder gekwakt, pimpin' my ride:
    [​IMG]

    Volgende stap? Die koplampen mogen best wat stoerder.
    @focusfanrossum had nog wel ST170 koplampen liggen.
    Bij hem zijn Focus mogen bewonderen die door hem tot ST170 omgebouwd was. Dikke propz.
    Hij was ook nog zo vriendelijk om de koplampen even in mijn rode Focus te monteren:

    [​IMG]

    Als volgende stap heeft @hoomer ook een goede set ST170 Recaro interieur in aanbieding, geheel leder.
    Dus dat ook even gelijk erin gegooid:

    [​IMG]

    In de zalige stoelen zit je nog vaster dan in de gevangenis:

    [​IMG]

    Wat de volgende stappen zullen zijn... over maandje vlam ik met de Focus naar Spanje :cool: .
    Dan zal ik onderweg vast nog genoeg inspiratie krijgen om nog aan te sleutelen.
    Die volgende stappen zal ik voortaan ook in dit topic bijhouden:

    [​IMG]
     
    focuskelp, Magure, SanderK en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. Mooi verhaal man:cool::thumbup:
     
  4. Leuk verhaal :), en proficiat met je oude...nieuwe :focus:
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  5. Mooie focus zo, en dik in de luxe zo :) ik heb evt nog de binnenste deurgrepen voor je ;) zowel de chrome als de aluminium variant. een setje verlaginsveren zou hem ook zeker niet misstaan ;)
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  6. Wat een verhaal man, leuk!
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  7. Erg leuk verhaal om te lezen. Veel plezier met beide
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  8. leuk verhaal man, en wat top dat je 'm weer terug hebt :thumbs:
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  9. Geniaal verhaal
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  10. Wat een mooi verhaal.....
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  11. Leuk wagentje met leuk verhaal.
    En graag gedaan :thumbs:
    P.s. die laatste foto heb je hier in de straat genomen :mrgreen:
     
    FransBauer vindt dit leuk.
  12. Leuk verhaal en wat grappig dat je je eerste auto weer terug hebt.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  13. Wat een mooi verhaal, en hoe tof dat je je oude auto weer terug hebt! Ik ben benieuwd of het rijgedrag klopt met je herinneringen. Normaal maak je dingen van vroegah altijd mooier.

    Mijn eerste auto rijdt ook nog steeds rond, ik weet nog steeds wie hem heeft (drie eigenaren en een opgeblazen motor verder) en ik droom ook wel eens dat ik hem weer terugkoop...

    Dit wordt alleen maar meer en meer. Ik blijf van mening dat auto's uit de periode 1995-2005 het fijnst rijden: wel de elektronische hulpjes die je wil, niet de elektronische hulpjes die je niet wil. Na die tijd nam de computer de auto over.
     
  14. Wat een mooi verhaal en leuk om te lezen!
     
  15. Geinig dat je je oude wagen nu weer als daily gebruikt!
    Dat je de Mk1 met 1.6 benzine niet kunt vergelijken met een Mk2, waar een veel zwaarder diesel-blok in het vooronder ligt, lijkt mij logisch. Het verschil tussen de Mk1 1.6 en Mk2 2.5T is op papier ruim 250kg! Maar daar staat dan ook 125pk extra tegenover. Dus ik ben heel benieuwd of je die zelfde rijervaring weet zult ervaren nu je zoveel vermogen gewend bent.
     
  16. Geniaal verhaal zeg, voldoet hij ook totaal aan je verwachting en is het precies zoals je in gedachten had?
     
  17. #17 FransBauer, 29 jun 2020
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
    De rode Focus mag vrij rap aanvoelen, maar dan merk je dat hij het verkeer maar tenauwernood kan bijbenen. Daardoor ga je afvragen of iedereen zo hard rijdt. Komt vooral omdat de rode Focus vrij direct rijdt, niet zo heel erg geïsoleerd.
    Vergeleken met de zwarte Focus ST, gaat de ST moeiteloos naar 180 km/h ofzo. Wanneer je opmerkt dat de auto's achter je verdwenen zijn, check je even voor de zekerheid de teller. Dan begin je pas te beseffen dat je een snelle auto rijdt.

    140 km/h in rode Focus voelt snel aan, in de ST voelt het vrij neutraal aan. In de zwarte Focus ST rij je meer in een cocon over het wegdek, ondanks de stuggere Bilstein B12 kit eronder. Afstandelijker dus.
    Hoe-ie vroeger reed, en zoals hij nu rijdt ,bedoel je? Ik kan uitstekend herinneren hoe de rode Focus rijdt. Maar telkens wanneer ik instap en wegrij, word ik toch telkens even verrast over z'n directe karakter en het verschil met moderne auto's van nu.
     
  18. wat een leuk verhaal ,oude liefde roest niet zeggen ze
     
  19. Herkenbaar. Mijn oude MK1 had ik verkocht aan een collegaatje. Wel moet ik zeggen dat de auto bij mij een volledig nieuw onderstel heeft gehad, wat ervoor zorgt dat de auto nog steeds scherp rijdt. Wat ik een maand geleden nog heb mogen ervaren.

    Mijn MK2 Wagon rijdt ook heerlijk en is zeker op de lange doordraaier op zijn minst net zo goed als de MK1. Maar het hele scherpe, zeg maar dat uitdagen wat de MK1 wel doet, heeft ie niet. Dit wordt dan weer goedgemaakt door de rpm happy 2.0 Duratec.

    Tot voor kort zou ik Hoomer gelijk geven dat het oudere spul scherper reed dan het moderne spul. Echter ik rij nu in een Fiesta MK8 ST Line met maar 100pk en ik durf te stellen dat deze scherper rijdt dan de focus MK1. En stiller en zuiniger.
     
    FransBauer en McGyver vinden dit leuk.
  20. Echt leuk weer je oude auto, oude liefde roest niet, zo heb ik het bij mijn eerst Ford Focus 2 fase 2 kelpgroen, heb nu een MK 3, maar toen ik hem ingeruild had en hem elke keer zag staan bij de Ford garage mis ik hem nog steeds, was een fijne auto, maar miste net de 6de versnelling, anders had ik hem nu nog gehad, heb hem 6 jaar gehad
     

Deel Deze Pagina