1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waterpomp vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door paul vingerhoets, 9 jul 2018.

  1. Motor 1.6 ecoboost 150 pk.

    Ben er gisteren achter gekomen dat de waterpomp een klein beetje lekt ,wat sporen net achter de aandrijfpoelie en op de kunstof buis die onder de krukaspoelie door loopt.

    Auto heeft 90k gelopen en 5 jaar oud vindt het vrij snel maar zal vervangen moeten worden ga over 3 weken met caravan onderweg

    Iemand hier al ervaring mee , vervangen van de waterpomp
     
  2. De waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem dus dan mag je die ook direct vervangen. Of is het de extra elektrische waterpomp die lekt?
     
  3. De waterpomp wordt naar mijn idee aangedreven door de multieriem niet door de distributie riem

    Het huis van de waterpomp zit blijkbaar wel een stukje achter de distri.riem en de monteur die ik vanmiddag aan de lijn had praatte over een stuk speciaalgereedschap om de pomp los te krijgen.

    Ik kreeg een prijs door voor de pomp van 184,25 euro en dan een 2 uur montage

    Mijn vrouw is vanmiddag nog langs geweest en na langdurig zoeken kwamen ze daar toch tot de conclusie dat het toch echt de waterpomp moest zijn
    En nu noemden ze een prijs van 287 eurie en 2 uur werk
    Als ik ga zoeken naar een pomp kom ik er tegen van 50 euro tot 110 euro dat is nogal een verschil voor een eenvoudige waterpomp
     
  4. over het algemeen zit de waterpomp tegenwoordig op de multiriem idd. voor elke type heeft het zijn moeilijkheden.
    kijk ik echter naar hoe het gemonteerd zit. dan zie ik idd dat het achter de distributieriem zit en dus dat deze ook los moet
    removal

    instal


    dus ja het kan zonder de riem te vervangen. moet wel goed markeren en vast zetten zodat hij niet tandje opschuift.
    99% is zeker dat ze zeggen dat je riem ook het beste meteen vervangen kan worden ivm het los moet. riem heeft een interval van 240.000km of 10jaar zo uit mijn hoofd. hij zit nu dus wel halveren wegen als ze hem opnieuw spannen is dus wel de vraag hoe lang houdt hij het vol.
     
  5. Niet geheel ontopic maar ik begrijp hieruit dat de 3.1 zowel een mechanische als elektrische waterpomp heeft. Wat is hier de toevoeging van, koelen als de motor uit is?
     
  6. Jep.helemaal juist
     
  7. Bij mij zit er ook een elektrische waterpomp op, maar wanneer de aanjager aanslaat om na te koelen doet deze pomp volgens mij niks.
     
  8. Elektrische pompje is maar klein en volgens mij voornamelijk voor de turbo ga je ook niet horen draaien.

    En inderdaad de dealer vindt dat de distributie ook maar meteen mee moet.
    De spanrol zit op het waterpomphuis geschroeft en zal eraf moeten. Nu heeft de focus nog geen 90 k gelopen en zou de riem er 2 ton op mogen blijven.
    Riem mee vervangen is een 4.5 uur werk tegen 700 euro beetje overdreven voor een waterpomp die nog geen 100 euro hoeft te kosten als ik die niet bij de dealer haal. Lekkage is minimaal en volgens dezelfde dealer zou het normaal zijn dat de pomp klein beetje water door laat.
    Denk dat ik m nog maar eens even laat zitten en in het oog houdt wat die gaat doen.
     
  9. Electrische waterpomp kun je na het afzetten van de motor horen, je moet dan wel goed bij de motor luisteren.
    Als ik zie dat ze 2uur doen over simpel waterpomp is 4.5uur wel overdreven. Misschien 4uur totaal.
    Zo op filmpje verwacht ik 3uur wel te moeten lukken. Alleen 700euro extra. Denk 700euro totaal dat kan op zich wel kloppen.

    Hoe dan ook ligte lekkage kan en is geen probleem idd. Als terugroepactue is gedaan moet hij melding geven als niveau ver is gezakt
     
  10. Dat verklaart een heleboel, ik meende dat het was om het hele blok te koelen. Bedankt!
     
  11. Is inderdaad 700 totaal pomp en riem
    Er moet nogal wat los ivm paspennen blijkbaar
    O.a. aandrijfas ?
    Motorsteun moet eraf snap ik en de koffiepauze zo kom ja al vlug op 4.5 uur zeker als ik er niet met mijn neus bovenop sta. De 2 ton gaat ie bij ons meest waarschijnlijk niet vieren dus maar eens overzien wat te gssn doen.
     
  12. De 1.6 TI-VCT, 1.0 ECOboost en 1.6 ECOboost motoren die in de Focus 3 zijn toegepast hebben een waterpomp welke wordt afgedicht d.m.v. een mechanical seal. Deze afdichting wordt d.m.v. koelvloeistof gesmeerd en gekoeld. De afdichting bestaat uit 2 zeer gladde harde schijven (vaak koolstof of keramiek) welke d.m.v. veerdruk tegen elkaar worden gedrukt. Een van de schijven is roterend en de andere stationair (stilstaand).

    Bij dit type afdichting is het normaal dat er een minimale hoeveelheid koelvloeistof tussen beide schijven komt om deze te smeren en te koelen. Zeker wanneer deze waterpompen nieuw zijn en de schijven nog niet volledig op elkaar zijn ingesleten kan er sprake zijn van wat (zeer gering) koelvloeistofverlies langs de afdichting. Het is dus volstrekt normaal dat er bij dit type pomp minimale sporen van (opgedroogde) koelvloeistof zichtbaar zijn.

    Ford heeft (vermoedelijk omdat er veel waterpompen ten onrechte werden vervangen) zelfs een TSB uitgebracht waarin de criteria staan vermeld waarbij de pomp dient te worden vervangen.
     
  13. Altijd fijn een forum waar je wijzer van wordt. Thanks @JW

    Duidelijk verhaal en als de dealer nou ook de moeite zou nemen om dergelijke info te delen dan zou dat een stuk soepeler gaan.

    Oke hij kent mij verder ook niet en het is natuurlijk lastig om in te schatten hoe iemand onderlegt is in in welke taal er gesproken kan worden.

    Er is een minimaal spoortje net onder de poelie te zien waar wat druppels opgedroogd zijn een stalagtietje om zomaar te zeggen. De slangetje svan de laatste modificatie geven ook wat witte sporen zal die ook nog eens goed bestuderen en eventueel vaster zetten zodat ik weet dat het daar ook niet vandaan komt
    Blij toe dat ik niet zo vlug ben in reparaties
     

Deel Deze Pagina