Alle 4 seizoenen banden blijven behelpen vind ik. Ik zou altijd opteren voor dedicated zomer en winterbanden.
Ik heb pirelli Cinturato's onder de Kuga liggen, nu al een jaar en die bevallen me prima!!!! weinig geluid en prima grip. Slijtage valt me 100% mee
Ligt er ook aan hoeveel je rijdt en waar vind ik. Ik rij erg weinig en dan zijn all seasons een prima oplossing want twee dedicated sets wordt dan erg prijzig en met de zachte winters zijn voor mij persoonlijk winterbanden echt overbodig. Maar als je veel rijdt kan ik me voorstellen dat het wel prettig is.
Zeker Edgar, ik kom van zuid Spanje (40oC) tot Val Thorens, een ski dorp op 2300 meter hoogte en dan ben je snel genezen van 4 seizoenen banden. Als ik alleen in NL en wellicht een weekendje Winterberg in Duitsland (hoewel je in Winterberg ook snel verrast kan worden) rijdt zou ik wellicht voor 4 seizoenen banden kiezen. Onze Fiat Panda staat trouwens op Vredestein Quatrac 5, dat gaat prima voor dat soort werk maar niet echt een auto met wat vermogen
Ik rij momenteel op de Pirelli Cinturato AllSeason SF2 235/40 R18 95Y XL, 3PMSF. Persoonlijk had ik er meer van verwacht t.o.v. de Michelin Pilot Sport 235/40 ZR18 95W m.b.t. het brandstofverbruik. Maar vooral op nat wegdek bij een omgevingstemperatuur lager dan 10°C hebben de Pirelli's duidelijk vele malen meer grip dan de Michelin's. Bij onze vorige Focus hadden we toen voor de zomer set de Michelin Pilot Sport 235/40 ZR18 95W vervangen door Pirelli Powergy 235/40 R18 95Y XL. Mijn hemel, wat was de impact groot op het brandstof verbruik. Vaak laat ik mij beïnvloeden door de labels die de fabrikanten afgeven. Tot een paar jaar terug kwam ik daardoor vaak uit op Hankook, maar nu dus vaak bij Pirelli. En bevalt goed.
In dit geval is het echt: het doel heiligt de middelen De winters in NL stellen niets meer voor, en naar echte wintersport gebieden gaan wij niet, uiteraard wel in de koudere periodes zoals nu naar Duitsland, dus in mijn geval voldoen de all season banden prima, en anders moet ik dus een set extra velgen met TPMS kopen en een set winter en zomerbanden, want de winterbanden die er nu op zitten gaan niet nog 1 seizoen mee om te voldoen aan volwaardige winterbanden.
Het belangrijkste wat ik aan verschil zie op de labels is grip op nat wegdek, met die Vredesteins die er nu onder liggen kan ik heerlijk glijden bij natwegdek boven de 10gr, even snel optrekken bij een rotonde is er niet bij, spinnen en nog eens spinnen bij te veel gas, en dat met een automaat. Maar goed om te horen dat ze bij meerdere bevallen, als ik ze vergelijk met andere merken, en ook kijk naar het soort profiel wat dan weer uitmaakt op het irritante cup geluid, dan lijkt het toch richting de Pirelli's te gaan
Toen ik voor mijn werk nog ongeveer 2,5 uur per dag op de weg zat had ik wel zomer en winterbanden. De veiligheid is toch het belangrijkste als je afhankelijk van de auto bent. Nu ik niet meer afhankelijk van de auto ben heb ik er 4 seizoenen onder en die bevallen erg goed
Ik heb een zomer-set met Vredestein Ultrac Pro en een winterset met Vredestein Quatrac all seasons. All seasons zijn in Nederland 95% van de tijd de betere keuze, ben er dit jaar ook mee naar Oostenrijk geweest en ook dat ging prima.
Ja, ligt er een beetje aan waar je komt misschien. In de hogere gebieden van Frankrijk (wij komen vaak tot 2300 meter) zou ik niet graag met 4 seizoenen banden willen rijden. De Ultrac Pro heb ik ook in 235/45ZR18 en die bevallen prima! Voor de wintersport heb ik 16” set Wintrac Pro, die bevallen ook prima. Dit weekend gaat m’n vriendin nog naar Winterberg en na thuiskomst gaan die banden er weer af.
Ik heb er nu een set Vredestein Wintrac Pro 225x55-R19 onder liggen, onder de Mazda vind ik ze echt slecht, terwijl ik meerdere Vredestein winterbanden heb gereden en toen zeer tevreden was over de banden, ook zomerbanden van Vredestein gehad, super banden....maar nu? misschien een combi auto/band, ik zou bijna zeggen dat het niet slechter kan...heel bizar
Die 19” staan waarschijnlijk best mooi maar je kan meestal beter een maatje teruggaan. Zelf ga ik van 18” zomerband naar 16” winterband en dan vooral ook een smallere band.
Zijn de originele velgen, ik heb voor deze ook niets anders liggen, dus houden we het bij deze 19" inch velgen, gewoon een maatje breder en naar XL banden gaan, kan ook bijna niet anders in deze maat
Nu 4 bijna Michelin Pilot Sport 5 235/40-18 banden, rijd toch wel weer een stuk beter dan de Pilot Sport 4 (die niet eens zo heel oud waren). Nu nog een beetje de juiste bandenspanning zien te vinden. Voor 2.5 en achter 2.2 (koud)
235/40R18 is een ST bandenmaat, daar kan je eventueel makkelijk de bandenspanning van opzoeken. Hoef je daar zelf niet naar te gaan onderzoeken
Ik gebruik de spanning zoals aangeven in het deursticker voor m'n ST-Line. Het boekje wijkt gek genoeg af van de deursticker. Maar dat rijdt niet zo lekker als voorheen dus om de rijeigenschappen op pijl te krijgen ga ik experimenteren met de juiste bandenspanning Dit zegt de handleiding (voor normale belading voor bandenmaat 235/40-18) tot 160kmh Voor 2.1 achter 2.1 hoger dan 160km Voor 2.1 achter 2.1 tot 220kmh (ST specifiek) Voor 2.4 achter 2.4 hoger dan 220kmh (ST specifiek) Voor 2.4 achter 2.4 Deursticker zegt echter: voor 2.3 en achter 2.1 voor normale belading en bandenmaat 235/40-18 Toch maar eens de ST waarden proberen aangezien het gewicht van de 1.5 exact hetzelfde is als van de ST
Ik vind 2,1 ook echt heel zacht. Geen idee waarom dat wordt voorgeschreven. Rij zelf met 2,4 a 2,5 (geen ST).